نسخه چاپی

پاسخ آملی لاریجانی به ادعای نخست وزیر انگلیس

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه «اخیراً شنیده شده كه نخست وزیر انگلیس ادعا كرده است در رفتار عربستان سعودی علیه مردم یمن رفتاری خلاف حقوق بشر نیافتیم» تصریح كرد: اگر در بمباران مردم بی گناه یمن و از بین بردن زیرساخت های این كشور و تخریب بناهای فرهنگی و تاریخی آن نقض حقوق بشر دیده نشود پس اقدامات خلاف حقوق بشر را در كجا باید جستجو كرد، اگر خلق داعش و حمایت از اقدامات ضدبشری آنها خلاف حقوق بشر نیست پس تعریف مدعیان حقوق بشر از این مفهوم چیست؟

به گزارش نما به نقل از فارس، رئیس قوه قضاییه مشکلات حقوق بشر در جهان امروز را بسیار فراتر از بحث های مبنایی و نظری اعلام کرد و گفت: با هر مبنایی که معتقد به حقوق بشر باشیم باید بپذیریم که متاسفانه در عمل، فریب کاری ها و ظلم های فراوانی از سوی مدعیان حقوق بشر و اذناب آنها صورت می گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه ستاد حقوق بشر با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و با اشاره به لزوم توجه جدی و تحلیل و تبیین مبانی نظری و عملی حقوق بشر غرب و عرضه مبانی و اصول حقوق بشر اسلامی به مغرب زمین گفت: منابع غنی اسلامی اعم از کتاب و سنت دارای مضامین بلند حقوق بشری است که باید در چارچوب نظام توحیدی و ارزشهای الهی تبیین شوند. گر چه فقهای مسلمان در طول تاریخ و بویژه در قرن های اخیر در باب حقوق به صورت مبنایی مباحث فنی و دقیقی را مطرح کرده اند که این مضامین در جای خود قابل عرضه است ولکن متاسفانه در باب حقوق بشر به عنوان مقوله‌ای فلسفی و دینی کار چندانی صورت نگرفته است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در مباحث نظری و مبنایی حقوق بشر در مقایسه با مغرب زمین سخنان مهم قابل طرح داریم بحث های مربوط به فلسفه سیاسی حق را یکی از محورهای قابل توجه و لازم برای بررسی ها و تحلیل های بیشتر از سوی علما، اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی دانست و با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر در این زمینه ها می تواند بیش از پیش نقش خود را ایفا کند افزود: فقهای ما در خصوص «حقوق قراردادی» بحث های خوبی داشته اند و رساله هایی دقیق و فنی در این مفاهیم و مضامین دارند اما خلأ هایی در باب بحث های مربوط به «فلسفه سیاسی حق» وجود دارد که باید بدان پرداخته شود.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد:‌ «نکته اصلی این است که اصولاً چه تحلیلی از ماهیت حق داریم و آیا بدون هستی شناسی انسان، می توان به موضوع ماهیت حق پرداخت ؟» در فلسفه سیاسی، شاید اساسی‌ترین مفهوم حق باشد که به نظر ما تبیین و تحلیل آن بدون تبیین ماهیت و حقیقت انسان ممکن نیست و همینطور بدون داشتن نظریه ای دقیق در باب حق نمی توانیم تحلیل و تبیینی از مفاهیمی مانند «الزام سیاسی و عدالت» داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: بدون داشتن نگاه هستی شناسانه به انسان و عالم هستی، نمی توان نظریه ای درست در باب «انسان و حقوق او» ارائه کرد.

آیت الله آملی لاریجانی خواستار توجه و برنامه ریزی ستاد حقوق بشر در خصوص راه اندازی سلسله نشست ها و گفتگوهایی درباره مفاهیم و مبانی نظری حقوق بشر در سطوح مختلف و بررسی آرا و نظریات اندیشمندان و صاحب نظران غربی و دعوت از آنان برای حضور در این گفتگوها شد و اظهار کرد: گفتگوهای مشترک حقوق بشری با دیگر مکاتب و فرهنگ ها می تواند به فهم بهتر فرهنگ های مختلف از یکدیگر درباره نگاه به انسان و حقوق وی منتهی شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به مشکلات و تناقض های عملی موجود در جهان در خصوص حقوق بشر اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «متاسفانه در جهان امروز مشکل حقوق بشر فراتر از بحث های مبنایی است و در عمل با توجه به ظلم ها و فریب کاری های مدعیان حقوق بشر، بسیار حاد شده است» گفت: متاسفانه در جهانی زندگی می کنیم که انسان های زیادی کمترین میزان دسترسی به غذا را دارند و در کنار آن شاهد ظلم های بی شمار بر بسیاری از ملت ها از جمله در فلسطین، یمن، بحرین و دیگر ملت ها هستیم در حالی که، هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر شنیده نمی شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: با بررسی کارنامه کشورهای استعماری به خوبی در می یابیم که رد پای ظلم و جنایت غربی ها در طول قرنها در تاریخ نمایان است و در دنیای امروز نیز در نقاط بسیاری شاهد ظلم ها و جنایت های فراوان علیه مردم بی گناه هستیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «اخیراً شنیده شده که نخست وزیر انگلیس ادعا کرده است در رفتار عربستان سعودی علیه مردم یمن رفتاری خلاف حقوق بشر نیافتیم» تصریح کرد: اگر در بمباران مردم بی گناه یمن و از بین بردن زیرساخت های این کشور و تخریب بناهای فرهنگی و تاریخی آن نقض حقوق بشر دیده نشود پس اقدامات خلاف حقوق بشر را در کجا باید جستجو کرد، اگر خلق داعش و حمایت از اقدامات ضدبشری آنها خلاف حقوق بشر نیست پس تعریف مدعیان حقوق بشر از این مفهوم چیست؟

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به اعضای ستاد حقوق بشر گفت: باید مواضع متناقض و دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر به خوبی بررسی و مستندات این گونه رفتارها در مجامع بین المللی مطرح شود و در کنار آن کارهای بسیار خوبی که در کشور ما در باب احترام و حفظ حقوق بشر انجام شده با استفاده از ابزارها و روش های مناسب رسانه ای گردد تا تصویر غیر واقعی و کاذبی که از سوی غربی ها درباره حقوق بشر در ایران ارائه شده از بین برود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه غربی ها با بهره مندی از سیطره رسانه ای خود فضای حقوق بشری ایران را طوری ترسیم کرده اند که گویی در این کشور افراد به راحتی و بدون دادرسی عادلانه اعدام می شوند، گفت: هم زمان با اقدامات و برنامه ریزی مناسب برای اطلاع رسانی از تلاش های صورت گرفته باید با بررسی دقیق به اصلاح برخی کاستی های احتمالی موجود در این زمینه پرداخت تا بهانه ای برای هجمه های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران نباشد.

آیت الله آملی لاریجانی نحوه مقابله با قاچاق مواد مخدر و صدور احکام اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر را یکی از مصادیق قابل بررسی از سوی ستاد حقوق بشر ذکر کرد و افزود: می توان در کنار ادامه روند فعلی مقابله با قاچاق مواد مخدر به بدیل های دیگری نیز فکر کرد که هم معضل مواد مخدر در کشور مهار شود و هم از اثرات سوء دامنگیر خانواده‌ها و جامعه کاسته شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزایش دامنه فعالیت های نظری و عملی ستاد حقوق بشر را منوط به همکاری همه دستگاه های مرتبط و مشارکت همه مسئولان اجرایی و از جمله وزارت امور خارجه دانست و ابراز امیدواری کرد با افزایش این همکاری ها بتوانیم در عرصه بین المللی حضور فعال تری داشته باشیم.

در جلسه امروز ستاد حقوق بشر وزرای امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری، فرمانده نیروی انتظامی، قائم مقام وزیر کشور، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، دبیر ستاد حقوق بشر، روسای سازمان های بازرسی کل کشور و زندانها، رئیس کل دادگستری استان تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر و معاونان ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه حضور داشتند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...