نسخه چاپی

پسابرجام و تكلیف ما

عکس خبري -تكليف ما در شرايط پسا برجام

همه باید به كمك یكدیگر در اجرای دقیق آنچه در سند آمده است، همت بگماریم و اجازه ندهیم كه دشمن با سوءاستفاده از وضعیت پسابرجام آنچه را كه در پس متن برجام طراحی كرده و در سر دارد، محقق كند

از این پس اجرای دقیق برجام، مسئله مهم پیش روی کشور است که تحقق این مهم، در گرو همکاری گسترده قوای سه‌گانه، نهادها، شخصیت‌های سیاسی و همچنین دوری از رفتارهای تبلیغاتی له یا علیه سند برجام است. در واقع هم اکنون که موعد اجرای برجام و لغو تحریم ها فرا رسیده است، فارغ از تایید و یا انکار صد در صدی آنچه در نتیجه ماه ها مذاکره و هزینه های اجتماعی - سیاسی - اقتصادی حاصل شده ، ، از این موضوع باید به عنوان فرصتی برای منافع و مصالح ملی و تحقق آنها استفاده کرد.
در عین حال باید توجه داشت، در روابط بین الملل نگاه سیاه و سفید به مسائل و قضایای این عرصه نه تنها مطلوب و مثبت نیست، بلکه خریدار هم ندارد، بنابراین خوب است، همیشه نگاه خاکستری را مد نظر قرار داد و با توجه به این قاعده تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.
اگر تا پیش از ۲۷ دی ۱۳۹۴ دولت و جریان‌های نزدیک به آن با تمجید و تعریف از برجام سعی داشتند تا آن را به افکار عمومی و سیاسیون بقبولانند، و اگر منتقدان سند برجام تا پیش از روز اجرا، نقدهای صریح و مصلحانه‌ای برای تصحیح متن برجام و افزایش عواید آن برای کشور داشتند، دیگر امروز شرایط به گونه دیگری است؛ امروز متن و راه پیش روی برجام، مسیری مشخص و معین است. همه باید به کمک یکدیگر در اجرای دقیق آنچه در سند آمده است، همت بگماریم و اجازه ندهیم که دشمن با سوءاستفاده از وضعیت پسابرجام آنچه را که در پس متن برجام طراحی کرده و در سر دارد، محقق کند. به عبارتی، تکلیف ما در اوضاع جدید احقاق حقوق کشورمان براساس متن برجام و انجام تعهدات فقط در چارچوب سند برجام است. نکته‌ای که گویا در این چند روز مورد غفلت واقع شده، این است که متأسفانه برخی از منتقدان همچنان به دنبال زیرسؤال بردن اصل برجام هستند و از سوی دیگر بخشی از دولت و نزدیکان آن به تبلیغات به دور از حقیقت درباره برجام و آثار آن می‌پردازند. مبالغه‌گویی‌هایی که درباره موضوع برقراری سوئیفت و ال‌سی خود را به‌خوبی نشان داد؛ زیرا رئیس‌جمهور اعلام کرد ۱۰۰۰ ال‌سی در روز اول اجرای برجام باز شده است و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد، هنوز ال‌سی بازگشایی نشده است. درباره سوئیفت نیز در حالی که دولت خبر لغو تحریم سوئیفت را اعلام کرد، برخی از اعضای اتاق بازرگانی، منکر این موضوع شدند. ناهماهنگی‌ها و بزرگ‌نمایی‌هایی که می‌تواند آینده برجام و تأثیرات آن را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد و باید به جِد از آن حذر کرد.

۱۳۹۴/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...