نسخه چاپی

فیلم «شهبازی» تلخ است یا سیاه نما؟

«مالاریا» چگونه تمام می شود؟

مدتی است ساخت آثار تلخ در سینمای ایران حساسیت برانگیز شده است و این حساسیت زمانی خودنمایی می كند كه فیلم های تلخ سینما به سمت سیاه نمایی می روند.

به گزارش نما به نقل از میزان، مدتی است ساخت آثار تلخ در سینمای ایران حساسیت برانگیز شده است و این حساسیت زمانی خودنمایی می کند که فیلم های تلخ سینما به سمت سیاه نمایی می روند و این شرایط زمانی مسئولین و حتی سینما گران دلسوز را نگران می کند که جشنواره های خارجی به این آثار سیاه نما که به دور از واقعیت هستند جایزه می دهد.

به هر حال نباید فراموش کنیم که کارگردانان سینمای ایران با آثار که به اصطلاح واقعیت گرا هستند برای نه تنها سینمای ایران بلکه کشورمان شناسنامه درست می کنند. در واقع کارگردانان مطرح وقتی آثار تلخ و سیاهی را از کشور راهی جشنواره های خارجی می کنند طبعاً نباید توقع داشته باشیم که ذهنیت مردم خارج از ایران به کشورمان واقعی باشد.

این که اصولاً چه فیلم هایی سیاه نمایی می کنند بحث مفصلی است اما همین چند وقت پیش بود که در برنامه سینمای ایران فریدون جیرانی که یکی از داوران هیئت انتخاب بود اعلام کرد بیش از هشتاد درصد اثار سینمایی تلخ هستند و پایان تلخی را شاهد بوده اند.

این درصد بندی اگر واقعیت باشد باید بررسی کارشناسانه ای صورت بگیرد تا پیش از اکران فیلم های سینمایی دریابیم که با اکران این حجم از فیلم های تلخ چه بر سر مخاطب و جامعه ای می آید که شاهد این آثار است؟!

فیلم سینمایی «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی که پیش از این همه آن را با عنوان نسیم می شناختند یکی از فیلم های بخش سودای سیمرغ است که به رقابت می پردازد تا بتواند سیمرغ را بر روی شانه عواملش ببیند.

این اثر سینمایی از همان ابتدا با حاشیه هایی روبرو بود که می توان آن را به لحاظ مخاطب شناسی برای فیلم نکته مثبتی ارزیابی کرد. حضور مجری تلوزیون در این فیلم سینمایی و نوع پوشش نقل محافل و برخی از رسانه ها بود که بالاخره مشخص شد او در فیلم از پوشش همیشگی اش استفاده می کند.

استفاده از بازیگرانی که چهره نیستند و برای اولین بار قرار است کارشان در پرده سینما دیده شود از دیگر نکات جذاب فیلم خواهد بود چرا که پیش از این پرویز شهبازی توانسته بازیگرانی را به این صورت به سینما معرفی کند.

مورد بعدی که می توان به آن اشاره کرد حضور بازیگران فیلم سینمایی دربند در این فیلم است پگاه آهنگرانی نازنین بیاتی و بهرنگ علوی در این فیلم سینمایی حضوری کوتاه و افتخاری دارند.

اما پایان بندی این فیلم سینمایی می تواند نکته آخری باشد که به آن اشاره کنیم. بر اساس شنیده های خبرنگار سینمای میزان این فیلم پایان تلخی دارد. که در آن دو بازیگر اصلی فیلم یعنی ساعد سهیلی و ساغر قناعت خانه خود را ترک کرده اند که در تهران اتفاقاتی برای شان می افتد و در پایان این اثر سینمایی دوربینی را از دور رو به دریا قرار می دهند و هر دوی این بازیگر برای این که به سایرین بگویند خود کشی کرده اند وارد اب شده و کم کم ناپدید می شوند.

حالا باید دید پایان تلخ مالاریا برای مخاطب خود چه دست آوردی دارد و منتظر ماند که ببینیم این اثر سینمایی جزو آثار تلخ است یا سیاه نما؟

۱۳۹۴/۱۱/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...