نسخه چاپی

بحران نفت، بحران سیاسی كشورهای عربی را علنی تر كرد

پایگاه خبری امارات 71 روز شنبه در گزارشی به تشریح تاثیر بحران كاهش قیمت نفت بر شعله ور شدن بحران های سیاسی كشورهای عربی بخصوص در مجالس این كشورها پرداخت.

به گزارش نما براساس این خبر، دولت کویت که عمده اتکای این کشور بر فروش نفت قرار دارد در بودجه سال جاری میلادی بیش از هر سال با کسری رو به رو شده و طرح هایی را برای کاهش حمایت دولت از کالاها و خدمات مورد نیاز مردم کویت به مجلس این کشور ارایه داده است.
تاکنون کشورهای عربی دیگر منطقه خلیج فارس مانند عربستان، قطر، امارات، بحرین و عمان نیز حمایت های دولتی (یارانه) را از برخی خدمات عمومی و حامل های انرژی حذف کرده اند.
مجلس کویت با طرح دولت این کشور برای حذف حمایت از کالاها و خدمات شدیدا مخالفت کرده و این موضوع به تقابل و بروز بحران بین مجلس و دولت تبدیل شده است.
در گزارش این پایگاه اماراتی آمده است: مجلس امت کویت در دفاع از قشر متوسط جامعه عمل می کند و در مقایسه با دیگر کشورهای عربی خلیج فارس از استقلال بیشتری در بررسی طرح های دولتی برخوردار است.
امارات 71 نوشت: مجلس کویت با برخی پیشنهادهای دولت برای افزایش قیمت ها یا کاهش حمایت دولتی از فراورده های نفتی مخالفت کرده است در حالی که برخی کشورها مثل امارات، قطر، عربستان و بحرین تغییرات زیادی در قیمت های بنزین و خدمات داده و بسیاری از کمک های دولتی به شهروندان را حذف کرده اند.
این پایگاه خبری افزود: شاید همین مقاومت مجلس کویت مقابل دولت بوده که باعث پناه بردن امیر کویت به گفت وگوی مطبوعاتی برای ترویج شعارهای تعدیل قیمت ها و حذف حمایت دولت از کالاها و خدمات شده است.
در این خبر آمده است: این در حالی است که در بقیه کشورهای عربی خلیج فارس، همه تصمیمات تنها از سوی قدرت حاکمه و بدون توجه به وضع معیشیتی مردم گرفته می شود.
کشورهای عربی منطقه بیش از 360 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را در سال گذشته از دست داده و ضرر کردند ضمن اینکه این خسارت ها و کاهش نفت با افزایش بحران ها، هرج و مرج و درگیری و برهم خوردن ثبات در منطقه خلیج فارس و بازارهای مالی جهانی همراه شده و باعث وارد شدن فشار مضاعف بر این کشورها نیز شده است.
کشورهای عربی صادر کننده نفت، بزرگترین گروه منطقه ای هستند که از کاهش قیمت نفت خسارت دیده اند چرا که عمده درآمد آنها (بیش از 80 درصد) از فروش نفت تامین می شود.

۱۳۹۴/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...