نسخه چاپی

عبور از قانون به بهانه تبلیغات

عکس خبري -عبور از قانون به بهانه تبليغات

دولت تاكید داشت كه هدف از این تاخیر، تحویل لایحه برنامه ششم توسعه به همراه بودجه 95 در راستای انطباق ایندو با همدیگر است، ولی نهایتاً مشخص شد كه هدف دولت بیشتر بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی از روز اجرای برجام بوده است.


زهرا حكمت- تاخیر ایجاد شده در تحویل بودجه سال 95 به مجلس در شرایطی رخ داد که مجلس بدلیل انتخابات 7 اسفند و نیز تحویل همزمان برنامه ششم ؛ فرصت کافی برای بررسی لایحه بودجه را نخواهد داشت.
هر چند در ابتدا دولت تاکید داشت که هدف از این تاخیر، تحویل لایحه برنامه ششم توسعه به همراه بودجه 95 در راستای انطباق ایندو با همدیگر است، ولی نهایتاً مشخص شد که هدف دولت بیشتر بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی از روز اجرای برجام بوده است. با این وجود، بنظر نمی رسد مجلس بتواند لایحه بودجه را تا آخر سال به تصویب برساند و طبق قانون ؛ لازم است تا دولت به همراه لایحه کل بودجه، لایحه چند دوازدهم را هم تحویل مجلس بدهد.


 الزام قانونی دولت به تحویل بودجه چند دوازدهم

در این زمینه، عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرگزاری مهرمی گوید: راهکار قانونی بررسی بودجه در مجلس ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم از سوی دولت به مجلس است. وی می افزاید : دولت طبق قانون باید لایحه چند دوازدهم بودجه را همراه با لایحه بودجه به مجلس ارائه می داد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح می کند: در حال حاضر دو مشکل وجود دارد. اول اینکه باید قبل از بررسی لایحه بودجه لایحه برنامه ششم به تصویب برسد زیرا قانون بودجه برشی از قانون برنامه است که در همین راستا دو کمیسیون تلفیق برنامه ششم و بودجه ۹۵ در مجلس تشکیل شده است.
مصری همچنین ارائه لایحه دو یا سه دوازدهم بودجه از سوی دولت به مجلس را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: زمان بندی رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس به صورت قانونی مشخص است، ما اجازه نداریم خلاف قانون لایحه بودجه را بررسی کنیم.

در این زمینه ، علی لاریجانی، در روز تحویل لایحه بودجه به مجلس، با اشاره به فرصت 10 روزه نمایندگان جهت ارائه پیشنهادهای خود به کمیسیون‌های تخصصی و فرصت 15 روزه این کمیسیون‌ها جهت ارائه نظرات خود به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 95، می افزاید: کمیسیون تلفیق نیز دو هفته فرصت دارد بررسی‌های خود را درباره این لایحه انجام دهد.


لاریجانی در زمینه تصویب برنامه ششم، به تشکیل کمیسیون تلفیق برنامه 5 ساله ششم با قدری تغییر اشاره می کند و بیان می دارد: پس از ارائه نظرات کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق ششم توسعه سه هفته فرصت دارد بررسی‌های خود را درباره آ‌ن انجام دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر تلاش مجلس جهت اتمام بررسی لایحه بودجه تا پایان سال تصریح می کند: طبق قانون باید لایحه چند دوازدهم نیز به مجلس ارائه شود تا در کار دولت در فروردین و اردیبهشت ماه سال بعد مشکلی پیش نیاید.

به دنبال سخنان لاریجانی احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی طی تذکری گفت: با توجه به تعطیلی‌هایی که در پیش است و قانونی محسوب می‌شود زمان بررسی و تصویب لوایح مذکور وجود ندارد.
وی خواستار این شد که دولت لایحه چند دوازدهم را به مجلس ارائه کرده تا نمایندگان در فرصت باقی مانده بتوانند این لایحه را بررسی کنند.



 عبور از قانون به بهانه تبلیغات

 با وجود اشاره صریح قانون اساسي در این زمینه و وظیفه قانونی دولت در ارسال لوایح چند دوازدهم به مجلس، دولت تدبیر و امید بیش از آنکه خود را ملزم به اجرای قانون کند؛ نگران از انعکاس و بازتاب خبری منفی این کار است.
کما اینکه رئیس جمهور پس از ارائه لایحه بودجه اعلام کرد که ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه بازتاب خوبی ندارد و موجب کندی در اجرای پروژه های عمرانی می شود.
این امر در سخنان نوبخت نیز صراحتاً اعلام شده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به وضوح از تصمیم دولت برای عدم تمکین به این بند از قانون شاره می کند و اظهار می دارد که : لایحه چند دوازدهم به مجلس ارائه نمی شود.
چرا با وجود تریبون های خبری متعددی که در اختیار روحانی و اعضای دولت هست، دولت تدبیر و امید؛ استفاده از تریبون جلسه علنی مجلس را برای پر رنگ تر کردن روز اجرای برجام ، بر اجرای قانون مقدم می داند؟اساساً حضور وزیر امور خارجه یا رئیس سازمان انرژی اتمی در زمان تحویل بودجه به مجلس ، جز در راستای تبلیغات حول برجام و مذاکرات هسته ای تعریف می شود؟ آیا بهتر نبود دولت با آرامش و طمأنینه بیشتر با چنین مسئله ای برخورد می کرد تا در تریبون های رسمی، اطلاعات ناقص و نادرست به مردم داده نشود؟

۱۳۹۴/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...