نسخه چاپی

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین خرسند بررسی شد:

نماینده انقلابی چه رفتاری دارد؟

عکس خبري -نماينده انقلابي چه رفتاري دارد؟

شان اصلی مجلس قانون‌گذاری است. نماینده نباید فقط بنشیند تا دولت لایحه ارائه دهد، نماینده باید طراح باشد و طرح دهد.


امیر زینلی – رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات مجلس و خبرگان فرمودند: «باید سعی‌مان را بکنیم که درست انتخاب کنیم، اگر کسانی که فهرستی را معرفی کرده‌اند متدین، مؤمن، انقلابی و در راه امام باشند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و رأی می‌دهم. اگر دیدم به مسائل انقلاب، دین و استقلال کشور خیلی اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است به حرفشان اعتماد نمی‌کنم.» با یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره ویژگی‌های مجلس انقلابی در کلام رهبری گفتگو کرده‌ایم. گفتگوی «شما» را با حجت‌الاسلام والمسلمین خرسند، می‌خوانید.



چرا مقام معظم رهبری در مقطع فعلی فرمودند نباید مجلسی را انتخاب کرد که تمایل به آمریکا داشته باشد؟
 
دلیل اینکه آقا به‌ویژه بعد از قضیه برجام، مدت‌هاست روی بحث نفوذ تأکید زیادی دارند، این است که آمریکا از روزنه‌های گوناگون می‌خواهد در کشور نفوذ کند. بنابراین یکی از راه‌های نفوذ آمریکا، نفوذ در ساختارهای تصمیم‌گیری نظام است. مجلس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است هم به‌خاطر گستردگی در تعداد و هم گستردگی در اختیارات. اینها تلاش می‌کنند که بتوانند فردی را از یک منطقه‌ای و یک شهری وارد مجلس نمایند و برایشان اهمیت دارد. بالطبع وقتی افراد نفوذی وارد مجلس شوند در مقابل نفوذ دشمن هم تعظیم می‌کنند چون خودشان نفوذی هستند. این جاست که یکی از راه‌های نفوذ دشمن مجلس است. این جا این مسئله اهمیت پیدا می‌کند. ما باید مجلسی تشکیل دهیم که در دشمنی با استکبار به‌ویژه آمریکا نفوذناپذیر باشد. یک مجلس باید استکبارستیز و دشمن آمریکا باشد. نه‌تنها بی‌تفاوت نباشد یعنی حالا دوست نباشد لازم نیست دشمن باشد. خیر، حتما باید دشمن آمریکا باشد و مجلس زمانی دشمن آمریکا می‌شود که نمایندگانش چنین خصوصیتی داشته باشند.


نکته دیگری که از صحبت‌های ایشان برآورد می‌شود ترجیح منفعت ملی و جمعی بر منافع فردی است و به نظر می‌آید برای یک نماینده که می‌خواهد انقلابی رفتار کند، خیلی مهم است. چرا مجلس می‌تواند خط مقدم این مهم باشد که منافع ملی و جمعی را به منفعت فردی ترجیح دهد؟


اگر کسی برای کسب موقعیت‌های فردی خود، برای کسب امتیازات، برای برخورداری از رانت قدرت وارد مجلس شود ممکن است بلغزد. بالاخره مجلس به جهت حساسیتی که دارد و نظارتی که بر دولت دارد جایی است که اگر انسان خود را نساخته باشد و خدای نکرده دل بسته به دنیا باشد دچار لغزش می‌شود. اگر کسی دچار لغزش شد وابسته به یک صندلی شد، وابسته به قدرت شد، وابسته به منافع فردی شد در این صورت منفعت‌های فردی و زودگذر را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد. در این صورت از همین رخنه وابستگی به قدرت و ثروت و ظواهر زودگذر نفوذ می‌کند. اینها منفذی برای نفوذ دشمن می‌شود و لذا کسی که می‌خواهد نماینده شود و جریاناتی که لیست می‌دهند باید روی خصوصیت‌هایی از جمله ساده‌زیست‌بودن، متدین‌بودن، انقلابی‌بودن و منفت جمع را بر منافع فردی ترجیح‌دادن، دست بگذارند. اینجا جایی است که دشمن وارد می‌شود و اگر کسی آغشته به حرام دنیا شد خودش را در اختیار دشمن قرار می‌دهد لذا از این جهت یک نماینده مجلس باید کسی باشد که منافع انقلاب و مردم را بر منافع فردی خود ترجیح دهد و شیفته خدمت باشد نه تشنه قدرت.


یک نکته که رهبری روی آن تأکید کرده بودند این است که افراد منتظر مواضع رهبری نباشند و بعد موضع ایشان را تأیید کنند و در واقع جلوتر از رهبری حرکت کنند و قبل از ایشان مواضع درست و مقتدر خود را بیان کنند. این خصوصیت برای نمایندگان چطور تعریف می‌شود؟
 ولایتمداربودن به این معنا نیست که نگاه به دهان رهبری کنید و هیچ موضع‌گیری نکنید تا وقتی که آقا یک موضعی بگیرند بعد شما آن را تکرار کنید. این ولایتمداری نیست. ولایتمداری به این است که انسان آهنگ ولایت داشته باشد. یعنی کلیات مواضع و فرمایشات رهبری و ولی‌فقیه در اختیارش باشد و براساس آن کلیات و تشخیصی که می‌دهد و احساس وظیفه‌ای که می‌کند، موضع‌گیری نماید. در این مواقع اگر انسان خطا هم کند چون براساس وظیفه و تکلیف شرعی خود بوده ماجور است. مواضع رهبری کاملا معلوم است. آقا در همه مسائل موضع‌گیری دارند. در اهمیت بحث انتخابات هم در دیدار با ائمه جمعه و هم در دیدار با مردم قم در حدود 19 الی 20 شاخص برای مجلس آینده بیان فرمودند. دیگر لازم نیست که ایشان نام افراد را بیاورند. ما باید تشخیص دهیم که باید از چه جریانی و چه افرادی حمایت کنیم. رهبری جهت را مشخص می‌کند؛ اما باید ما خود رانندگی کنیم، باید خود تلاش کنیم و حرکت نماییم. بنابراین مهم این است که در همان جهتی که رهبر مشخص می‌کند، باشد. مجلس هم همین است. البته آقا در بحث سیاست خارجی و مواضع قاطع از مجلس قدردانی نمودند؛ اما هم در عرصه داخلی و هم در مسائل فرهنگی و اقتصادی مجلس باید و می‌تواند اینچنین باشد. این طور نبوده که مجلس در همه زمینه‌ها مثل بحث قاطعیت و صلابت سیاست خارجی عمل کرده باشد. ما دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را می‌بینیم، دغدغه‌های اقتصادی ایشان را هم می‌دانیم و راه نجات کشور از مسائل اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است. مسیر و جهت مشخص است. باید ببینیم گیر اقتصاد مقاومتی چیست که در کشور ما اجرا نمی‌شود و چرا تلاش چشمگیری نمی‌بینیم؟ این لازم نیست که رهبری در همه جزئیات ورود پیدا کند و ما هم حمایت کنیم. خیر، ما باید ببینیم جهت چیست و در آن جهت حرکت نماییم.


 ایشان شاخصه‌های انقلاب را که می‌شمردند یکی از نکات مهم، استقلال بود. استقلال برای یک نماینده چه معنایی دارد؟


استقلال یعنی اینکه اولا نگاه به خارج نداشته باشد، نفوذناپذیر باشد، مواضعش را براساس موازین بیان نماید نه بر اساس خوشایند دیگران به‌ویژه قدرت‌های خارجی و یکی هم اینکه برای استقلال کشور در همه زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی برنامه داشته باشد و تلاش نماید.

بالاخره مجلس جای قانون‌گذاری است. شان اصلی مجلس قانون‌گذاری است. نماینده نباید فقط بنشیند تا دولت لایحه ارائه دهد، نماینده باید طراح باشد و طرح دهد. برای حل مشکلات کشور سؤال کند، تذکر دهد، استیضاح کند و تنها در مسائل منطقه‌ای و مشکلات حوزه انتخابی خود نباشد؛ بلکه کلان و استقلال کشور را ببیند. بنابراین زمانی می‌توانیم به یک نماینده مجلس اعتماد نماییم که به اسقلال کشور چه استقلال سیاسی و چه اقتصادی و چه فرهنگی اهمیت دهد و باز همان تعبیر آقا که دلش به دنبال حرف آمریکا و بیگانگان نباشد.


به عنوان آخرین ویژگی موضوع امر به معرف و نهی از منکر برای یک نماینده انقلابی است. ما شاهد این بودیم که در ادوار مختلف مجلس نمایندگان مختلف از این قاعده مستثنی بودند و در واقع پیگیری نمی‌کردند و از آن طرف کسانی بودند که با زبانی که خیلی خوشایند نبوده این کار را انجام می‌دادند. روش درست امر به معرف و نهی از منکر برای یک نماینده چگونه است؟

امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی در اسلام است؛ اما برای نمایندگان مجلس یک وظیفه خاص است. شما ببینید معروف فقط این نیست که در خیابان به خانم‌های بی حجاب تذکر دهیم، این جزء امر به معروف است و بدحجابی هم جزء منکرات است، شکی در این نیست. ولی یک نماینده مجلس باید ببیند ریشه این منکر در جامعه چیست؟ علت شیوع آن منکر در جامعه چیست؟ و قانون لازم را برای آن بچیند. کمک‌کردن به یک فقیر در خیابان برای همه صواب دارد؛ ولی یک نماینده باید ببیند دلیل اینکه یک انسان شب را روی کارتون بخوابد و سقفی بالای سرش نباشد و معیشتش تأمین نشود چیست؟ ببیند چه تبعیض‌هایی در کشور وجود دارد و با ریشه آن تبعیض‌ها مبارزه نماید، باید ببیند در همین کشور ما چرا برخی افراد هزار هزار میلیارد وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند؛ ولی یک جوان برای امر مقدس ازدواج برای گرفتن سه میلیون تومان چند ماه پشت در بانک‌ها معطل می‌ماند. این منکر است این منکر صدمه‌اش به استقلال کشور خیلی بدتر از بد حجابی آن خانم در خیابان است.

این وظیفه نماینده است که ببیند علت این تبعیض‌ها در کشور چیست. ریشه این ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی که در کشور داریم در چیست؟ یک نماینده برای این کارها باید طرح و برنامه داشته باشد نه اینکه به یک قیام و قعودی بعضا هم به نمایندگان شاخص در مجلس نگاه کند که چه زمانی آنها قیام می‌کنند چه زمانی قعود می‌کند و او هم انجام دهد. حالا که دیگر قیام و قعودی هم نیست، دکمه‌ای را فشار می‌دهند.

امر به معروف و نهی از منکر یک حوزه گسترده‌ای برای مجلس دارد. مجلس مرکز امر به معروف و نهی از منکر است، حالا نه امر به معروف و نهی از منکری که در استنباط ما فقط به پوشش ظاهری می‌آید، خیر. ببینیم چه منکراتی امروز باعث ایجاد برخی از این ناهنجاری‌هاست. همین سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری روی آن تأکید می‌کنند، بهترین امر به معروف است. در سبک زندگی اسلامی چه گیرهایی است، آن گیرها شناسایی شود برطرف شود، همفکری شود، در کمیسیون‌ها مطرح شود و با کارشناسان مشورت شود، در قالب طرح‌ها بیاید و دولت را جمع کنند و لوایح لازم را به مجلس ارائه دهند. نمایندگان در بحث امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه گسترده‌ای دارند.

۱۳۹۴/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...