نسخه چاپی

ویژگی های نماینده انقلابی

دكتر اسدالله بادامچیان

مجلس شورای اسلامی در رأس امور است و مسئولیت‌های عظیمی برعهده دارد چرا که به اعتراف دوست و دشمن ایران هم اکنون در جهان مقتدر و در منطقه هم از تأثیرگذاری بالایی برخوردار است پس مجلس(قوه مقننه) در چنین نظامی نیاز به نمایندگان برجسته‌ای دارد تا بتوانند در موقعیت حساس داخلی و بین‌المللی نقش اساسی نمایندگان ملت را به خوبی ایفا کنند.

نماینده مجلس باید در صحنه‌های بین‌المللی به خوبی مراقب معاهده و قراردادهای بین‌المللی باشد، نمونه اخیر آن مسئله برجام و مذاکره ایران با گروه ۱+۵ بود. نمایندگان مجلس در دوره جدید در حالی انتخاب می‌شوند که استکبار دنبال نفوذ است، براین اساس او می‌خواهد در مقابل چنین موقعیت حساس وظیفه خود را انجام دهد. به همین جهت با تبیین شرایط کنونی باید گفت «مجلس در دوره جدید عادی نیست، مجلس فوق‌العاده است» و نمایندگانی باید در آن حضور داشته باشند که دارای ویژگی‌های هفت‌گانه باشند.

۱. نماینده باید با بصیرت باشد، بصیرت غیر از آگاهی است. انسان با بصیر با نهایت دقت تمامي مسائل را رصد و از فهم و درک قوی نیز برخوردار است.

۲. باید انقلابی باشد و بداند مجلس، نظام و ملت انقلابی هستند و افراد محافظه‌کار، لیبرال مسلک، عافیت‌طلب و ترسو به هیچ وجه نمی‌توانند در مجلس مفید باشند.

۳. نماینده باید متدین و متقی باشد و وقتی در چنین جایگاهی قرار گرفت، دست خود را به سوی پول‌پرست‌ها دراز نکند بلکه فقط به فکر خدمت به مردم باشد.

۴. نماینده باید سیاست‌مدار اسلامی باشد نه سیاستمدار بازیگر. به قول شهید بهشتی(ره) «ما سیاست باز نیستیم ما سیاست کار هستیم» در همین بند باید اشاره کرد نماینده مجلس نباید فردی ساده لوح، ساده اندیش باشد، نباید احساسی، تندرو و افراطی باشد؛ باید ملاک را اعتدال اسلامی و نه اعتدال غربی قرار دهد.

۵. نماینده باید به حقوق آشنا باشد و بداند حقوق ملت و نظام چیست؟ بعضی براین باورند در مجلس باید حقوق ملت را حفظ کنند، مقام معظم رهبری فرمودند: «حق الناس فقط این نیست که بگوییم حق فرد چیست؟» باید به این نکته اشاره کرد، الناس یعنی همه مردم، حق ۸۰ میلیون ملت ایران مشخص است. باید نماینده این حقوق را بشناسد و براساس آن قانون وضع کند.

۶. نماینده باید قانون‌گذار باشد، از توده مردم برخاسته باشد و رنج مردم را بفهمد. البته ممکن است دارای تمکن مالی باشد اما در عین حال باید متواضع برخورد کند.

۷. نماینده مجلس باید به عمق مبانی اسلام آگاهی داشته باشد و به عبارتی اسلام‌شناس باشد و اسلام را اسلام ناب علوی و عاشورایی بداند نه اسلام آمریکا و اسلام داعش. باید در خط فقاهت اسلام حرکت کند و نکته آخر پیرامون مهمترین ویژگی نماینده مطلوب در مجلس دهم این است که باید هماهنگ با ولایت، ملت، روحانیت، مراجع و خط اصیل امام زمان(عجل‌الله‌تعالي) حرکت کند. در این صورت می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند و در پایان این بخش باید تأکید داشت، نماینده باید ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبري در دیدار با مردم قم فرمودند را داشته باشد.

مهمترین ویژگی‌های نماینده انقلابی در ۷ بند اعلام شد. در کنار این و ویژگی‌ها، و نیروهای انقلاب مدتی است سازوکار وحدت و همگرایی را با محوریت جامعه روحانیت مبارز و موحدی کرمانی آغاز کرده‌اند تا فهرست واحد در انتخابات مجلس دهم ارائه دهند. در همین بخش باید به موضوع انصراف برخی به نفع گزینه اصلح پرداخت.

در اسلام قاعده‌ای به نام «ترجیح افضل بر فاضل و فاضل بر مفضول» داریم یعنی باید میان انسان برتر بر برترین و انسان برتر بر عادی، برتری قائل شد و اگر کسی این‌گونه عمل نکند و به فرموده علما تقدیم مفضول بر فاضل کند، دچار ملعونیت می‌شود چون قاعده و اصل است پس فردی که متعهد به مبنای اسلامی است، باید آن را مورد توجه قرار دهد.

اگر هر فردی بخواهد به خاطر مقام در جایگاه نمایندگی مردم تکیه زند شرک کرده، باید از خود کند آیا تکلیف شرعی دارم؟ آیا از بنده گزینه بهتری وجود ندارد؟ اگر به یقین دست یافت که گزینه بهتر و اصلح از او در صحنه انتخابات وجود دارد باید به نفع این حال آقا یا خانم کناره‌گیری کند، این اقدام مبنا و ملاک است.

۱۳۹۴/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...