نسخه چاپی

رحمت الله حافظی عنوان كرد:

عقب ماندگی در حوزه مترو

رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اعلام اینكه بودجه پیش بینی شده سال ۹۴ محقق نمی شود، گفت: عدد ۱۷ هزارو ۲۱۹ میلیارد تومان بودجه سال ۹۴ محقق نخواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مهر؛ رحمت الله حافظی ظهر امروز در نشست نقد عملکرد ۹ ماهه سال ۹۴ اظهار داشت: یک ماه قبل از اینکه موعد بودجه باشد سیاست های اجرایی لایحه بودجه در روز یکشنبه ۱۵ آذرماه به شهردار تهران ابلاغ شد که شهرداری باید در چهارچوب مشخص شده بودجه سال ۹۵ را به شورا ارائه کند. در سرفصل ها یکی از بندها آمده ماده واحده ها و تبصره ها به استثنای تبصره های نظارتی و همگانی باید دارای ردیف مشخص باشد. یعنی نباید تبصره ای داشته باشیم که کد پروژه نداشته باشد در حالی که شاهد هستیم مواردی از قبیل را داریم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران افزود: در راهبردهای بودجه بندهایی است که مشارکت حداکثر شهروندان باید ذکر شود که انتظار داشتیم وقتی بودجه ۹۵ مطرح می شود شهرداری اعلام کند که مشارکت شهروندان به چه صورت است. همچنین اصلاح نظام درآمد شهر با رویکرد تقویت منابع پایدار باید توضیح می دادند که برای تقویت منابع پایدار چه کرده اند و چه برنامه ای دارند که این منابع پایدار افزایش پیدا کند. در بخش توسعه نظام برنامه ریزی مدیریت شهری مطالبه کردیم که آقای شهردار باید توضیح دهند، این بخش به چه صورت و در کجا اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ بودجه مصوب شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بود که طبق گزارش علمکرد ۹ ماهه سال ۹۴ تا پایان آذر ماه ۱۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان محقق شده است. برای سال آینده نیزبودجه ۱۸ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که به اعتقاد من طی ۳ ماه آینده بعید می دانم که عدد ۱۰ هزار به ۱۷ هزار و ۲۰۰ برسد و این جای سوال دارد که شهرداری چطور منابع سال جاری را محقق می کند و افزایش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را در دستور کار قرار داده است.

حافظی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه منابع شهرداری تهران دارای سه بخش اصلی است گفت: درآمدها، دارایی های سرمایه ای و دارایی های مالی سه بخش مهم منابع شهر تهران را تشکیل می دهد. برای سال ۹۵ درآمدهایمان ۷ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان است در بخش دارایی های سرمایه ای ۱۰ هزار میلیارد و در بخش دارایی های مالی یک هزارو ۲۹۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: درآمدهای مستمر۴ هزار و ۸۵۲ میلیارد از ۷ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان درآمد های شهرداری را تشکیل می دهند. در بودجه سال ۹۴ درآمدهای مستمر ۴ هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان مصوب بودکه ۲ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان محقق شده است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه دارایی های سرمایه ای شامل عوارض ساختمانی، عوارض مازاد فروش تراکم می شود خاطرنشان کرد: مبلغ ۴ هزار و ۲۲ میلیارد تومان درآمد حاصل از این بخش بوده است که از تغییرعملکرد ۴ هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

حافظی ادامه داد: دارایی های مالی بودجه شهرداری تهران که شامل وام ها و وصول مطالبات است یک هزارو ۲۹۲ میلیارد تومان است (۷۰۰ میلیارد تومان وام و ۵۹۲ میلیارد تومان وصول مطالبات) همچنین ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبتنی بر تملک دارایی، فروش تراکم و تغییر کاربری و استقراض پیش بینی شده است.

وی افزود: پیش بینی لازم از بودجه ارزی در جداول بودجه سال آینده پیش بینی نشده است ضمن اینکه تعیین قیمت ارز نیز در لایحه بودجه نیامده است یکی دیگر از اشکالات موجود در تراز منابع و مصارف هر سال که به سال بعد منتقل می شود عددی را به عنوان مازاد درآمد داریم که به سال بعد منتقل می شود. مازاد درآمد بایستی به عنوان منابع سال جدید در بودجه ذکر شود که این اتفاقات در سالهای گذشته صورت نگرفته است این موضوع در گزارش تفریق بودجه نیز مورد مطالبه حسابرس ها بوده است.

حافظی تصریح کرد: برای سال ۹۵ مبلغ ۵۹۲ میلیارد تومان وصول مطالبات در بودجه پیش بینی شده است. عدد وصول مطالبات در سال ۹۴، ۹۴۰ میلیارد تومان بوده که ۷۱۵ میلیارد تومان در ۹ ماه گذشته محقق شده است. در مورد عملکرد ۹ ماهه سال ۹۴ در بخش بودجه تملک دارایی، سرمایه ای، (سرمایه گذاری ها است) بودجه هزینه ای بخش صرف حقوق و دستمزد می شود. در عملکرد ۹ ماهه در تملک ۹ هزار و ۲۵ میلیارد تومان مصوب بوده که در عملکرد ۹ ماهه ۳ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان یعنی ۴۱.۵ درصد محقق شده است.

وی افزود: در بخش هزینه ای ۴ هزار و ۷۶۶ میلیارد مصوب بوده که ۲ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان آن محقق شده است. همچنین یکی از محورها ماموریت اجتماعی فرهنگی است که یک هزار و ۱۴۰ میلیارد مصوب بوده که ۵۵۵ میلیارد تومان آن یعنی ۴۸.۷ درصد محقق شده است.

حافظی ادامه داد: در بخش تملک حمل و نقل ترافیک در بودجه سال ۹۴، ۵ هزار و ۴۸ میلیارد مصوب بوده که یک هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان آن یعنی ۳۰.۳۸ درصد محقق شده است. در تملک خدمات شهری یک هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان مصوب بوده که یک هزار و ۶۳ میلیارد تومان یعنی ۶۰.۲۸ درصد آن محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد: همچنین در تملک شهرسازی و معماری ۲۷۱ میلیارد تومان که ۲۷ میلیارد آن معادل ۱۰.۸ درصد محقق شده است همچنین در تملک توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری ۶۱۵ میلیارد تومان مصوب بوده که ۴۰۵ میلیارد تومان آن یعنی ۶۵.۸ درصد محقق شده است.

وی همچنین به عملکرد بخش توسعه و ساماندهی حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۸۵ میلیارد تومان در سال ۹۴ برای این بخش مصوب شده که ۲۷۷ میلیارد تومان از آن یعنی ۱۳.۳ درصد محقق شده است. متاسفانه شهردار تهران در جلسات لایحه بودجه سال ۹۴ عنوان می کرد که محور اصلی فعالیت های شهرداری توسعه مترو است اما تنها ۱۳ درصد از منابع محقق شده است.

حافظی خاطرنشان کرد: همچنین برای ردیف احداث ۹ خط شهری از یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان مصوب ۲۶۲ میلیارد تومان یعنی ۱۴.۱۷ درصد محقق شده است. همچنین در بخش توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی غیرریلی از ۳۰۹ میلیارد مصوب ۶۷ میلیارد آن محقق شده است که طی ۹ ماه امسال ۲۱.۶ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: در بخش احداث و توسعه معابر غیربزرگراهی از ۶۴ میلیارد تومان مصوب ۵۰ میلیارد تومان یعنی ۷۸ درصد هزینه ها محقق شده است و در بخش تعریف معابر غیربزرگراهی نیز از یک هزار و ۸۵۰ میلیارد، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان یعنی ۹۸ درصد هزینه ها محقق شده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه انرژی های نو در بودجه مورد استقبال شهرداری تهران نبوده است گفت: از ۹۱ میلیاردی که برای سال ۹۴ پیش بینی شده بود ۱۳ میلیارد تومان آن یعنی ۱۴.۶ درصد محقق شده است.

حافظی تصریح کرد: در بخش احداث و توسعه ایستگاه های آتش نشانی در سال ۹۴، ۱۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در گزارش عملکرد ۹ ماهه ۱۰۰ درصد آن محقق نشده است که البته از مسئولان آتش نشانی این موضوع را پیگیری کردم که پاسخ داده شد ۱۸ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. از طرفی در بخش ایمنی و مدیریت بحران ۱۸۵ میلیارد تومان منابع داشته ایم که ۱۶۲ میلیارد تومان ذکر شده که نیاز به راستی آزمایی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش هزینه ای، حمل و نقل ترافیک در ردیف مدیریت و بهره برداری حمل و نقل ریلی که شامل حقوق و دستمزد می شود ۲۸۳ میلیارد تومان مصوب سال ۹۴ بوده که در عملکرد ۹ ماهه ۲۷۰ میلیارد تومان یعنی ۹۵ درصد محقق شده است که شهرداری باید توضیح دهد چطور می خواهند در سه ماه باقی مانده از سال دستمزد کارکنان را تامین کنند. در بخش شهرسازی و معماری گزارش عملکرد ارائه نشده است که شهرداری باید در این رابطه توضیح دهد.

وی تاکید کرد: در مجموع آنچه در بودجه سال ۹۴ پیش بینی شده بود(هزینه ۳۰ و تملک ۷۰) وزن بخش هزینه ای بالا است به طوریکه سهم هزینه ای در ۹ ماه امسال ۴۳.۴ درصد بوده است.

حافظی تصریح کرد: آنچه که مطمئن هستیم این است که عدد ۱۷ هزارو ۲۱۹ میلیارد تومان بودجه سال ۹۴ محقق نخواهد شد و طی سه ماه آینده به این عدد نمی رسیم. در واقع بعید است که عدد بودجه ۹۴ به حدود ۱۵ هزار برسد و قطعا بودجه پیش بینی شده محقق نمی شود و حرف ما این است که شهرداری برای سال ۹۵ بودجه را مبتنی بر عوارض تغییر کاربری، فروش تراکم و ایجاد بارهای مالی برای مدیریت شهری ببندد.

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم می شود سال ۹۵ را با حدود ۱۵ یا ۱۶ هزار میلیارد تومان ببندیم بدون اینکه هیچ اختلالی در ارائه خدمات به مردم حاصل شود شهرداری می تواند ردیف های تراکم مازاد را محدود کند و شورا نیز مصر باشد که شهرداری پای خود را فراتر از حد نگذارد.

وی در خصوص هزینه کرد شهرداری برای تملک باغات کن نیز گفت: در بودجه سال ۹۴، ۵۰۰ میلیارد تومان برای باغات کن پیش بینی کردیم که هیچ رقمی تخصیص داده نشده و شهرداری حتی یک درصد نیز برای تملک باغات هزینه نکرده است در واقع باید نگرش ها در این مسیر تغییر کند اما متاسفانه آنچه در زبان است با عمل تطابق ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین درباره عقب بودن توسعه مترو طبق بودجه و برنامه گفت: طبق برنامه پیش بینی شده هر سال باید ۳۰ کیلومتر توسعه خطوط مترو داشته باشیم اما تا این تاریخ تنها ۱۸ کیلومتر در سال جاری احداث خط داشته ایم. البته سهم دولت هم پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: هر عضو بودجه می تواند در فضای بررسی بودجه وارد شود چرا که معتقدیم مردم باید بدانند منابع شهر در کجا صرف می شود و بنده هم معتقدم باید تالار شورا به گونه ای باشد که فضا برای مراجعان مردمی فراهم شود.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تذکراتش به شهردار تهران توضیح داد: شهرداری درخواست داشتند که جلسه ای داشته باشیم تا توضیحات را بشنویم که بنده در خواست کردم اول توضیحات شهرداری به صورت مکتوب ارائه شود و اگر پاسخ ها قانع کننده نبود به صحن شورا اعلام می کنیم که در جای خودش مورد بررسی قرار می گیرد.

حافظی در خصوص عملکرد ۹ ماهه تراکم فروشی نیز توضیح داد: این بخش شامل عوارض و پروانه های ساختمانی در ۳ بخش زیربنا، پذیره و عوارض و پروانه های ساختمانی غیرمجاز است که در بخش زیربنا ۴۰۰ میلیارد تومان مصوب بوده که در گزارش عملکرد ۸۸ میلیارد تومان محقق شده است در بخش پذیره ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب بوده که در گزارش ۳۴۰ میلیارد تومان محقق شده است و در نهایت در بخش عوارض و پروانه های ساختمانی غیر مجاز ۸۸ میلیارد تومان مصوب بوده که در گزارش عملکرد ۳۵ میلیارد تومان محقق شده است.

وی همچنین به درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری ردیف ۱۴۰ هزار اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۹۱۴ میلیارد مصوب سال ۹۴ بوده که در گزارش عملکرد ۹ ماهه مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان محقق شده است که شهرداری باید توضیح دهد چرا این فاصله وجود دارد و چرا برای سال آینده یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده اند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران یادآور شد: همچنین برای ردیف ۲۰۰ هزار منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای شامل عوارض پروانه های سرمایه ای درآمد حاصل از تغییر کاربری ۷ هزار و ۹۷۳ میلیارد مصوب بوده که در گزارش عملکرد ۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان محقق شده است و برای سال ۹۵، ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که معتقدیم این ردیف باید محدود و حتی کاهش پیدا کند. همچنین برای ردیف ۲۱۰۱۰۶ که درآمد حاصل از تغییر کاربری ها است ۳ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان مصوب سال ۹۴ بوده که در عملکرد ۹ ماهه ۳ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان محقق شده و برای سال ۹۵، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۵ اثری از کمک های دولتی گزارش نشده است.

۱۳۹۴/۱۱/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...