نسخه چاپی

خرید 20 فروند هواپیمای نو تامین اعتبار می‌شود

مدیرعامل بانك صنعت و معدن از همكاری برای تامین اعتبار خرید ۲۰ فروند هواپیمای نو خبرداد و گفت: ۱۶ فقره ال‌سی تا دو هفته آتی گشایش خواهد شد.

به گزارش نما، علی اشرف افخمی امروز در نشستی خبری گفت: در اولین روز پس از برجام با هماهنگی های صورت گرفته از قبل، ۱۴ فقره ال سی به مبلغ یکصد میلیون یورو از بانکهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا و هلند گشایش شد. همچنین ۱۶ فقره ال سی نیز طی دو هفته آینده گشایش خواهد شد. سوئیفت در حال حاضر عملیاتی نیست و باید با سازمان سوئیفت قراردادها تجدید شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه در دو سال اخیر بیش از ۱۰ میلیارد دلار گشایش اعتبار انجام داده ایم، افزود: از این رقم حدود ۶ میلیارد دلار از خط اعتباری چین استفاده شده که عمدتا برای پروژه های بزرگ از قبیل خط سریع السیر قطار تهران- قم - اصفهان به میزان ۱.۸ میلیارد دلار، طرح های فولادی با اعتبار بیش از ۲ میلیارد دلار و غیره بوده است. ۴ میلیارد دلار دیگر نیز از منابع صندوق توسعه ملی برای گشایش اعتبار بیش از ۲۰۰ طرح مختلف بوده است.

وی از تامین اعتبار برای واحدهای نیروگاهی یزد، کرمان و گلستان خبرداد و با بیان اینکه بانک صنایع کوچک و متوسط در آینده شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: تاکنون حدود ۳ هزار واحد کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کرده اند. در ۱۰ ماهه ابتدای امسال حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با افزایش ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به این واحدها پرداخت شده است که بیش از ۸۰ درصد این مبالغ برای سرمایه در گردش بوده است.

افخمی با اشاره به رفع تحریم ها علیه این بانک، بر اینکه حتی یک دلار به هیچ بانک خارجی بدهی نداریم تاکید و بیان کرد: ۴۰۰ میلیون دلار بدهی بابت ال سی داشتیم که به دلیل تحریم ها امکان انتقال و تسویه آن وجود نداشت، اما در نهایت این میزان بدهی بازپرداخت شد و در حال حاضر هیچ بدهی به بانکهای خارجی نداریم. پیش این برداشته شدن تحریم ها با کارگزاری های مختلف در سایر کشورها قرارداد منعقد کرده ایم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اعلام اینکه طی ۲۵ ماه متوالی گذشته هیچ اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته ایم و وضعیت حسابمان قرمز نیست، تصریح کرد: این موضوع در ارتباط با بانکهای بین المللی برای ما یک امتیاز محسوب می شود.

وی گفت: با اگزیم بانک چین برای تامین اعتبار خطوط زیرساخت راه آهن (خط آهن برقی تهران - مشهد) توافقاتی انجام شده است. همچنین مذاکراتی غیرمستقیم برای تقویت ناوگان هوایی صورت گرفته است. بانک صنعت و معدن برای تامین اعتبار خرید ۲۰ فروند هواپیمای نو همکاری خواهد کرد، اما این تامین اعتبار به سرعت اتفاق نخواهد افتاد. در این زمینه با بانکهای آلمان، فرانسه و سوئیس مذاکراتی صورت گرفته است. بانک صنعت و معدن ۲۰ تا ۲۵ درصد در این طرح ها مشارکت خواهد داشت.

وی درباره تامین اعتبار خرید هواپیمای دست دوم نیز بیان کرد: اگر سازمان هواپیمایی تائیدیه لازم را در این زمینه صادر کند، تامین مالی هواپیمای دست دوم امکانپذیر است، البته هواپیماهایی که سن آنها کمتر از ۱۰ سال است، تامین اعتبار می شود.

افخمی رقم مطالبات معوق بانک را ۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: میزان ریسک اعتباری مان ۲.۵ سال پیش ۱۲.۵ درصد بود که به ۸.۴ درصد رسید، اما در حال حاضر دوباره به ۹ درصد رسیده اما سعی می کنیم که آن را به میزان قبلی بازگردانیم.
منبع: مهر

۱۳۹۴/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...