نسخه چاپی

تهران چند درصد مالیات كشور را می‌دهد؟

دبیر علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران با اشاره به وجود بیش از 60 درصد سرمایه‌های كشور در پایتخت گفت: این تراكم سرمایه و تراكم مدیریت هم برای تهران معضل است و هم برای كل كشور.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدحسین پاپلی یزدی، دبیر علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران در گفتگو با روابط عمومی این همایش گفت: از حدود 50 الی 60 سال گذشته تاکنون، هر روز بر وسعت تهران افزوده شده است. با سیستم‌های حکومتی متمرکزی که از گذشته تاکنون بوده است تهران محل تمرکز اداری، جمعیت و ثروت شده است.

*امروز تهران به مسئله‌ای، حکومتی و دولتی تبدیل شده است

وی افزود: امروز تهران به مسئله‌ای، حکومتی و دولتی تبدیل شده است. ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حکومتی و دولتی به فکر افتاده‌اند تا با مطالعه علمی به دنبال راهکاری برای حل یا کاهش مشکل این شهر باشند.

*حل موضوع تهران نیازمند راهکارهای جمعی است

وی تصریح کرد: درباره تهران طرح‌های زیادی توسط شهرداری تهران، وزارت کشور، استانداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست و سایر ارگان‌ها انجام شده است اما بسیاری از آنها به صورت بخشی بوده، در حالیکه حل این موضوع راهکارهای جمعی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: از سه سال پیش دانشگاه تربیت مدرس و به خصوص قطب علمی جغرافیای سیاسی وارد مسئله پایتخت شد و تلاش کرد تا اساتیدی را در قطب جغرافیای سیاسی جمع کرده و راهکارهایی را ارائه دهند و با استفاده از تجزیه و تحلیل‌هایی که حاصل از طرح‌های مطالعاتی آنها است، بتوانند کمک کار شهرداری تهران، وزارت کشور، استانداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و ... باشند و دکتر سید یحیی صفوی و دکتر محمدرضا حافظ نیا پیش قراول این کار شدند.

*انتقال پایتخت نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر هویتی و سایر مسائل به صلاح نبود

پاپلی یزدی افزود: در سال 1392 بحث بر سر انتقال پایتخت بود که عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف بودند. به ویژه بخش خصوصی به دلیل شایعاتی که مطرح شده بود، به دنبال سرمایه‌گذاری در اطراف تهران، شهر پرند، استان سمنان و ... بودند. قرار شد مطالعاتی در این زمینه انجام شود و همایشی هم با عنوان انتقال پایتخت در سال 1392 توسط قطب علمی جغرافیای سیاسی برگزار شد و عده زیادی از اندیشمندان، صاحبنظران و اساتید دانشگاه‌ها و شماری از مشاوران شهرداری و استانداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و تعدادی از اساتید خارجی همه با انتقال پایتخت مخالف بودند. این صاحبنظران، انتقال پایتخت را نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر هویتی و سایر مسائل به صلاح نمی‌دیدند.

پاپلی یزدی تاکید کرد: برای این همایش با اساتید خارجی که در زمینه ساماندهی یا انتقال پایتخت‌های مختلف مطالعه داشته‌اند، تماس گرفته‌ایم که حدود 100 نفر تاکنون برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند. امیدواریم بودجه لازم را داشته باشیم تا از تجربیات این اساتید استفاده کنیم.

*در جهان پایتخت‌هایی هستند که به مراتب مشکلات آنها خیلی بیشتر از تهران است

وی اظهار داشت: نمی‌خواهیم بگوییم که تهران پر معضل‌ترین پایتخت جهان است. در جهان پایتخت‌هایی هستند که به مراتب مشکلات آنها خیلی بیشتر از تهران است. در همین همسایگی ما شهر کراچی معضلات حادتری نسبت به تهران دارد و جمعیت آن تقریبا دو برابر تهران است. در پایتخت‌های آسیایی هم مشکلاتی هست. منتها هر کشور تلاش کرده است تا راهکارهایی ارائه کند. مثلا بمبئی یکی از شهرهای بسیار بزرگ آسیایی است که مشکلات زیادی دارد و روز به روز تلاش بر این است تا از مشکلات آن کاسته شود.

پاپلی یزدی اظهار داشت: یک مسئله بزرگ دیگر تهران، جمعیت است. جمعیت این شهر روز به روز در حال افزایش است. تقریبا می‌توانیم بگوییم که یک پنجم جمعیت کل کشور در مساحت استان تهران و البرز جمع شده است. این تراکم جمعیت در عین حال که فرصت است، تهدید نیز به حساب می‎‌آید.

وی ادامه داد: در این زمینه بحث بر سر این است که چگونه مهاجرت را به تهران کنترل کنیم و از روند مهاجرت ها به این شهر کاسته شود و یا اینکه چگونه می‌توان زمینه‌هایی را ایجاد کرد تا افراد در سایر نقاط کشور شغل پیدا کنند و به آن مناطق بر گردند.

*بیش از 60 درصد سرمایه‌های کشور در تهران است

دبیر علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران گفت: تهران تقریبا 52 درصد مالیات کشور را پرداخت می‌کند. این به این معناست که بیش از 60 درصد سرمایه‌های کشور در تهران است. این تراکم سرمایه و تراکم مدیریت هم برای تهران معضل است و هم برای کل کشور.

پاپلی یزدی تاکید کرد: تهران هم علت است و هم معلول. علت این است که باعث شده تا آمایش سرزمین در سایر کشور به خوبی انجام نشود و بخش‌های زیادی از پول، ثروت، مغزها و نیروی انسانی ارزان قیمت و گرانقیمت از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این شهر بیایند و معلول این است که وقتی این تعداد انسان در آن جمع شده است، نیاز به وسیله نقلیه و حمل و نقل دارند. انرژی مصرف می‌کنند و آلودگی هوا ایجاد می‌شود.

*راهکارهای فعلی مدیریتی و تکنولوژیکی جوابگوی آلودگی‌های تهران نیست

وی با اشاره به معضل آلودگی هوای تهران افزود: تنها راه رفع آلودگی هوای تهران فعلا این است که دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم تا باران ببارد و نزولات جوی رفع آلودگی کند. فعلا راهکارهای مدیریتی و تکنولوژیکی جوابگوی آلودگی‌های تهران نیست. بنابراین تلاش ما این است تا با کمک سازمان محیط زیست و شهرداری تهران که زحمات زیادی کشیده‌اند، بتوانیم راهکارهایی را در این همایش پیدا کنیم تا معضلات زیست محیطی و آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کند.

دکتر پاپلی یزدی تصریح کرد: بخشی از آلودگی هوای تهران مربوط به مسائل سخت افزاری است. یعنی بیش از 3 میلیون اتومبیل و بیش از 2 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که بسیاری از آنها فرسوده هستند و این خودروها باید تعویض و جایگزین آنها خودروهای نو باید وارد سیستم شوند و در کنار آن تعداد موتورسیکلت‌ها باید کاهش پیدا کنند یا برقی شوند و یا سوخت آنها کمتر شود. شبکه مترو، اتوبوس‌های سریع السیر که دودزایی کمتری دارند و شبکه تراموا ایجاد و تقویت شود.

*هم اکنون حدود 24 میلیون تردد در روز در تهران وجود دارد

پاپلی یزدی افزود: البته بخش دیگری از آلودگی هوای تهران نرم افزاری است به این معنا که الان حدود 24 میلیون تردد در روز در تهران وجود دارد. از این میزان، تقریبا 3 میلیون تردد مربوط به مسائل اداری و برورکراسی ماست. تا سیستم اداری و برورکراسی را اصلاح نکنیم، نه تنها برای تهران بلکه برای کل کشور دردسر ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در تهران حدود سه هزار کیلومتر فیبر نوری داریم که کمتر از سه درصد از آن استفاده می‌شود. اگر بتوانیم دولت الکترونیک یا دولت همراه ایجاد کنیم که الان بسیاری از کارها توسط موبایل‌ها انجام می‌شود، بسیاری از این رفت و آمدها کاهش پیدا می‌کند و لزومی ندارد که کسی جابجا شود.

دبیر علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران گفت: روزانه حدود 90 هزار نفر از استانهای مختلف به غیر از استان البرز وارد تهران می‌شوند که بخش اعظمی از آنها برای کارهای اداری است. برخی از نمونه‌گیری‌ها از هواپیماهایی که بین ساعت 6 صبح تا 8 صبح وارد تهران می‌شوند نشان می‌دهد که در برخی از این هواپیماها بالای 60 درصد ماموران دولتی یا شرکت‌های خصوصی هستند که برای ماموریت یا کار اداری وارد تهران می‌شوند. بخش زیادی از این ترددها از طریق وسایل الکترونیکی و ویدئو کنفرانسها از راه دور انجام می‌شود و بخشی اصلا لزومی ندارد.

وی افزود: امیدواریم دولت وارد تحول اداری گسترده شود چون مجلس قانون آن را از برنامه سوم توسعه گذرانده است و بحث تحول اداری را داریم. دولت به این نتیجه رسیده است که تحول اداری، کاهش تصدی‌گری و تمرکززدایی اگر عملیاتی نشود، در حقیقت اقتصاد مقاومتی اتفاق نخواهد افتاد. چگونه کشوری می‌تواند وارد اقتصاد مقاومتی شود که 85 درصد بودجه آن بودجه جاری است؟ بخشی از 15 درصد بودجه باقیمانده هم باز به نوعی بودجه جاری است. بنابراین دولت از هر جایی که کسب درآمد کند باید حقوق پرداخت کند. حقوق کسانی را بدهد که اکثرا کار اداری انجام می‌دهند.

*حدود 35 درصد ادارات ایران اصلا معادل بین‌المللی ندارند

پاپلی یزدی تاکید کرد: بسیاری از کارهای اداری اضافی است. برآورد ما این است که حدود 35 درصد ادارات ایران اصلا معادل بین‌المللی ندارند و چنین اداره‌ای در دنیا نیست و صرفا ما آنها را درست کرده‌ایم. حدود 55 تا 60 درصد کارمندان دولت ایران معادل بین‌المللی ندارند یعنی چنین پست اداری در کشورهای دیگر وجود ندارد. اروپا و آمریکا را کاری نداریم. در مالزی، هند، سنگاپور و... نیز چنین تشکیلاتی وجود ندارد. بنابراین سیستم‌های کنترلی ما مضاعف است و هر کس بیکار بوده و مدرک تحصیلی داشته استخدام دستگاه دولتی شده است.

*به وضعی رسیده‌ایم که بروکراسی اداری، در حال فلج کردن تهران و کشور است

وی ادامه داد: ما به وضعی رسیده‌ایم که عملا تهران و کشور را بروکراسی اداری در حال فلج کردن است. اگر ما بتوانیم یک تحول اداری نسبتا گسترده ایجاد کنیم که به نفع اقتصاد کشور و اقتصاد مقاومتی است، مردم هم راضی خواهند شد. تردد در تهران کمتر شده و به تبع آلودگی هوا هم کمتر می‌شود.

دبیر علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران گفت: بانکهای کشور خدمات الکترونیکی ارائه می‌کنند اما هنوز مراجعه حضوری به آنها زیاد است. ما بر روی سه بانک ملی، صادرات و ملت نمونه‌گیری انجام دادیم. هر کدام، سه شعبه در مرکز شهر تهران یعنی از چهارراه ولیعصر(عج) تا میدان فردوسی و از آنجا به میدان امام(ره) دارند. تعداد مراجعان به این 9 شعبه در این محدوده معادل با تعداد کل مراجعه کنندگان به کل بانکهای شهر فرانکفورت آلمان است. در حالی که فرانکفورت نه تنها مرکز اقتصادی آلمان بلکه مرکز اقتصادی اتحادیه اروپا است. این مراجعات، سوخت است، مصرف انرژی است و اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد مصرفی می‌برد و باعث افزایش تردد و آلودگی هوا است.

پاپلی یزدی افزود: یکی از کارهای خیلی خوبی که توسط شهرداری تهران انجام شده است و باید به شهردار و شورای شهر تبریک گفت این است که ما 50 سال است که می‌خواهیم کشور را بدون پول نفت اداره کنیم، الان شهرداری تهران عملا به این نتیجه مهم رسیده است. این بزرگترین دستاورد شهرداری تهران است.

پاپلی یزدی تاکید کرد: البته شهرداری تهران باید درآمدهای پایدار برای خود ایجاد کند و از تراکم فروشی فاصله بگیرد. هر چند تراکم فروشی هم باید باشد. چون اگر به سمت تراکم هم نرویم باید شهر تهران را تا قزوین یا بیابان‌های نزدیک به قم توسعه و ادامه دهیم. بنده که این مسائل را مطرح می‌کنم حاصل 400 الی 500 مقاله و نوشته‌ای است که درباره ساماندهی تهران نوشته شده است که من در حقیقت سخنگوی آنها هستم.

وی افزود: شاید کسی مطرح کند که چرا ساختمان‌های بلند را می‌سازند، خوب اگر نسازند پس باید جمعیت پخش شود. پس ما باید کاری کنیم که این جمعیت به تهران نیاید. تمدن ما در ایران تمدن خشکی است . ما تمدن دریایی نبوده‌ایم. در طول تاریخ حدود 33 پایتخت ملی داشته‌ایم که هیچکدام کنار دریا نبوده است. جز در دوره سلوکیان که انطاکیه که الان آنتالیا خوانده می‌شود. این آنتالیا زمانی پایتخت مجموعه حکومت سلوکی بوده است.

پاپلی یزدی ادامه داد: الان سواحل ما در خلیج فارس و دریای عمان و مکران جای بسیار گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری و جذب جمعیت و فعالیت دارد که به امنیت ما مربوط می‌شود. سواحل خلیج فارس و دریای عمان که جبهه بیرونی کشور به سمت اقیانوس‌ها است و بخشی از امنیت کشور از این منطقه باید تامین شود، نباید خالی باشند. اگر جمعیت را به سمت این سواحل ببریم و شهرهای جدیدی بسازیم و صنایع را در اینجا متمرکز کنیم این باعث می‌شود تا بخشی از سرمایه‌های تهران و جمعیت متخصص و غیرمتخصص تهران به آن مناطق بروند و از جمعیت تهران کاسته شود یا حداقل جمعیتی که بنا است به تهران بیاید، دیگر راهی این شهر نشود.

وی گفت: در آمایش سرزمین، بخش معدن می‌تواند جاذب جمعیت باشد و بسیاری از سرمایه‌های تهران در معادن فعال شود حداقل آن این است که جمعیت مناطقی مانند خواف، جنوب خراسان و مناطق معدنی ما می‌توانند جاذب جمعیت باشند و استانهایی که معدن دارند می‌توانند بخشی از جمعیت تهران را جذب کنند و اگر هم نکردند حداقل جمعیت به سمت تهران نمی‌آید.

پاپلی یزدی اشاره کرد: یک مسئله دیگر در تهران، مسئله آب است. باید صنایعی که نیاز به آب دارند در تهران را تبدیل به صنایعی کنیم که به آب کمتری نیاز دارند.

وی گفت: تهران آلوده‌ترین، پر جمعیت‌ترین و پر معضل‌ترین شهر دنیا نیست اما در حال حاضر با شرایطی مواجه شده است که عملا توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌کند یعنی همه همت بخش خصوصی این است که خود را به تهران برساند و در تهران دفتر داشته باشد. در حالی که در کشورهای دیگر لزوما این گونه نیست بنابراین بزرگ شدن و پیچیده شدن کار اداری سبب شده است که حتی بخش خصوصی هم تلاش کند برای حل مسائل خود به تهران بیاید.

وی عنوان کرد: تهران قابل اصلاح و ساماندهی است به شرطی که عزم ملی باشد و خوشبختانه این عزم ملی در حال پیدا شدن است. امیدواریم با این عزم ملی و اشارات و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و هیات دولت، شهرداری و استانداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست و سایر نهادهای ذیربط دست به دست هم داده تا این مسئله را حل کنند. ما دانشگاهیان این آمادگی را داریم تا در کنار دولت برای حل این مشکل کمک کنیم. تلاش ما این است تا مطالعاتی را که انجام شده است را سرجمع و تجزیه و تحلیل کنیم تا به دولت ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: تهران هم مشکلات طبیعی مانند زلزله و آب و هم معضلات دست ساز انسانی دارد. این ساختمان‌هایی که ساختیم استاندارد نیست. بخش اعظمی از آلودگی ها را بشر ایجاد کرده است. تهران یک باغ وسیعی با درختان چنار بوده است تا زمانی که ماشین و دود نیامده بود.

پاپلی یزدی گفت: تهران هویت کشور و تنها شهر ملی کشور است. شهرهای دیگر ما شهرهای منطقه‌ای هست. شکی نیست که تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز هویت‌های ملی ما هستند. تهران شهر هیچ یک از استانها نیست و شهر همه استان‌ها است. نمی‌توان آن را جابجا کرد. اگر تهران جابجا شود، هویت آن سر جایش است. حتی اگر پایتخت جابجا شود شاید 500 هزار نفر از تهران بروند اما 10 میلیون نفر اینجا ساکن خواهند ماند و معضلات تهران ادامه خواهد یافت.

وی افزود: اشتباه پاکستان را نباید تکرار کرد. مقامات پاکستانی فکر کردند که اگر پایتخت از کراچی به اسلام آباد و راورپندی برود، مسئله حل می‌شود اما موضوع بدتر شد. الان کراچی تقریبا به اندازه تهران جمعیت، یعنی حدود 12 الی 13 میلیون نفر حاشیه نشین دارد. امیدواریم که با عزم ملی و با کمک بخش خصوصی و دولتی و تکنولوژی‌های مدرن و فرهنگ سازی انجام کار از راه دور، مشکلات تهران را بر طرف کرد.

دبیر علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران در پایان عنوان کرد: نیاز نیست حتما با حضور در تهران اشتغال داشت، می‌توان از راه دور شاغل بود. عده زیادی از هندی‌های مقیم آمریکا با شرکت‌های آمریکایی قرارداد دارند از راه دور و از هند کار انجام می‌دهند. روزانه حدود 90 هزار نقشه ساختمانی و تاسیسات ژاپنی‌ها در شهر دانیال چین انجام می‌شود. بخش فناوری و آی تی می‌تواند برای این موضوع در ایران راهکار دهد تا از راه دور هم کارها انجام شود.

۱۳۹۴/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...