نسخه چاپی

بازی برد-برد آل‌سعود و شیخ سلمان/ سكوت عامل باخت ایران

AFC تصمیم گرفته در صورتی ایران و عربستان تا 25 اسفند توافق نكنند، دیدار نمایندگان این دو كشور در لیگ قهرمانان آسیا در كشوری ثالث برگزار شود، تصمیم دوسر بردی كه قطعا به نفع سعودی‌ها و شیخ سلمان خواهد بود.

به گزارش نما، کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از 2 روز بحث و بررسی سرانجام تصمیم گرفت در صورت عدم تفاهم بین ایران و عربستان تا تاریخ 25 اسفندماه سال جاری دیدارهای نمایندگان باشگاهی دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا در کشوری ثالث برگزار شود.

در این میان نکته‌ای که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده این است که AFC با اعلام این تصمیم برگ برنده را به نفع سعودی‌ها نگاشته است. اینکه در صورت عدم قبول تفاهم میان مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و عربستان، دیدار نمایندگان دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا به کشوری ثالث خواهد رفت تا همان شود که مسئولان سعودی می‌خواستند.

به نظر می‌رسد لابی کشورهای عربی و بویژه سعودی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا بیش از آنچه مسئولان فوتبال ایران تصور می‌کردند، قوی بوده است. در حال حاضر برگ برنده در اختیار کشور مقابل قرار دارد چرا که اگر با مسئولان فوتبال ایران تفاهم نکنند، رای همان خواهد شد که آن‌ها می‌خواستند.

* انتخابات فیفا و گروکشی شیخ سلمان
سوال دیگر مطرح شده این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به چه علت تصمیم‌گیری در مورد محل برگزاری بازی نمایندگان باشگاهی ایران و عربستان که در لیگ قهرمانان آسیا حاضر هستند را به 25 اسفندماه موکول کرده و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در این موضوع باید مراقب چه مسئله‌ای باشند؟

با توجه به تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان و زمان اندک تعیین شده پیش رو، عدم حل مشکلات سیاسی قطعی به نظر می‌رسد اما به چه علت مسئولان AFC زمان 25 اسفندماه را به عنوان زمان نهایی حل و فصل احتمالی اختلافات تعیین کرده‌اند؟

سیاستی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در این موضوع به خرج داده و قطعا به سود شیخ سلمان خواهد بود این است که رای نهایی این اختلاف پس از انتخابات فیفا صادر می‌شود و قطعا آن زمان اگر رای نهایی به نفع سعودی‌ها صادر شود، فوتبال ایران قافیه را کامل خواهد باخت.

انتخابات فیفا 7 اسفند برگزار می‌شود، انتخاباتی که شیخ سلمان از حمایت کفاشیان و برخی کشورهای دوست و نزدیک با ایران مطمئن است. بنابراین به نظر می‌رسد رییس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا به خوبی در این خصوص سیاست به خرج داده و قصد دارد پس از انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال رای نهایی که با توجه به تصمیم‌گیری اولیه AFC به سود سعودی‌ها خواهد بود را صادر کند، این سیاست قطعا یک بازی برد - برد برای عربستان و شیخ سلمان است.

* آقایان لطف کنند و از خواب ناز بیدار شوند!
تا پیش از این مسئولان فدراسیون فوتبال ایران مدام در مصاحبه‌های خود عنوان می‌کردند که علت سکوت‌شان کنفدراسیون فوتبال آسیاست و اینکه این کنفدراسیون قطعا در خصوص هیاهوهای سعودی‌ها و نیز مسئولان فوتبال امارات به خوبی تصمیم‌گیری خواهد کرد و تحت تاثیر سیاسی بازی کشورهای عربی قرار نخواهد گرفت.

اما اکنون رای صادره به خوبی نشان می‌دهد که مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان و حتی امارات فشارهای لازم را به AFC وارد کرده‌اند و برگ برنده در تنش با ایران در اختیار آن‌هاست. حال با این تصمیم باید مسئولان فدراسیون فوتبال ایران نظر مسئولان فدراسیون فوتبال سعودی را به خود جلب کنند. در غیر این صورت قطعا دیدار تیم‌های باشگاهی دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا به کشوری ثالث خواهد رفت.

ای کاش باز هم کفاشیان، تاج و اسدی تا لحظه آخر سکوت نمی‌کردند و مسائل را پیش پا افتاده و سطحی نمی‌دیدند. به نظر می‌رسد شرایط حاکم در AFC به سود سعودی‌ها و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا رقم خورده و فوتبال ایران در دعوا با عربستانی‌ها و اماراتی‌ها، این بار در بازی مسئولان هم بازنده خواهد بود، باختی که همه ادعاها درباره قدرت و نفوذ فوتبال ایران در آسیا را زیر سوال می‌برد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۴/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...