نسخه چاپی

پروژه "لاله" پشتوانه‌ای سیاسی دارد

عکس خبري -پروژه "لاله" پشتوانه‌اي سياسي دارد

مرتضی رزاق‌كریمی تهیه‌كننده سینمای ایران گفت: اگر فیلم سینمایی"لاله" از اولویت‌های فرهنگی كشور محسوب می‌شود و این اولویت به اندازه‌ای است كه رئیس‌جمهور روی آن نظر دهد دیگر از حوزه اظهارنظر امثال ما خارج می‌شود اما معتقدم ساخت این فیلم پشتوانه‌ای سیاسی دارد.


به گزارش نما، مرتضی رزاق‌کریمی تهیه‌کننده سینمای ایران که عمده فعالیت‌هایش در حوزه سینمای مستند است ضمن بیان این مطلب در انتقاد از ساخت فیلم سینمایی"لاله" توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به مهر، گفت: وظیفه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید فیلم‌هایی از این دست آن هم با بودجه 5 میلیاردی نیست.

وی افزود: خوشبختانه پتانسیل فیلمسازان جوان ایرانی در حوزه ساخت فیلم‌های مستند و تجربی به اندازه‌ای است که اگر بودجه و امکانات در اختیار داشته باشند می‌توانند فیلم‌های خوب و اصولی با تعریف مشخص از سینمای ایران بسازند ولی متاسفانه شاهد هستیم چنین بودجه سنگینی از سوی مرکز در اختیار یک فیلمساز که کارنامه کاری مشخصی در این حوزه ندارد اختصاص داده می‌شود.

رزاق کریمی در ادامه افزود: این درحالی است که فیلمسازان خوب ایرانی با ایده‌های ناب و خلاق فیلم‌های خود را با بودجه‌های ناچیز 150 میلیون تومان می‌سازند و زمانی که به مرکز مراجعه می‌کنند در پاسخ می‌شنوند که مرکز اعتبار کافی برای ساخت فیلم ندارد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من مسائل عجیب و غریبی از این دست به مسائل و مشکلات ریشه‌ای در نظام سینمایی کشور برمی‌گردد به این معنا که سینمای ایران نظام شفاف و روشنی ندارد. از همان دوران قاجار نظام سینمایی به شکلی منطبق با نیازمندی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم ایران نبوده‌است و هرفردی بدون پشتوانه اطلاعات کارشناسی درباره سینمای ایران تصمیم می‌گرفته‌است.

این تهیه‌کننده در ادامه افزود: من تعجب می‌کنم که چگونه است فردی مانند نیک‌نژاد با کارنامه کاری که در حوزه سینما دارد اجازه ورود به ایران دارد و در ادامه امکان فعالیت در حوزه سینمای ایران را هم می‌یابد.

رزاق‌کریمی در ادامه با اشاره به کل بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال گفت: بودجه و امکانات مالی این مرکز در سال کمتر از 5 میلیارد تومان است و حال سئوال من این است که چطور فیلمی با این بودجه در دستور کار این موسسه سینمایی قرار می‌گیرد. درست به همین دلایل است که معتقدم نظام سینمایی مشخص و مدونی نداریم؛ اگر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چنین بودجه‌ای در اختیار یک فیلمساز قرار می‌دهد باید در سال 100 میلیارد بودجه داشته باشد که 5 میلیارد آن را در اختیار فردی خارج از چرخه تولید سینمای ایران قراردهد.

وی در پایان افزود: البته شنیده‌ام که اسدالله نیک‌نژاد قصد دارد بخشی از سرمایه را تقبل کند که اگر اینگونه است باید به طور مشخص و شفاف کم و کیف تأمین این هزینه اعلام شود تا ابهامی در اذهان سینماگران باقی نماند.

۱۳۹۱/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...