نسخه چاپی

بازمانده خشونت: روهینگیایی‌ها از تجاوز، شكنجه و قتل در رنج هستند

یك بازمانده خشونت‌های مذهبی و جمعی در میانمار می‌گوید، بدرفتاری، قتل عام، تجاوز و شكنجه مسلمانان روهینگیا در بخش غربی این كشور جنوب شرقی آسیا متداول است.

زين العابدين در گفت‌وگو با راديو بنگلا صدا و سيمای جمهوری اسلامی ایران گفت که مقامات ميانمار ۲۱ خرداد (۱۰ ژوئن) در چهار منطقه ايالت راخين از جمله شهر مرکزي سيتوي و شهرهاي تاندوي، کيائوکفويو و رامري از غروب تا سحر وضع فوق العاده اعلام کردند.

وي گفت، مقامات دولتي ابتدا مسلمانان را از برگزاري نماز جمعه منع کردند، اما بعد اعلام شد که هيچ کس حق ندارد در مسجد نماز برپا کند.

زين العابدين در ادامه گفت: "نيروهاي امنيتي چهار امام را به محض برگزاري نمازهاي رمضان دستگير کردند و آنها را به نقاط نامعلوم بردند. از سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست و به احتمال زياد تحت شکنجه شديد قرار دارند."

زین العابدین یادآور شد: "بودائیان تندرو در ایالت راخین حداقل به هزار دختر مسلمان روهینگیا تجاوز کردند و ۱۲ هزار نفر را کشتند. افزون بر آن، ۲۵ تا ۳۰ هزار مسلمان ناپدید شدند. ۲ روز پیش، در کانالی در منطقه "تین‌مایل" نزدیک به سه هزار جسد کشف شد."

وی تاکید کرد که مقام‌های محلی همه خان‌ها را با خاک یکسان کردند و حتی درخت‌ها را از ریشه درآوردند.

زین العابدین گفت: "بودائیان منطقه آیکاپ جسد یک زن بودایی را در کنار یک روستای مسلمان‌نشین رها کردند. پس از کشف جسد آن زن، بودائیان با متهم کردن مسلمانان به این اقدام، به کشتار مسلمانان پرداختند و ۱۰ مسلمان را در یک اتوبوس کشتند. در حالی که آن‌ها با برنامه‌ریزی قبلی جسد این زن را در نزدیک روستا رها کردند تا کشتار را آغاز کنند."
به گفته وي دولت ميانمار با بودائيان تندرو همکاري مي‌کند و قصد دارد وجود مسلمانان روهينگا را از اين کشور ريشه‌کن کند.

زين العابدين گفت در حالي که مسلمانان روهينگا از قرن هفتم در ايالت راخين سکونت دارند دولت آن‌ها را به رسميت نمي‌شناسد.

وي افزود نيروهاي امنيتي از مسلمانان روهيانگيا خواسته‌اند ايالت راخين را ترک کنند زيرا نمي‌توانند نظم و قانون را به اين منطقه باز‌گردانند.

دولت ميانمار از به رسميت شناختن مسلمانان روهينگيا خودداري مي‌کند و با طرح اين ادعا که اين گروه بومي اين کشور نيستند آن‌ها را به عنوان مهاجران غيرقانوني طبقه بندي مي‌کند، هر چند گفته مي‌شود گروه روهينگيا متشکل از مسلماناني از تبار فارس، ترک، بنگال و پشتون است که اوايل قرن هشتم به برمه مهاجرت کردند.

دولت ميانمار از به رسميت شناختن مسلمانان ميانمار به عنوان شهروندان اين کشور خودداري و ادعا مي‌کند که آن‌ها مهاجران غيرقانوني هستند. مسلمانان روهينگيا داراي اصليت پارسي، ترک، بنگالي و پشتون هستند که اوايل قرن هشتم ميلادي به ميانمار مهاجرت کردند.

رئيس جمهور ميانمار ۲۹ مرداد (۱۹ ژوئيه) گفت "تنها راه‌حل" فرستادن نزديک به يک ميليون مسلمان اين کشور به اردوگاه پناهندگان سازمان ملل است که از سوي کميسارياي عالي پناهندگان اين سازمان اداره مي‌شود.

با اين حال، کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل از برپايي اردوگاهي براي کمک به مسلمانان روهينگيا خودداري کرده است.

اين در حالي است که اونگ سان سوچي، نماد دموکراسي در ميانمار نيز در برابر جنايات عليه مسلمانان روهينگيا سکوت کرده است.

در دو سال گذشته، مسلمانان ميانمار براي رهايي از سرکوب‌سازمان‌يافته دولت، با قایق از اين کشور فرار مي‌کنند.

۱۳۹۱/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...