نسخه چاپی

تهدید روحانی توسط علی صوفی

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران، روحانی را تهدید كرد اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس موفق نشوند، وی در سال ۹۶ دیگر رئیس جمهور نخواهد بود!

به گزارش نما رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران، روحانی را تهدید کرد اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس موفق نشوند، وی در سال ۹۶ دیگر رئیس جمهور نخواهد بود!
علی صوفی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان گفت: بیشترین خطر در انتظار دولت آقای روحانی است. بسیاری از نمایندگان اصولگرایی که در مجلس نهم حضور داشتند رویکرد دولت آقای روحانی را نمی‌پسندیدند.
به همین دلیل اگر این افراد در مجلس دهم نیز حضور داشته باشند همین سیاست را ادامه خواهند داد.
این در حالی است که دولت در وضعیت پسابرجام قرار دارد و به دلیل مشخص نبودن سرنوشت برجام ممکن است با چالش‌های جدیدی مواجه شود.
وی در پاسخ این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان تاکنون به مسئله انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و همچنین دوران پس از روحانی اندیشیده‌اند؟ می‌گوید: آقای عارف بارها با آقای روحانی در این زمینه صحبت کرده است. وی به آقای روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروز شوند آقای روحانی در سال ۹۶ در پاستور نخواهد بود. آقای عارف با این منطق و استدلال تلاش کردند در دو سال گذشته اتحاد و انسجام را در همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد کنند تا مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند.
واکنش آقای روحانی به سخنان آقای عارف چه بوده است؟
آقای روحانی نیز هم این مسئله را تأیید کرده است. صوفی در ادامه با لحنی طلبکارانه و توهین‌آمیز گفت: پایگاه رأی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و همچنین انتخابات آینده جریان اصلاح‌طلبی است. حتی آرای خاکستری که در انتخابات ریاست جمهوری به حمایت از ایشان به صندوق‌ها ریخته شد نیز متمایل به جریان اصلاحات بود. آقای روحانی با سوار شدن بر موج اصلاح‌طلبی که در کشور آغاز شده بود به ریاست جمهوری رسیدند.
با این وجود موفقیت‌های دولت آقای روحانی در زمینه مسائل داخلی مانند سیاست خارجی نبوده و ایشان هنوز نتوانسته اقدامات مهم و قابل توجهی در زمینه سیاست داخلی انجام بدهند. در نتیجه آقای روحانی هنوز دارای پایگاه رأی مستقل از جریان اصلاحات نیست و پایگاه رأی ایشان همچنان جریان اصلاحات و حامیان این جریان هستند. به همین دلیل در شرایط کنونی جریان اصلاحات به عنوان پایگاه اصلی رأی آقای روحانی از ایشان توقع دارد تلاش کند و نگذارد جریان اصلاحات به طور کلی از صحنه انتخابات کنار رود.
خطر دیگری که آقای روحانی را تهدید می‌کند از دست دادن پایگاه رأی اصلاح‌طلبان است. اگر آقای روحانی عملکرد مناسبی در مسئله رد صلاحیت‌ها و همچنین سیاست داخلی نداشته باشد ممکن است با ریزش آرای حامیان خود در جریان اصلاحات مواجه شود که چالش بسیار بزرگی برای ایشان به شمار خواهد رفت.
به نظر می‌رسد قبیل همین اظهارات تحریک‌آمیز موجب شده تا آقای روحانی رادیکالیسم ضد قانونی را از جمله در تخطئه هفته گذشته شورای نگهبان کلید بزند و عملاً به عنوان پیاده نظام افراطیون سابقه‌دار قرار گیرد.

سنگ صبور جان کری نباشید!
اظهارات «جان کری» طی مصاحبه با شبکه خبری CNN در مورد بازداشت ملوانان کشورش توسط سپاه پاسداران برخوردار از یک کلید واژه است که می‌تواند حاکی از زیاده‌روی دکتر ظریف در گفتگوهای بیرون از قاعده‌اش با وزیر خارجه آمریکا باشد.
خبرنگار سی‌ان‌ان از جان کری پرسیده بود از دیدن ملوانان ما که زانو زده بودند و دست‌شان را پشت سر گذاشته بودند، چه حسی پیدا کردید؟! و جان کری با چهره‌ای گرفته پاسخ داد؛ من! من واقعاً خشمگین شدم. از انتشار این فیلم خیلی نا امید و خشمگین شدم. البته ارتش ایران و سپاه پاسداران این فیلم را منتشر کردند؛ نه دولت یا وزارت خارجه ایران.
داریوش سجادی با اشاره به این ماجرا خطاب به ظریف نوشت: این بخش از اظهارات کری(ارتش ایران و سپاه پاسداران این فیلم را منتشر کردند؛ نه دولت یا وزارت خارجه ایران) مسلم است که حرف کری نیست و فرد دیگری این حرف را در زبان ایشان گذاشته و به ایشان یاد داده! فردی که پیش‌تر هم طی نشست در شورای روابط خارجی با فرشته توصیف کردن خود و عقبه سیاسی‌اش در مقابل دیو ترسیم کردن جناح مقابلش در داخل کشور خواست تا از جوار مذاکرات هسته‌ای با دامن زدن به اخافه از جناح مقابل نزد آمریکائیان برای جناح متبوعه در انتخابات ۹۴ از ایشان اخذ امتیاز کند!
آقای دکتر ظریف! از آنجا که در خبرها نقل شد بعد از بازداشت ملوانان مزبور، جان کری برای حل مسئله تلفنی با جنابعالی صحبت کرد لذا ظاهراً جنابعالی طی تماس مزبور کوشیده‌اید با رفع مسئولیت از خود و دستگاه وزارت خارجه و احاله ماجرا به سپاه بدین طریق اسباب دلجوئی همتای آمریکایی خود و بازی در نقش پسر خوب ماجرا را عهده‌داری کنید!
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب افزود: به کجا چنین شتابان!؟ قرار بود بصورت کنترل شده در پرونده هسته‌ای طرف مذاکره با آمریکائیان باشید. نه آنکه اکنون بدون توجه به اصل «آشنایان ره عشق گرم خون بخورند- ناکسم گر به شکایت سوی بیگانه روم» کار را تا بدانجا پیش ببرید که اینک برای خود مسئولیت سنگ صبوری آمریکائیان را نیز قائل شوید.

وال‌استریت ژورنال: همه امید غرب با رد صلاحیت اصلاح‌طلبان نابود می‌شود
یک روزنامه آمریکایی ضمن پیش‌بینی دعوایی بزرگ در صحنه سیاسی و انتخاباتی ایران، از رد صلاحیت برخی نامزدهای غربگرا ابراز نگرانی و تاسف کرد.
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: نامزدهای اصلاح‌طلب زیادی رد صلاحیت شده‌اند. نزاع سیاسی بزرگی پیش روی سیاست ایران است. دعوایی بزرگ در راه است. این غربالگری نامزدها در بررسی صلاحیت‌ها، حتی امکان آن را دارد که تمام امیدهای غرب برای ذوب شدن یخ روابط با ایران و ایجاد زمینه برای همکاری طرفین در حل مشکلات منطقه‌ای شامل جنگ‌های سوریه و یمن را تباه سازد.
این روزنامه می‌افزاید: هنوز چند روزی از لغو تحریم‌های اقتصادی ایران نگذشته است که تندروهای صاحب قدرت و نفوذ دست به کار شده و جمع کثیری از شخصیت‌های شناخته شده میانه‌رو را که خواهان گشایش تاریخی با غرب بودند؛ به حاشیه راندند. جریان اصلاح‌طلب موافق توسعه روابط با غرب است.
وال استریت ژورنال در ادامه تصریح کرد: آمریکا به دقت روند انتخابات ایران را رصد می‌کند اما می‌گوید که هنوز این فرایند به انتها نرسیده است. رد صلاحیت اصلاح‌طلبان، همه امیدهای غرب به اینکه شاید روحانی میانه‌رو بتواند پیشرو نسلی لیبرال از زمامداران در ایران باشد را نیز تباه می‌سازد.
یک مقام ایرانی اعلام کرد که تعداد ۴۷۰۰ نامزد، تائید صلاحیت شده‌اند. معلوم نیست چه تعداد از این تائید صلاحیت شده‌ها از یاران «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری نسبتا میانه‌رو هستند که دولتش پیشگام به جریان انداختن مذاکرات هسته‌ای و نزدیکی با غرب بود.
وال‌ استریت ژورنال همچنین از بازداشت برخی وابستگان به فتنه سبز در هفته‌های اخیر ابراز ناخرسندی کرده است.

روحانی طوری حرف بزند که محل اعتراض مردم نشود
وقتی اصلاح‌طلبان در رقابت کامل با اصولگرایان وارد گود انتخابات شوند، افکار عمومی بر سخنان روحانی خرده خواهند گرفت.
به نوشته تابناک، مهم‌ترین قوام دهنده دموکراسی‌خواهی، حاکمیت قانون است. بنابراین هر تحرکی برای این امر در بستری غیر از قانون شکل بگیرد لاجرم بنیان‌های دموکراسی را لرزان خواهد کرد.
هر چند رئیس جمهور در آخرین سخنرانی‌اش، تلاش کرد به عنوان رئیس جمهور و بر مبنای قانون سخن گوید، در بخش‌هایی به سمت طرفداری از یک جناح سیاسی لغزید و گویی رئیس جمهور محترم مملکت برای تبلیغ یک جناح خاص سیاسی پا در عرصه سیاست نهاده بود! وی نخست احراز صلاحیت واقعی را کار مردم دانست، در حالی که خود رئیس جمهور بنا به گفته‌های چندین سال پیش می‌داند که احراز صلاحیت ساز و کار خود را دارد و مردم از بین کسانی که شرایط کاندیداتوری دارند، انتخاب می‌کنند.
رئیس جمهور در جایی می‌گوید اگر قرار است مجلس برای یک جناح خاص باشد، چه لزومی به برگزاری انتخابات است؟ در حالی که روزهای آینده خواهیم دید که گروه‌های سیاسی مختلف در جامعه- چه در تهران و چه در شهرستان‌ها- لیست‌های انتخاباتی خود را کامل خواهند بست و به ویژه در روزهای آینده ایرانیان خواهند دید که اصلاح‌طلبان - اگر چند فهرست سی نفره برای انتخابات تهران ندهند- حداقل یک فهرست کامل سی نفره ارائه خواهند کرد و رقابت کاملی با رقبا و از جمله اصولگرایان خواهند داشت و آن زمان است که بیشتر افکار عمومی بر گفته‌های انتخاباتی رئیس جمهور خرده خواهند گرفت.
شاید بهتر باشد رئیس جمهور محترم- همان گونه که در آخرین سخنرانی خود اشاره کرد- هم خود و هم دولتش، عمل به مرّ قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند و شائبه دخالت دولت در انتخابات را به حداقل ممکن کاهش دهند.
منبع: مشرق

۱۳۹۴/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...