نسخه چاپی

پول های بلوكه شده برای دولت نیست

وزیر اسبق نفت گفت: یك میلیارد و 700 میلیون تومان كه به كشور بازگردد مربوط به دولت نبوده و هزیه آن به حساب تشكیلاتی خواهد رفت كه در آن زمان این مبلغ را به حساب آمریكا واریز كرده است؛ مثلا ممكن است پول ها بعد از خروج از بانك مركزی به حساب تشكیلات نظامی رفته باشد.

به گزارش نما؛ محمد غرضی، وزیر اسبق نفت و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص پول های بلوکه شده ایران که قرار است آزاد شود اظهار داشت: بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، مبلغی از ایران که برای خرید تجهیزات جنگی به آمریکا داده بود، توسط آنها مسدود و بلوکه شد.

وی افزود: در طول مذاکرات بعد از بیش از 30 سال از مسدود شدن این پول، طبق گفته مسئولین این پول از سوی آمریکا پس داده شده است؛ هرچند رقم این پول ها مشخص نشده است اما اوباما و جان کری ادعا کردند که این مبالغ را پس داده اند.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: این رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است که با گذشت زمان مبالغی به آن اضافه شده است؛ این مبلغ مربوط به خرید تجهیزات نظامی بوده و آزاد شده است اما حدود 10 الی 11 میلیارد دلار دیگر هم پول در حساب های آمریکا وجود دارد که آن هم بلوکه شده است که هنوز آزاد نشده و برای دریافت آن نیز در حال مذاکره هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: این مبلغ بابت ما به تفاوت پول های ایران در بانک‌های آمریکاست و با حساب و کتاب های مختلف این مبلغ بیرون آمده است که به عنوان سود این مبلغ که 36 سال در بانک های امریکا بوده است حساب می‌شود.

غرضی یادآور شد: یک میلیارد و 700 میلیون تومان که به کشور بازگردد مربوط به دولت نبوده و هزیه آن به حساب تشکیلاتی خواهد رفت که در آن زمان این مبلغ را به حساب آمریکا واریز کرده است؛ مثلا ممکن است پول ها بعد از خروج از بانک مرکزی به حساب تشکیلات نظامی رفته باشد.

وی بیان داشت: این پول مستقیما به دست دولت نمی رسد ولی در کل با توجه به اینکه وارد یک بخش می شود، از هزینه های دولت در این راستا می کاهد؛ این هزینه ها به شکلی غیر مستقیم وارد بدنه دولت می شوند.

وزیر اسبق نفت افزود: کشورهای دیگری نیز وجود دارد که بایستی مقادیری به ایران بازگردانند که بازگشت این مقادیر تابع قانون های سازمان ملل بوده و به تدریج بایستی به کشور باز گردد؛ این مبلغ بابت نفت هایی است که فروختیم و در دوران تحریم امکان بازگشت آنها وحود نداشته است.

غرضی با بیان اینکه هرکشوری که نفت را خریداری کرده و پول آن را بلوکه کرده است این پول در حساب آن بانک ها و دولت ها مانده است که قرار شده است آنها را هم آزاد کنند یادآور شد: این پول ها مربوط به شرکت ملی نفت بوده است که رابطه میان شرکت نفت و دولت هم مشخص بوده و بر اساس آن این پول وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در زمان تحریم امکان داشت این کشورها به دنبال تحویل مواد دیگر به ایران باشند، با برداشته شدن تحریم ها دیگر این کشورها نمی‌توانند به جای پول بلوکه شده ایران، اجناسی مانند برنج یا دیگر کالاها را تحویل بدهند.

۱۳۹۴/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...