نسخه چاپی

حكومت افغانستان شرط طالبان را نپذیرفت

حكومت كابل هیچ نماینده ای به نشست دوحه اعزام نكرد، اما، از همان آغاز مطالبات طالبان را رد نمود و گفت : "طالبان باید ابتدا پای میز مذاكره حاضر شوند و سپس شروط شان را مطرح كنند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري دانشجو، رییس جمهوری افغانستان، اشرف غنی، اعلام کرد که نیروهای داعش در خاک افغانستان را به گور خواهد سپرد، در حالی که اختیارات ارتش آمریکا در نبرد با گروه های جهادی افزایش یافته است. رییس جمهوری افغانستان همچنین گفته است که برای این منظور نیروهای نظامی افغان حملاتی را علیه طالبان در ولایت ننگرهار در نزدیکی مرز پاکستان آغاز کرده اند که در اصل منطقۀ نفوذ طالبان به شمار می رود.



در این حال، طالبان از نو خروج نیروهای خارجی از افغانستان و خارج شدن اسامی شماری از اعضای این گروه را از فهرست سیاه سازمان ملل از جمله شروط خود برای شرکت در مذاکرات صلح با دولت کابل اعلام کرده اند.



نمایندگان طالبان و همچنین برخی اعضای مجلس افغانستان و جامعۀ مدنی این کشور طی دو روز گذشته در کنفرانسی در دوحه شرکت کردند. در بیانیه ای که به همین مناسبت طالبان منتشر کردند، آمده است که این گروه تنها به شرط خروج سیزده هزار نیروی ناتو از افغانستان، بازگشایی نمایندگی های سیاسی اش و همچنین حذف اسامی برخی اعضای این گروه از فهرست تحریمی سازمان ملل حاضر است در مذاکرات صلح با دولت کابل شرکت کند.



محمد نعیم، نمایندۀ طالبان در کنفرانس دوحه، گفتگوهای دو روز گذشته در این شهر را "مثبت" ارزیابی کرده و افزوده است که شرکت کنندگان در آن به توافقاتی نیز با یکدیگر دست یافتند. یکی از این توافقات به گفتۀ محمد نعیم خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، هر چند به گفتۀ او بر سر لوازم تحقق این مقصود توافقی صورت نگرفت.



حکومت کابل هیچ نماینده ای به نشست دوحه اعزام نکرد، اما، از همان آغاز مطالبات طالبان را رد نمود و گفت : "طالبان باید ابتدا پای میز مذاکره حاضر شوند و سپس شروط شان را مطرح کنند.



نخستین مذاکرات مستقیم صلح میان کابل و طالبان در تابستان گذشته صورت گرفت. اما، این گفتگوها پس از اعلام خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، متوقف شد. اعلام خبر مرگ ملا عمر نزاع های درونی میان طالبان را تشدید کرد. از نظر برخی گرایش های درونی طالبان رهبر جدید این گروه، ملا اختر منصور، فاقد هر گونه حقانیت است

۱۳۹۴/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...