نسخه چاپی

نهاد راهبر، حلال مشكل ایمنی ترافیك

هماهنگی مدیریت های دوگانه عرصه حمل و نقل و تشكیل نهاد راهبر متخصص می تواند آمار تلفات تصادفات رانندگی را كاهش دهد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرکل اداره آمار و ایمنی ترافیک سازمان ترافیک و حمل و نقل جاده ای کشور در اختتامیه دوره فرهنگی آموزشی «هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنیم» گفت: نبود نهاد راهبر با سه مشخصه اختیارات قانونی، تخصص فنی و دسترسی به بودجه پایدار مشکل اصلی مدیریت ایمنی در کشور است که امیدواریم باهمکاری مسئولان از اقدامات جزیره ای و متفرق در این زمینه جلوگیری به عمل آوریم.

جواد هدایتی از نهایی شدن تدوین طرح بومی سنجش مهارت رانندگان در سال آینده خبر داد و افزود: در این طرح در سه فاز پزشکی، روانشناسی و مهارتی از متقاضیان رانندگی جاده ای آزمون به عمل می آید تا صلاحیت فرد برای این جایگاه تعیین شود.

وی با بیان اینکه حوادث رانندگی سه ضلع انسان، راه و وسیله نقلیه دارد، گفت: انسان هوشمندترین ضلع این مثلث است که می تواند راه و وسیله نقلیه رامدیریت کند.

مدیرکل اداره آمار و ایمنی ترافیک سازمان ترافیک و حمل و نقل جاده ای کشور تصریح کرد: در ایران بیشترین حوادث رانندگی در بزرگراه ها رخ می دهد و این به معنای آن است که عامل انسانی موثرترین عامل در وقوع حوادث رانندگی است.

هدایتی افزود: ایمنی فقط مشکل کشور ما نیست، بلکه سالانه یک میلیون و 240 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در دنیا جان خود را از دست می دهند و 30 تا 40 میلیون نفر بر اثر تصادف دچار مصدومیت و معلولیت می شوند، که اگر به همین وضع ادامه یابد تا سال 2030 تصادفات عامل دوم مرگ و میر در جهان خواهد بود.

وی به آمار پزشکی قانونی مبنی بر کاهش 2 و نیم درصدی تلفات رانندگی در 9 ماه اخیر اشاره کرد و گفت: حدودا ماهی هزار تا هزار و صد نفر جان خود را در تصادفات رانندگی در کشور از دست می دهند.

مدیرکل اداره آمار و ایمنی ترافیک سازمان ترافیک و حمل و نقل جاده ای کشور تصادفات را یک روند تهدید کننده برای سلامت بشری دانست و افزود: در سال 2009 کشورهای عضو سازمان ملل متفق القول شدند تا پایان سال 2020، آمار تصادفات را 50 درصد کاهش دهند.

هدایتی به هزینه های ناشی از تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: سالانه 6 درصد از تولید ناخالص ما در اثرحوادث رانندگی از بین می رود، 30 تا 35 درصد تختهای بیمارستانی ما در اشغال مصدومین حوادث رانندگی است، جوانان فوت شده زیر 40 سال ما که 75 درصد آنها مردان هستند به تهدید پیر شدن جامعه می افزاید و این گونه است که تصادفات بصورت آهسته و تدریجی آسیبهای اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و روانی بسیاری در پی دارد.

وی مدیریت دوگانه در بخش حمل و نقل را مشکل ساز دانست و افزود: متاسفانه 30 درصد تصادفات رانندگی در محل تلاقی حوزه دو مدیریت حمل و نقل برون شهری و دورن شهری رخ می دهدکه با مدیریت هماهنگ این دو حوزه می توانیم شاهدکاهش آمار تلفات تصادفات رانندگی باشیم.

۱۳۹۴/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...