نسخه چاپی

اختصاصی نما

در دوره « پسا برجام» دیگر بهانه ای برای دولت وجود ندارد

عکس خبري -در دوره « پسا برجام» ديگر بهانه اي براي دولت وجود ندارد

نباید برای عدم اجرای توفیقات و تعهدات بهانه ای بدست دولت داد.

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفتگو با نما؛ با تاکید بر آنکه از فرصتهای پسابرجام باید نهایت استفاده را داشته باشیم، اظهار داشت: آنچه مسلم است ما هزینه های زیادی را در اجرائیات برجام پرداخت کردیم، تعهداتی که باید در گام اول بر می داشتیم، انجام دادیم؛ در واقع هزینه های زیادی پرداخت شده است و هم اکنون باید از فرصتی که به دست آمده، بهره برداری لازم را بکنیم، نباید در این شرایط فرصتها را از دست بدهیم؛ به طور مثال می توانیم از رهاسازی منابع بلوکه شده به درستی استفاده کنیم.
وی با اشاره به غرامتی که آمریکاییها از پولهای بلوکه شده ایران برداشت داشتند، خاطرنشان کرد: البته سناریوی آمریکاییها در عداوتشان نسبت به جمهوری اسلامی نباید غافل بود، چنانچه در اقدامات اخیر آمریکاییها دربرداشت غرامت از پولهای بلوکه شده این موضوع مشهود بود.درحقیقت این غرامت از بخشی از پولهایی بود که در سالهای 85 و 86 دولت وقت از طریق بانک مرکزی در آمریکا، بورس آنجا و برخی از شرکت ها سرمایه گذاری کرده بود؛ که این منابع توسط آمریکایی ها بلوکه شد و به عنوان غرامت در مقابل رای دادگاه از آن استفاده می شود، که این مبلغ کوچکی نیست و حدود سه واندی میلیارد دلار است که بانک مرکزی وقت آن را انجام داده است. به نظر می رسد این بی تدبیری در دولت وقت نسبت به خروج منابع کشور در آمریکا برای سرمایه گذاری اتفاق افتاد است ، که متاسفانه از کنار آن گذشته و اقدامی صورت نگرفت.
جلیلی ادامه داد: اما در شرایط کنونی بحثی است که ما در پسا خواهیم داشت؛ ما در مراحل قبل اقداماتی را انجام دادیم که همه آنها براي کشور هزینه داشته لذا الان ما باید سهم خود را از این توافق برداشت کنیم. بنابراین باید با دقت و برنامه ریزی دقیق منافع ما تأمین بشود.
وی افزود: منافع ما باید در بخش اقتصادی، فن آوری، در بخش سهم بری از بازار، در فروش نفت و دستیابی به بازارها و ... تأمین بشود. در حقیقت در فاز دوم اجرائیات برجام ما به مرحله ای رسیده ایم که باید سهم خود را دریافت کنیم، لذا نباید دست به اقداماتی بزنیم که مانع از دست یافتن به این فرصتها بشویم.
جلیلی تصریح کرد: این موضوع که آمریکاییها و 5+1 به دنبال این هستند تا اقداماتی را رقم بزنند، که ما به این فرصتها نپردازیم، چه در غالب مصوبات کنگره و چه اقدامات تحریک آمیز کشورهای منطقه ای و ... که از راهبردهای آنان محسوب می شود، بنابراین ما باید ا فرصتهای خودمان را مدیریت و مراقبت کرده و از برنامه های 5+1 برای عدم بهره گیری از فرصتهای ما در دستور کار قرارداده اند، پیشگیری کنیم؛ اگر آنها موفق بشوند که مانع ایجاد کنند و ما دیرتر به فرصتهایی برسیم که بایستی بدست آوریم ، قاعدتا دشمنان از این مذاکرات دوبار برد کرده اند, یکبار در اجرائیاتی که ما هزینه پرداخت کردیم و یکبار در عدم دسترسی ما به فرصتهای پیش آمده در پسابرجام ؟!
وی تاکید کرد: ما هم باید با هوشیاری سناریوهای حریف را تعریف کنیم و علی رغم فشارهایی که در عرصه بین الملل داریم باید از این فرصتها استفاده کنمی و در این مسیر با جدیت منافع خود را دنبال کنیم. ما هیچ انتظاری از آمریکاییها و اروپایی ها نداریم که بخواهند به راحتی این مسیر را طی کنیم .
جلیلی در ادامه با اشاره به نوع نگاهها در پسا برجام اظهار داشت: در پسابرجام چند رویکرد وجود دارد خوشبینانه، بدبینانه و واقع بینانه؛ در نگاه واقع بینانه باید در نظر بگیریم، اکنون که ما به این مرحله رسیده ایم و هزینه های سنگینی پرداخت کردیم باید اجازه دهیم تا از فرصت های پیش آمده استفاده کنیم. به هرجهت این دولت، دولتی است که مراحل قبل را طی کرده یعنی امتیازها را داده اند و الان فرصت امتیاز گیری است، لذا ما در این شرایط نباید فشار وارد کنیم که بهانه ای شود آنها بگویند اگر آنها می گذاشتند ما آن را محقق می کردیم ؟! پس به نظر می رسد ما باید به دولت کمک کنیم . به هر جهت دراین مسیر ما یک مانع خارجی داریم و یک بهانه برای مانع داخلی، نباید برای عدم اجرای توفیقات و تعهدات بهانه ای بدست دولت داد. بنابراین باید کمک کنیم تا اراده دولت و سناریوهایی که برای اجرا و بهره گیری از این فرصتها را به دلیل منافع ملی محقق کنیم.

۱۳۹۴/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...