نسخه چاپی

احتمال درگیری ناوهای چین با آمریكا

چین احتمالا به زودی ناو هواپیمابر ساخت خود را در دریای چین جنوبی برای آمادگی مقابله با آمریكا، مستقر می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس؛ نیروی دریایی چین درصدد است ناوهای هواپیمابر به دریای چین جنوبی اعزام کند تا به شکل مستمر در محل مستقر شوند.

به نوشته اسپوتنیک، «چو شولانگ» مدیر موسسه استراتژیک بین‌المللی دانشگاه سینقوآ در پکن گفت احتمالا زمانی که نیروی دریایی چین قادر باشد دومین ناوهواپیمابر خود را کاملا عملیاتی کند، به این اقدام دست می‌زند.

وی ادامه داد چین برای دریای شمالی، دریای زرد و دریای شرقی نیاز به ناوهواپیمابر ندارد چون جنگنده‌‌های چینی به راحتی قابلیت رسیدن به این محل‌ها را دارند اما برای د ریای چین جنوبی چنین امکانی وجود ندارد.

چو افزود «اگر آمریکا کشتی‌ها و هواپیماهای خود را به دریای چین جنوبی ارسال کند، چین در حال حاضر قابلیت هوایی برای مقابله با این چالش را ندارد. احتمال چنین چالشی از سوی آمریکا قریب‌الوقوع است.»

اولین ناوهواپیمابر چینی در حال ساخت است و به زودی به تنها ناوهواپیمابر چینی که از اوکراین خریداری شده، ملحق می‌شود.

چین مدعیست بیش از 90 درصد از دریای چین جنوبی به این کشور تعلق دراد اما کشورهای اندونزی، فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و تایوان نیز مدعی مالکیت بر این دریا هستند

آمریکا نیز همواره با مداخله در منطقه نسبت به اقدامات چین نسبت به ساخت جزایر مصنوعی در این منطقه اعتراض کرده و حضور نظامی داشته است.

خبرگزاری رویترز هم روز شنبه (امروز) خبر داد یک فروند ناوشکن آمریکایی در ۱۲ مایلی یکی از جزایر مصنوعی ساخت چین در دریای چین جنوبی مستقر شده است.

وزارت دفاع آمریکا این اقدام را در راستای به چالش کشیدن تحدید آزادی عبور و مرور در این آبها عنوان کرد.

«جف دیویس» سخنگوی پنتاگون گفت این اقدام برای مقابله با چین، ویتنام و تایوان است که مدعی تحدید حق عبور و مرور آزاد در دریای ین جنوبی هستند.

۱۳۹۴/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...