نسخه چاپی

ورود حقوقدانان ورزیده به پرونده فاجعه منا

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با نمایندگان كمیته‌های مردمی پیگیری فاجعه منا تأكید كرد: شناسایی علل و عوامل وقوع فاجعه منا را با استفاده از مطالب شاهدان عینی و حقوقدانان ورزیده پیگیری خواهیم كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نمایندگان کمیته‌های مردمی پیگیری فاجعه منا از 6 استان کشور صبح امروز (یکشنبه 11 بهمن) با سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت دیدار و درباره درخواست‌های خانواده‌های این جان‌باختگان گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در این دیدار با تأکید بر اینکه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان کشورهایی که بیشترین آسیب را در فاجعه منا متحمل شدند در دستور کار بعثه و سازمان حج قرار دارد، اظهار کرد: گزارش اظهارنظرهای حجاج سایر کشورها برای تهیه مستندات و ارائه در مجامع عمومی و بین‌المللی و پیگیری‌های حقوقی در حال جمع‌آوری است و تاکنون بیش از 5 هزار دقیقه مصاحبه از شاهدان این حادثه تهیه شده است.

او همچنین از تشکیل کارگروهی از حقوقدانان به منظور بررسی علمی و حقوقی فاجعه منا خبر داد و افزود: نتایج جلسات این کارگروه قرار است طی 3 تا 4 ماه آماده بهره‌برداری شود.

سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: ما علاوه‌بر وظیفه قانونی از نظر شرعی و عاطفی خود را مدیون حجاج می‌دانیم و تلاش داریم به جایی برسیم که حادثه منا هیچ لایه پنهانی نداشته باشد.

قاضی عسکر با اشاره به این که کمیته های مردمی پیگیری فاجعه منا، بعثه و سازمان حج مکمل یکدیگرند، یادآور شد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، حادثه منا نباید به فراموشی سپرده شود و ما این مسیر را با کمک شما دنبال خواهیم کرد.

دیدار قاضی عسکر و اوحدی با خانواده های

نماینده ولی فقیه در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای پیگیری درخواست خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: مطالبات خانواده‌ها در حال پیگیری است و به همین منظور گفت‌وگوهای متعددی با دادستان کل کشور، معاون کنسولی وزارت امور خارجه و رییس سازمان امور مالیاتی انجام شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی کانال مهاجران الی‌الله در نرم‌افزار تلگرام برای انعکاس اخبار مرتبط با فاجعه منا از خانواده‌ها درخواست کرد: بیوگرافی و تصاویر جان‌باختگان خود را برای تهیه مجموعه‌ای مستند در اختیار بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت قرار دهند تا به عنوان سندی ماندگار چاپ و نگهداری شود.

در این دیدار نمایندگان کمیته‌های مردمی شش استان فارس، بوشهر، کردستان، آذربایجان غربی، مازندران و گیلان با طرح درخواست‌های خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا، این دیدارها را در تسکین آلام خانواده‌ها مفید و موثر ارزیابی کردند و گفته شد: معتقدیم بعثه و سازمان حج در پیگیری فاجعه منا کوتاهی نکرده است و آمادگی داریم در کنار شما برای زنده نگاه داشتن ابعاد مختلف این فاجعه همکاری کنیم.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت نیز در این دیدار انتقال تجربیات کمیته های مردمی پیگیری فاجعه منا در استان ها را به یکدیگر مفید ارزیابی کرد و افزود: جلسات این کمیته ها با مدیران استانی سازمان حج و زیارت برای پیگیری و حل و فصل مسائل خانواده ها باید به طور منظم تشکیل شود و مواردی که در استان ها قابل حل نباشد، قطعا از طریق مرکز پیگیری خواهد شد.

۱۳۹۴/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...