نسخه چاپی

محمد خاكپور در گفت و گو با نما:

برای المپیك باید پروسه 4 ساله را طی كنیم

عکس خبري -براي المپيک بايد پروسه 4 ساله را طي کنيم

هر تیم برای صعود به المپیك باید پروسه ای 4 ساله را طی كند و در طول این 4 سال یك مربی با بازیكنان از مقاطع سنی پایین‌تر كار خود را شروع می‌كند و به پایان می‌رساند. اما در تمام اردوها تیم من كامل نبود؛ برخی بازیكنان مصدوم بودند و بر اساس تصمیم سازمان لیگ و باشگاه ها، اردوی تیم امید را پیش از موعد به اتمام رساندیم.

بعد از کش و قوس های فراوان تیم امید بعد از شکست برابر سامورایی ها از رسیدن به المپیک ریو باز ماند و حسرت المپیکی ایران 44 ساله شد، اما این بار حذف شدنمان با دفعات قبل فرق داشت و آن فرق هم خاکپور سرمربی تیم امید بود. خاکپور بر خلاف سایر مربی های قبلی که بعد از حذف تقصیر را به گردن زمین و زمان می اندازند، تمام مسئولیت ها را پذیرفت و قبول کرد که این عدم صعود به واسطه دانش کم اوست.هر چند این قبول مسئولیت شکست کام کسی را شیرین نمی کند اما کمی از تلخی شکست برابر ژاپن و عدم راهیابی به المپیک می کاهد و ما باز هم چشم انتظار می مانیم تا چهار سال آینده.



 آقای خاکپور چه صحبتی با خوانندگان ما دارید؟

قبل از هر چیز به دلیل راه نیافتن تیم امید و اینکه نتوانستم خوشحالی را برای مردم کشورمان به ارمغان بیاورم، عذرخواهی می‌کنم؛ ما شکست خوردیم و وظیفه خود می‌دانم که جوابگوی مردم و مسئولین باشم.




اما عذرخواهی در این مقطع دردی را دوا نمی کند، چرا ما باید حسرتی 44 ساله برای رفتن به المپیک داشته باشیم؟

 اگر می‌خواستیم به المپیک صعود کنیم، باید نگاه ویژه ای داشته باشیم؛ هر تیم برای صعود به المپیک باید پروسه ای 4 ساله را طی کند و در طول این 4 سال یک مربی با بازیکنان از مقاطع سنی پایین‌تر کار خود را شروع می‌کند و به پایان می‌رساند. اما در تمام اردوها تیم من کامل نبود؛ برخی بازیکنان مصدوم بودند و بر اساس تصمیم سازمان لیگ و باشگاه ها، اردوی تیم امید را پیش از موعد به اتمام رساندیم.




در دوحه امکانات لازم را داشتید؟
 سایر تیم‌های شرکت کننده در رقابت‌های انتخابی المپیک ریو 2016 از آسیا از 2 هفته قبل از آغاز بازی‌ها در دبی و دوحه بازی‌های تدارکاتی برگزار می‌کردند اما تیم ما به جایی رسید که مسابقات را بدون بازی تدارکاتی آغاز کرد و دیدار با سوریه برای ما حکم دیداری تدارکاتی را داشت.




 بسیاری از کارشناسان و منتقدان شما از تغییرات پی در پی تیم امید در سه بازی صحبت می کردند؟

تیم فوتبال ژاپن در دومین دیدار خود شش تغییر در ترکیبش داشت و در سومین دیدار ترکیب این تیم نسبت به اولین دیدار10 تغییر داشت؛ دلیل این مساله نیز حفظ انرژی برای دیدارهای بعدی بود. ژاپن روی تیم های پایه اش 10 سال طرح و برنامه دارد. اینگونه می شود که انها به طور پیاپی به المپیک و جام جهانی می رسند. ما اما توانستیم انها را 90 دقیقه کنترل کنیم و فرصت های خوبی هم داشتیم




اما همین منتقدان به عدم بازی دادن به برخی بازیکنان در برابر قطر که برای ما حکم مرگ و زندگی را داشت حرف می زنند؟
 در دیدار برابر قطر به این دلیل به میلاد کمندانی و مهدی ترابی استراحت دادم تا ریکاوری لازم را بعد از دیدار با سوریه داشته باشند. در اینجا انتقادهایی که می‌گوید کادر فنی ترکیب اصلی خود را نمی‌شناخت، را کاملاً رد می‌کنم.




 انتقادهایی نیز به روش بازی ایران در برابر قطر وارد شده بود، این انتقادات را وارد می دانید؟

در دیدار با قطر بدنبال آفسایدگیری نبودیم اما در تله قطری‌ها گیر افتادیم زیرا آن‌ها عقب نشینی کردند و فاصله بین خط میانی و دفاع ما کم شد. خیلی دیگر از منتقدان می‌گویند چرا از ابتدای دیدار با قطر از مهدی ترابی و میلاد کمندانی استفاده نکرده‌ام پاسخ این انتقادها این است که من از ابتدا برنامه داشتم که در دیدار با قطر در نیمه دوم از مهدی ترابی و میلاد کمندانی استفاده کنم ولی متأسفانه در نیمه اول گل خوردیم و یک ضربه پنالتی را از دست دادیم
.

 و این سیستم در بازی با ژاپن به چه شکل تغییر یافت؟

برخلاف چیزی که می‌گویند در دیدار با ژاپن مهدی ترابی را عقب نبردیم، چون در بازی حذفی نتیجه باخت برای ما مهم نبود و سیستم تیم را از 4-1-4-1 به 3-4-3 تغییر دادیم.
 
 مایلی کهن به شما تحمیل شده بود؟

به هیچ عنوان نه مایلی کهن و نه هیچ کس دیگر به من تحمیل نشد. در طی این 14 ماهه نه کسی به من توصیه و نه فردی تحمیل شد. اولین نفری که پیشنهاد دهنده برای حضور مایلی کهن در کادر فنی بود خودم بودم. مایلی کهن فردی بسیار صادق، دلسوز و خوش‌قلب است. علاوه بر این نیاز داشتم که از تجربه وی کمک بگیرم چرا که سالیان سال این راه را با تیم‌های مختلف چه در تیم ملی بزرگسالان و چه در تیم امید و چه تیم‌های باشگاهی پشت سر گذاشته بود. در طول این مدت نیز کمک‌های بسیاری به بنده کرد و از تجربیاتش بسیار آموختم. موردی که در این خصوص وجود دارد و مایلی کهن یا تیم ما را مورد هجمه قرار می‌دهد، این است که وی تفکراتی دارد که این تفکرات شخصی است. وقتی مایلی کهن در ارتباط با مسائلی از جمله تیم ملی بزرگسالان مصاحبه می‌کند، نظر شخصی است. اما در این زمان گروه مخالف نظرات شخصی وی را به صورت نظر جمعی تیم امید تلقی می‌کند و هجمه‌ها به تیم امید وارد می‌شود. همه ما مایلی کهن را می‌شناسیم. او نه به دنبال این است که به چیزی برسد و یا اینکه خط و خطوطی را دنبال کند. وی از سر دلسوزی آنچه را که به آن اعتقاد دارد دنبال می‌کند. مایلی کهن همواره همین گونه بوده و نظراتش را بدون ملاحظه کردن چیزی عنوان می‌کند.
 
 جوابی هم به انتقادات دارید؟
 نه جواب خاصی ندارم، همه مردم فوتبال را خوب می شناسند و خود مردم بهترین کارشناسان هستند. می‌گویند ما بهترین بازیکنان را داشتیم اما سؤال من این است آیا بازیکنان تیم امید قبل از فروردین 94، در ترکیب ثابت تیم‌های خود بودند؟ ما در 14 ماه تیم خود را به جایی رساندیم که در90 دقیقه بازی با ژاپن توانستیم که این تیم را کنترل کنیم.
 
 فدراسیون و وزارت ورزش با شما همکاری کردند؟

فدراسیون فوتبال هیچ کمکی به تیم ما برای حضور لژیونرها نکرد. وزارت ورزش درست در زمانی که ما در کوران مسابقات هستیم مدیر روابطه شان پستی در صفحه شخصی شان می گذارند و اعلام می کنند فلان قدر برای این تیم هزینه شده است. این مانند این مساله است که آقای ظریف و کارگروهش برای مذاکره رفته باشند و شخصی در اینجا پست بگذارد که فلان قدر برای این مساله هزینه شده و فلان و بهمان!
شاید اگر می توانستیم لژیونرها را همراه تیم امید داشته باشیم، الان تیم امید ما بلیط ریو را گرفته بود؟
در فوتبال شانس وجود ندارد بلکه مهارت و تلاش وجود دارد؛ مهارت هم با تجربه بیشتر حاصل می‌شود و اگر لژیونرهای خود را در اختیار داشتیم، می‌توانستیم موفق‌تر باشیم.

۱۳۹۴/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...