نسخه چاپی

آیا تركیه برای حمله به سوریه قمار می كند؟

وبسایت ایندیپندنت در گزارشی به بررسی احتمال دخالت نظامی تركیه در جنگ داخلی سوریه پرداخت.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت ایندیپندنت در گزارشی نوشت: یک هفته پیش از آنکه جت های ترکیه جنگنده روسیه را به بهانه ورود به حریم هوایی اش هدف قرار دهد، سازمان اطلاعات نظامی روسیه به "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور این کشور هشدار داد این برنامه ی ترکیه بوده است. دیپلمات های آشنا به این حادثه نیز اعلام کردند پوتین به هشدارها بی توجه بوده است شاید به این خاطر که فکر نمی کرد ترکیه برای تحریک بیشتر روسیه در جنگ داخلی سوریه خطر کند. این حادثه ۲۴ نوامبر سال گذشته میلادی (۳ آذر ۹۴) رخ داد و در آن یکی از خلبانان هواپیما جان باخت.

به نوشته ایندیپندنت، پس از جنگ کره، این نخستین بار بود که یک هواپیمای روسیه بوسیله جت های ناتو هدف حمله قرار می گرفت. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد ترکیه تا چه اندازه حاضر است برای حفظ موضع خود در جنگ سوریه، خطر کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه حتی فراتر از این رفت؛ به گونه ای که روز جمعه مدعی شد جنگنده های روسیه باز هم حریم هوایی این کشور را نقض کرده اند.

به نوشته این وبسایت، جنگ داخلی سوریه اکنون در مرحله مهمی قرار دارد. در سال گذشته، کردهای سوریه و یگان های مدافع خلق (ی پ گ) موفق شدند بیش از نیمی از نواحی سوریه را نزدیک مرز ترکیه از عناصر گروه تروریستی داعش باز پس گیرند.

یگان های مدافع خلق فقط باید ۶۰ مایل دیگر به سمت غرب "جرابلس" سوریه پیشروی کنند تا خطوط تامین منابع داعش را مسدود کنند. این در حالیست که ترکیه نیز اعلام کرده است هیچ عضوی از "ی پ گ" نباید از غرب رودخانه فرات عبور کند.

به نوشته ایندیپندنت، در چند ماه آینده بَرنده و بازنده میدان مشخص خواهد شد. نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با چتر دفاعی روسیه موفق شده اند در بسیاری بخش ها پیشروی کنند. تلاش ۵ ساله "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه نیز برای برکناری بشار اسد به شکست نزدیک است.

"جرالد چالیاند،" کارشناس فرانسوی در امور جنگ و سیاست های خاورمیانه اعلام کرد: اگر اردوغان نباشد، کردها مداخله نظامی نخواهند کرد. اما با وجود او، این اقدام انجام می گیرد. مداخله مستقیم نظامی در سوریه خطرناک است؛ اما ترکیه قابلیت آن را دارد و به خاطر روسیه از این کار منصرف نخواهد شد.

"عمر شیخموس،" یکی از رهبران کهنه کار کُرد سوریه معتقد است کردها باید بدانند کشور های روسیه و سوریه به خاطر خودشان با یکدیگر نمی جنگند. دیگر رهبران کرد نیز بر این باورند ترکیه در سوریه مداخله نظامی نمی کند و اگر می خواست پیش از هدف قرار دادن جنگنده روسیه این حمله را انجام می داد؛ زیرا این مسئله باعث شد روسیه موضع سختگیرانه تری در قبال ترکیه اتخاذ کند.

در پایان این گزارش ادعا شده است: در حال حاضر کردهای سوریه و ارتش این کشور دشمنان مشابهی دارند؛ اما آنها نیز می دانند موضع قدرتمندشان تنها تا پایان این جنگ باقی خواهد ماند. اگر مداخله نظامی ترکیه نباشد، اسد و متحدانش پیروز خواهند شد. ترکیه آخرین قدرت منطقه ای است که می تواند روند حوادث سوریه را تغییر دهد. بحران سوریه به اندازه ای جهانی شده است که تنها آمریکا و روسیه قادر به پایان دادن به آن هستند.

۱۳۹۴/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...