نسخه چاپی

سود و زیان سفر اروپایی دولت

حمید رضا ترقی

مطالبه مردم از پسابرجام این بود که مشکل اشتغال و رکود و تورم برطرف و در کسب و کار و تولید رونقی ایجاد شود.

اولین سفر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی که چندین سال است دچار بحران اقتصادی است و هم اکنون شاهد اعتصابات و ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی آنها هستیم. از ابعاد مختلف قابل بررسی و تأمل است.

1- شروع سفر از ایتالیا، که با تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران همراهی نکرد در استقبال از رئیس جمهور رعایت احترام و عزت نظام و مهمان را مورد دقت قرار داد و فرصت دیدار با رهبر مسیحیان جهان را فراهم ساخت‌که مثبت و قابل تقدیر است.

قراردادهای بین ایتالیا و ایران منافع طرفین و برد برد دارد واز تنوع خوبی برخوردار است.

2- فرانسه از 1+5 جزء مذاکره کنندگان بد بود و در اعمال خصومت نسبت به جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در کش دادن توافق هسته‌ای به نفع اهداف آمریکا و صهیونیسم بسیار موثر بود و هنوز چند روز نیست که مشخص شده یک عنصر از 12 بازرس آژانس که از پارچین بازدید کرده‌اند جاسوس سازمان اطلاعاتی فرانسه بوده و آن کشور قبل از رفتن آقای روحانی به فرانسه، بالاترین مدال فرهنگی کشور فرانسه را به یک ضد انقلاب جمهوری اسلامی داده است و حاضر به حذف مشروبات الکلی از ضیافت شام نشده به علت اعتصابات کارگری و حمل و نقل در سراسر فرانسه حالت فوق‌العاده اعلام کرده است، میزبان اولین رئیس جمهور ایران پس از پانزده سال بود.

طبق اعلام دولت 33 میلیارد دلار قرارداد اقتصادی فی‌مابین ایران و فرانسه امضا شده که 94 هزار میلیارد تومان آن فقط مربوط به خرید 118 هواپیما از فرانسه بوده این در حالی است که کارخانه ایرباس در طی سه سال گذشته حتی یک هواپیما هم نتوانسته بفروشد.

نجات کارخانه پژو و ایرباس از ورشکستگی و ایجاد اشتغال برای مردم فرانسه و ایتالیا آثار این قرارداد بوده و طبعا نجات کارخانجات دولتی خودروسازی ایران را هم از ورشکستگی به‌دنبال خواهد داشت ولی به چه قیمتی؟

3- سؤال اینجاست که نسبت این دو توافق با اقتصاد مقاومتی چیست؟

- این قراردادها چقدر ایران را به خارج بدهکار خواهد کرد و چه هزینه‌ای را به دوش دولتهای بعد خواهد گذاشت.

- چرا در این توافقات فقط دولت طرف بوده و بخش خصوصی کمرنگ بوده است؟

- آیا درست بود که ایران اولین دستمزد بداخلاقی و خصومت فرانسه به ملت ایران پس از برجام را اینگونه به سرعت بدهد؟

- آیا اولویت‌بندی در هزینه سرمایه‌های اقتصادی کشور با توجه به مطالبات مردم رعایت شده.

- بعضی ادعا می‌کنند که توافق پنهانی بین تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 شده که پول‌های بلوکه شده ایران بابت خرید و واردات از کشورهای 1+5 (خصوصا کشورهای مخالف توافق) پرداخت شود آیا این ادعا صحت دارد؟

- در شرایطی که دولت به لحاظ ارزی جیبش خالی است این حجم قراردادها چه مفهومی دارد؟

- قراردادهای انجام شده در صورت تجدید تحریم‌ها علیه ایران نقض شده و طرف غربی تعهدی بابت خسارت ناشی از لغو قراردادها نداده است. آیا با توجه به شیفت شدن تحریم‌ها علیه ایران بسوی مسائل حقوق بشری احتمال کلاهبرداری جدیدی از سوی غرب نیست؟
- اگر چه یک رشد صوری و روانی در بورس بخاطر این سفر و قراردادها بوجود آمده ولی نباید فریب این رشد روانی را خورد، چون پایدار نیست.

۱۳۹۴/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...