نسخه چاپی

مانور سونامی در 16 كشور جهان

16 كشور حاشیه اقیانوس آرام از روز دوشنبه مانوری را برای مقابله با سونامی های احتمالی در این منطقه كه تاكنون جان صدها هزار نفر را گرفته است، آغاز كردند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: 16 کشور حاشیه اقیانوس آرام از روز دوشنبه مانوری را برای مقابله با سونامی های احتمالی در این منطقه که تاکنون جان صدها هزار نفر را گرفته است، آغاز کردند.

مالزی، برونئی، کامبوج، چین، میکرونزی، پلینزی فرانسه، اندونزی، پالائو، پاپوآ گینه نو، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، سنگاپور، جزایر سلیمان، تایلند و ویتنام این مانور را تا روز پنجشنبه برگزار می کنند.

سازمان هواشناسی مالزی اعلام کرد که این کشور نیز در یک تمرین سونامی اقیانوس آرام با نام 'موج 2016' که شامل آموزش ارتباطات و انتقال اطلاعات است، نقش دارد.

سازمان های ملی مدیریت بحران، بخش های مردمی ارتش، پلیس و رسانه ها در این رزمایش نقش دارند وسازمان هواشناسی مالزی در مورد بروز شایعات در مورد هرگونه سونامی در طول این مانور تذکر داد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، هدف از این مانور سونامی بررسی روش های مدیریت فاجعه در هر یک از این کشورها و استفاده از فناوری های پیش بینی است که در مرکز مشاوره سونامی شمال غرب اقیانوس آرام در ژاپن واقع است.

نزدیک به 75 درصد سونامی های مرگبار در اقیانوس آرام و دریاهای مرتبط به آن اتفاق می افتند.
از سال گذشته برنامه جدیدی برای 40 کشور در امتداد اقیانوس آرام از آسیا گرفته تا آمریکا درنظر گرفته شد که هدف از اجرای آن ارائه تعلیمات و آموزش های ضروری برای فرار به موقع از سونامی است.

در این برنامه که با مدیریت و حمایت سازمان ملل برگزار می شود آزمایش و ارزیابی سیستم های ارتباطی هشداردهنده در مواقع زلزله و سونامی و نیز بهبود آماده سازی کشورهای آسیب پذیر در برابر بلایای طبیعی مدنظر است.

حدود 12 سال پیش نیز وقوع سونامی در اقیانوس هند، سواحل زیبای جنوب و جنوب شرقی آسیا را تبدیل به یک جهنم کرد و امواجی سهمگین به ارتفاع 30 متر در عرض چند ساعت یکی از مرگبارترین حوادث طبیعی جهان را رقم زدند.

این سونامی که با زلزله 9.3 ریشتری سوماترای اندونزی آغاز شد منطقه ای از جنوب شرق آسیا تا بخشی از قاره آفریقا را نوردید و در مجموع نزدیک به 230 هزار قربانی برجای گذاشت.

۱۳۹۴/۱۱/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...