نسخه چاپی

موافقتنامه بانكی جدید گازی تهران_عشق‌آباد

معاون وزیر نفت با اشاره به واردات سالانه ۳ میلیارد دلار گاز از تركمنستان، گفت: با این كشور برای تهاتر گاز در ازای صادرات كالا و خدمات به توافق رسیده‌ایم.

به گزارش نما به نقل از مهر، موافقتنامه حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات ایرانی در ازای واردات گاز طبیعی از ترکمنستان امشب بین شرکت ملی گاز و بانک توسعه صادرات ایران امضا شد.

محمدتقی امان‌پور، مشاور وزیر نفت در مراسم امضای این موافقتنامه با اشاره به سابقه ۲۰ ساله واردات گاز توسط ایران از ترکمنستان، توضیح داد: دو کشور به منظور تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی در ازای واردات گاز به توافق رسیدند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به طور متوسط سالانه ایران حدود ۳ میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد می‌کند، افزود: بر این اساس با دستور وزیر نفت یک طرح جامع راهبردی شامل ۷ برنامه برای واردات گاز در ازای صادرات کالا و خدمات بین ایران و ترکمنستان تعریف و در دست اجرا است.

امان‌پور با تاکید بر اینکه در سفر اخیر رئیس جمهور به عشق‌آباد توافق با رئیس جمهور ترکمنستان برای توسعه تجارت خارجی انجام شده است، اظهار داشت: براساس این توافق، مقرر شده است در مدت زمان حدود ۱۰ سال حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان با افزایش ۱۰ برابری به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

علی صالح‌آبادی هم در این مراسم با تاکید بر اینکه براساس توافق انجام شده بانک توسعه صادرات ایران مسئولیت ارائه خدمات ارزی، مالی و بانکی را به صادرکنندگان کالا و خدمات ایرانی به ترکمنستان در ازای واردات گاز برعهده گرفته است، بیان کرد: هم‌اکنون برنامه‌ای به منظور تهاتر سالانه ۳ میلیارد دلار گاز در ازای کالا و خدمات بین ایران و ترکمنستان تعریف و اجرایی شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام اینکه در این توافق بین ایران و ترکمنستان، بانک مسئولیت بسترسازی بانکی، نقل و انتقال وجوه ارزی، بازگشایی LC، اعتبارات اسنادی، ارائه تسهیلات بانکی و صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی را برعهده دارد، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با حمایت بانکی توسعه تجارت خارجی بین ایران و ترکمنستان در قالب برنامه ۱۰ ساله افزایش یابد.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم با بیان اینکه قرار است ترکمنستان نیازهای خود را به کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی در قالب مناقصاتی اعلام کند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵۰ میلیون دلار قرارداد جدید صادرات کالا و خدمات در ازای واردات گاز از ترکمنستان امضا شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به صدور حدود ۳۵۰ میلیون دلار صورت وضعیت تهاتر کالا و گاز بین ایران و ترکمنستان در سال جاری، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مذاکراتی به منظور امضای یک میلیارد دلار قرارداد جدید بین صادرکنندگان ایرانی در حال انجام هستیم.

۱۳۹۴/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...