نسخه چاپی

اختصاصی نما

چرا انقدر خشن؟ كمی آرام باشید

عکس خبري -چرا انقدر خشن؟ کمي آرام باشيد

رانندگی رقابتجویانه، لذت بردن از مانور دادن در میان دیگر رانندگان، رانندگی خطرپذیر یا پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت، سرعت و سبقت ناگهانی، رانندگی با فاصله كم با خودروهای دیگر كه اغلب به منظور تنبیه رانندگان صورت میگیرد و گاز دادن از روی خشم كه گسترش این رفتارها، ایمنی را به طور جدی تهدید میكند جزو رانندگی های خطرناك به حساب می آیند

براساس آمارهای بنیاد امنیت ترافیک، حداقل 1500 نفر در سال به طور جدی در منازعات رانندگی جاده آسیب میبینند. این آمارها نشان ميدهد در 90 تا 95 درصد تصادفات، رفتار انسان، عامل تعيينكننده اصلي است و رفتارهاي ضداجتماعي با خشونت در رانندگي و نحوه رانندگي خشن نيز با تصادفات رابطه دارد.
رانندگي رقابتجويانه، لذت بردن از مانور دادن در ميان ديگر رانندگان، رانندگي خطرپذير یا پذيرش خطرات رانندگي براي هيجان و لذت، سرعت و سبقت ناگهانی، رانندگي با فاصله كم با خودروهاي ديگر كه اغلب به منظور تنبيه رانندگان صورت ميگيرد و گاز دادن از روي خشم كه گسترش اين رفتارها، ايمني را به طور جدي تهديد ميكند جزو رانندگي های خطرناك به حساب می آیند
در این مطلب می توانید مصاحبه ای که با دکتر امیرحسین جلالی، روانپزشک درباره علت افزایش خشونت در رانندگی انجام گرفته را بخوانید.
ویژگیهای رانندگی خشنونتبار
واژه رانندگی خشونتبار اولین بار در دهه 90 به عنوان برچسبی برای دستهای از رفتارهای خطرساز جاده ای پدیدار شد. نزدیک کردن بیش از اندازه اتومبیل خود به اتومبیل دیگر، رانندگی با سرعت بسیار بالا، لایی کشیدن در ترافیک و عبور از چراق قرمز و علائم هشدار علائم رفتار خطرساز جاده ای هستند.
 
 از خشونت ترافیکی تا جرم جنایی
 تمایز مهم خشونت ترافیکی و خشونت در جاده این است که رانندگی خشونتبار یک خشونت ترافیکی است درحالی که خشونت در جاده، جدا از داد زدنها و اشاره با سر و دست، یک جرم جنایی.
 
عوامل مرتبط با رانندگی خشونت بار
 جامعه شناسان بر این عقیدهاند که دلیل رانندگی خشونت بار شکسته شدن حس اجتماع و ازهم پاشیده شدن ارزشهای مشترک در جامعه است. روانشناسان به ترکیب قدرت و گمنامی وسایل نقلیه اشاره میکنند و مهندسان ترافیک باور دارند که مشکل سرعتهای غیرمجاز رانندگی درمیان اتومبیل های زیاد است.


 تراکم ترافیک

تراکم ترافیک یکی از متداول ترین عوامل دخیل در رانندگی خشونتبار است. رانندگانی که در ترافیکهای سنگین تحمل کمی دارند ممکن است با نزدیک کردن بیش از حد اتومبیل خود به وسایل نقلیه دیگر، تعویض مداوم لاینها یا عصبانی شدن بر سر هر کسی که جلوی پیش رفتن آنها را بگیرد، واکنش نشان دهند

۱۳۹۴/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...