نسخه چاپی

چین نخستین بازار صادراتی ایران می‌ماند؟

با این كه چین هنوز هم در صدر جدول مقصد و مبدأ صادرات و واردات ایران قرار دارد، به نظر می‌رسد این جایگاه را حداقل در حوزه صادرات به زودی واگذار خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، آمار ها نشان می‌دهد که کشورهای خاورمیانه و اعضای سازمان همکاری اسلامی ( OIC ) در حال پشت سر گذاشتن چین و تبدیل شدن به مقصد اول محصولات صادراتی ایران هستند.

بازار پر کشش خاورمیانه و به خصوص همسایگان ایران حتی در زمان درگیری با گروه‌های تروریستی توان تبدیل شدن به بزرگترین بازار هدف صادراتی ایران را دارند. با توجه به فعالیت‌ها و ورود شرکت های ایران در زمانی که شرکت‌ها از دیگر کشورها حاضر به قبول ریسک ورود به بازارهای پرتنش آنها نبودند، بخش قابل قبولی از بازار کالایی و عمرانی کشورهای در معرض بحران تروریستی جذب شرکت‌های ایران شد و موقعیت برای در اختیار گرفتن بازار توسط آنها مساعد گشت.

نمودار صادرات کالا در سال‌های 93 و 94

از سوی دیگر این جذب بازار منطقه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که کشور چین به عنوان شریک بزرگ تجاری ایران از سال‌های گذشته، اکنون به پایین ترین میزان رشد اقتصادی خود در 25 ساله گذشته یعنی حدود 6.8 رسیده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که این افت رشد اقتصادی چین، کاهشی پیش‌بینی شده ناشی از پیش‌بینی بحران غذا و جمعیت در چین و تعویض سیاست‌های اقتصادی در این کشور بوده است. این کاهش رشد با حمایت‌های دولت چین از تولید داخلی همراه بود؛ به گونه ای که دولت این کشور از اواخر سال ٢٠١٤ میلادی تا کنون، شش بار نرخ بهره بانکی را کاهش داده با این امید که افزایش تقاضای داخلی بتواند از رشد تولید حمایت کند.

اما مسئله ای که برای ما اهمیت دارد این است که کاهش رشد اقتصادی چین باعث کاهش تقاضای این کشور از بازارهای جهانی از جمله ایران شده که افت نسبتا شدید صادرات محصولات کشورمان به این کشور را به عنوان بزرگ ترین بازار صادراتی خود در پی داشت.

چنان که طبق آمار سازمان توسعه و تجارت ایران، صادرات محصولات ایرانی به مقصد چین در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 25 درصد کاهش همراه بود.

کشورهای هدف صادراتی در هشت ماهه امسال

نبود تقاضای خارجی چین، بحرانی بود که قبلا هم تحلیلگران از آن به عنوان یکی از اضلاع مثلث بحران تولید و صادرات در ایران یاد کرده بودند. چنان که این مثلث بحران زا در مقطعی در ماه های اخیر باعث کاهش 15 درصدی کل صادرات کشور و افت 44 درصدی صادرات محصولات معدنی شده بود.

ولی در مقابل بازار چین، با بازار پر کشش خاورمیانه و کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) پیش روی ایران قرار دارد که این بازار رو به رشد با 12 میلیارد و 552 میلیون دلار، مقصد 42 درصد از ارزش صادرات ایران را در هشت ماهه امسال به خود اختصاص داده است.

در این میان عراق با رقم چهار میلیارد و 248 میلیون دلار بالاترین رتبه را در بین کشورهای منطقه‌ای و OIC و همچنین دومین مقصد صادراتی ایران را بعد از چین ( با رقم چهار میلیارد و 874 میلیون دلار )، با اندکی فاصله به خود اختصاص داده است.

۱۳۹۴/۱۱/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...