نسخه چاپی

راهكارهای مؤثر برای افزایش تمركز و بازده شغلی

برای اینكه بیشترین بهره روی را داشته باشیم، لازم است به كمك برنامه ریزی صحیح نهایت استفاده را از وقت داشته باشیم. همچنین اگر بتوانیم زودتر از زمان پیش بینی شده به هدف خود برسیم انگیزه بیشتری در وجودكان شكل خواهد گرفت.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:آیا شما هم عادت دارید که در کنار توجه به وظایف روزمره به مسائل بی اهمیت بیاندیشید و خیلی زود رشته افکار از دستتان خارج شود؟ پس لازم است با رعایت برخی نکات بهره وری بیشتری در کار داشته باشید و زمان را بهتر مدیریت کنید.

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ کارشناسان اقتصادی معتقدند بهره روی شغلی به ساعات انجام کار مربوط نمی شود بلکه بیشتر به کیفیت کار بستگی دارد. در واقع، هر چیزی که در کار وقفه ایجاد کند و باعث هدر رفتن زمان شود می تواند از بهره وری کار بکاهد.

عوامل کاهش تمرکز ممکن است به مسائل بیرونی مانند صدای تلفن، زنگ در، دریافت ایمیل و ... مربوط شود اما می تواند ناشی از حالات روحی مانند واکنش های نامرتبط با انجام کار مورد نظر یا مشغله های شخصی باشد.

اما خوشبختانه روش های مختلفی برای بهبود توانایی تمرکز وجود دارد که مانع از سر به هوایی و گیجی می شود. البته باید به این نکته توجه داشت که عدم تمرکز ممکن است به دلیل نیاز مغز به استراحت نیز باشد. تنفس عمیق، چند دقیقه خواب و یا گردش در طبیعت می تواند نشاط تازهای به روح و جسم ببخشد.

در ادامه چند مورد بسیار مهم برای تقویت تمرکز و بهره وری شغلی معرفی می شد:

تعریف اهداف روزانه

زمانی که از خواب بیدار می شوید یا به محل کار می روید، سعی کنید وظایف روزانه خود را به طور دقیق برای خود تعریف نمایید و روی اهداف مشخص متمرکز شوید. به این ترتیب تمرکز بهتری خواهید داشت. برای اینکه آنها را فراموش نکنید بهتر است این مسائل را یادداشت کرده و روی میز کار خود بگذارید.

تقسیم وظایف به بخش های کوچکتر

اگر کارهای خود را تقسیم کنید قطعا احساس بهتری از کار خواهید داشت. یک وظیفه بزرگ می تواند به بخش های جزئی تری تبدیل شود که آسان تر قابل انجام است. پس از انجام هر قسمت وقفه کوچکی به خود بدهید و سپس مرحله بعد را ادامه دهید.

شناخت اوقاتی با بهره وری بهتر

بعضی از افراد اذعان می کنند که صبح زود بازده و بهره وری مطلوبی در انجام کارها دارند. برای بعضی دیگر این زمان بعد از صرف صبحانه است و گروهی دیگر ترجیح می دهند شب ها به فعالیت بپردازند. البته نباید اجبارات شغلی را جز این زمان ها در نظر گرفت. وظایفی که نیاز به تمرکز بیشتر دارید و دقت زیادی می طلبد را به این اوقات موکول کنید.

به این ترتیب اوقاتی مانند پس از صرف ناهار که قابلیت انجام کار مطلوب را ندارید برای خود مشخص نمایید. کارهای معمول و وظلیف ساده را در این زمان انجام دهید.

کنار گذاشتن امور پرت کننده حواس

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش تمرکز دوری از هر آن چیزی است که حواس شما را پرت می کند. تلفن همراه خود را روی حالت سکوت قرار دهید، رادیو را خاموش کنید و هر چیز دیگر که تمرکز شما را از بین می برد کنار بگذارید. اگر سعی کنید از این مسائل دوری کنید مغز نیز بهتر می تواند تمرکز داشته باشد. این بهترین روش طبیعی برای رسیدن به آرامش نسبی روح است.

پیش بینی زمان استراحت

اگر وظیفه ای به عهده شماست که ساعت ها تمرکز و توجه شما را می طلبد، لازم است تا زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. البته به این معنا نیست که ساعت ها با دوستان بیرون بروید یا در فضای مجازی وقت بگذرانید.

چند دقیقه استراحت، نگاه کردن به محیط بیرون، نوشیدن یک فنجان چای یا خوردن میان وعده ای ساده می تواند خستگی و یکنواختی را از شما دور کند. توجه کنید که استراحت نباید بیشتر از 20 دقیقه باشد زیرا در این صورت تمرکز را به طور کلی از بین می برد.

تشویق و هدیه دادن به خود

اگر وظیفه ای که مدیر کاری به عهده شما گذاشته است را در زمان مورد نظر یا حتی زودتر به انجام رساندید حتما به خود پاداش دهید. یک بسته شکلات یا خرید هدیه ای کوچک تبریکی است که شما به خاطر این موفقیت به خود تقدیم کرده اید. به این ترتیب انگیزه بهتری برای کار مؤثر خواهید داشت. اگر کارها را به خوبی انجام می دهید آنچه دوست دارید به خود هدیه دهید.

رعایت رژیم غذایی متعادل

تغذیه نقش بسیار مهمی در تمرکز و توجه دارد زیرا نه تنها برای جسم لازم است بلکه روح نیز از آن بهره می برد.

از جمله بهترین مواد غذایی برای تقویت تمرکز می توان به نان، غلات سبوس دار، خمیرها، مرغ، تخم مرغ، لبنیات کم چرب به خصوص شیر و ماست، گردو، روغن زیتون، آووکادو، ماهی آزاد و ساردین اشاره کرد.

اگر احساس گرسنگی داشته باشید به سختی می توانید تمرکز مطلوب خود را حفظ کنید. در چنین شرایطی خوردن فست فود اصلا انتخاب مناسبی نیست زیرا تاثیر بدی بر تمرکز دارد. مصرف غذاهای سنگین باعث می شود تمام انرژی بدن صرف هضم غذا شده و مانع از تمرکز مطلوب گردد.

بهترین برنامه غذایی خوردن صبحانه کامل همراه با آب پرتقال، جو دوسر و یک دمنوش است. همچنین ناهار نیز باید متعادل و سبک باشد که خیلی احساس نیاز به خواب را به وجود نیاورد.

همچنین از مصرف بیش از حد قهوه نیز باید پرهیز کرد زیرا بر خلاف تصور به تقویت تمرکز کمک نمی کند. این نکته در مورد شکر و نوشابه های گازدار نیز صدق می کند.

محیط کار تمیز و مرتب

اگر میز کار پر از وسایل مختلف باشد مغز نیم تواند تمرکز مطلوب را حفظ کند و خیلی زود احساس حواس پرتی ایجاد می شود. هر چیزی که لازم ندارید را در کمد بگذارید. حتما میز کار را مرتب نگه دارید، صندلی راحتی انتخاب کنید و به موسیقی ملایم برای کسب آرامش گوش دهید.

خواب مطلوب

اگر معمولا در طول روز چرت می زنید، به سختی می توانید تمرکز داشته باشید. عدم استراحت کافی به طرز جدی سلامت و توانایی تفکر صحیح را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به اندازه کافی نخوابید، خیلی سریع توجه و تدمرکز خود را از دست می دهید.

۱۳۹۴/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...