نسخه چاپی

سفر اشتاین مایر به تهران و ریاض برای پادرمیانی

تلاش میانجی ها هم كارساز نخواهد بود

روابط میان ایران و عربستان به خاطر اقدامات تخریبی آل سعود مدتی است كه شكرآب است، سران آل سعود هم به هیچ صراطی مستقیم نیستند كه بتوان اندكی روابط را بهبود بخشید و از تنش ها كاست.

به گزارش نما به نقل از میزان، حکام سعودی از بابت چند اتفاق بسیار خشمگین هستند به همین خاطر عقلانیت را بر باد داده اند و نمی توانند تصمیم منطقی بگیرند. از نظر تحلیلگران خارجی و برخی تحلیلگران در داخل، توافق هسته ای را عامل اصلی خشم سعودی که باعث شده تا رفتار تندی علیه ایران به کار گیرد، می شناسند.

اتفاقات دیگری هم افتاده است که باعث خشم آل سعود از ایران شده اما برای رفع این کدورت های جدی، برخی مسئولین کشورهای منطقه و فرامنطقه تلاش دارند با میانجی گری روابط دو کشور را بهبود بخشند یا حداقل سعی کنند تا وخیم تر از این نشود.

در منطقه، عمان برای این منظور اعلام آمادگی کرد اما با برخورد سرد سران سعودی روبرو شد، مقامات پادشاهی عمان در سیاست میانجیگری تاکنون موفق بوده اند و در برخی مقاطع این سیاست و نقش را برای ایران میان کشور دیگری به خوبی ایفا کرده و به نتیجه مطلوب هم رسیده است.

اما عربستان نه تنها هیچ تلاشی برای اندکی بهبود در روابط خود با ایران انجام نمی دهد، بلکه همه سیاست های سران و حکام سعودی بر این امر استوار است تا این روابط هر چه بیشتر تیره شود و به قطع کامل بینجامد.

حتی نواز شریف نخست وزیر پاکستان به عربستان و تهران سفر کرد تا بتواند به عنوان میانجی دو کشور وارد موضوع حل اختلافات ایران و عربستان شود اما مقامات سعودی میانجیگری پاکستان را با محوریت نواز شریف نپذیرفتند.

دلیل چنین واکنشی از سوی حکام سعودی برای این بود که مقامات پاکستانی به درخواست عربستان برای عضویت در ائتلاف ضد ایرانی با رهبری سران این رژیم پاسخ منفی دادند. حکام سعودی پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت عربستان در تهران، رایزنی های گسترده ای را برای تخریب روابط کشورهای منطقه و همسایه ایران آغاز کردند اما نتوانستند به خواسته خود برسند. در این میان چند کشور با سعودی ها همراهی کردند که آنها هم اکنون پشیمان گشته اما روی بازگشت ندارند.

مقامات پاکستان گرچه کمک های مالی از عربستان دریافت می کردند اما چرتکه آنها دقیق حساب کرد و کفه ترازوی روابط حسنه با ایران سنگین تر از کفه ترازوی کمک های عربستان به آنها بود. مقامات پاکستان با عقلانیت و درایت خود، روابط با ایران را ترجیح دادند و همین رفتار خشم سعودی ها را بیشتر برانگیخت.

اکنون هم قرار است فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به تهران بیاید تا شاید بتواند میان دار ایران و عربستان شود. مسئولان برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه به این امر واقف هستند که تشدید تنش عربستان با ایران تبعات زیادی را برای منطقه و دیگر کشورها خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که بازنده این نبرد نیابتی اگر به رو در رویی بکشد، سران رژیم سعودی خواهند بود و سرنگونی خود را سرعت خواهند بخشید. همه میانجی هایی که تاکنون قصد داشتند پادرمیانی کنند و مانع وخیم تر شدن روابط شوند از قابلیت های جمهوری اسلامی ایران به خوبی با خبر هستند، شاید یکی از دلایلی که قصد میانجیگری دارند همین باشد. جلوگیری از سقوط رژیم سعودی چون برخی از آنها منافع مشترک با عربستان دارند.

از سوی دیگر اکنون توافق هسته ای میان ایران و 1+5 فضای روابط کشورهای اروپایی با ایران را بهبود بخشیده و هر یک از آنها در پی گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران هستند.

اکنون فضای پسا برجام از لحاظ اقتصادی برای بسیاری از کشورها به ویژه اروپایی مهم است و این کشورها نمی خواهند که این فرصت را از دست بدهند. این کشورها به خوبی می دانند که اگر تنش های ایران و عربستان بالا بگیرد، بر روی مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها با ایران و عربستان تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

افزایش تنش های منطقه غرب آسیا، شاهراه تولید و صادرات نفت درخلیج فارس را قطعاً با مشکلات زیادی روبرو خواهد ساخت. اختلال در رفت و آمد نفتکش ها در آبراه خلیج فارس به ویژه تنگه هرمز که متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، می تواند اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

وابستگی شدید کشورهای صنعتی و پیشرفته به نفت آنها را از این لحاظ در شرایط ضعف قرار داده است و برای جلوگیری از چنین اتفاقی تلاش می کنند. اشتاین مایر قرار است به تهران بیاید و سپس به ریاض سفر کند. اما پیش بینی می شود که تلاش آلمان هم برای میانجیگری بین ایران عربستان به نتیجه نرسد.

اما رژیم ها و کشورهایی در منطقه و فرامنطقه هم هستند که نمی خواهند روابط ایران و عربستان از وضعیت کنونی بیرون بیاد و حتی تلاش می کنند تا تنش ها افزایش یابد. رژیم غاصب اسرائیل در این ردیف قرار دارد. آمریکا هم به عنوان ارباب سعودی ها تاکنون برای پایان تنش های دو کشور اقدامی نکرده و همین امر نشان می دهد که سران آمریکا هم تمایل دارند تنش های عربستان با ایران افزایش یابد.

و اگر قرار است کشوری میان ایران و عربستان خود را میانجی کند که البته ایران او را قبول نخواهد داشت، آمریکاست که تنها می تواند از نفوذ خود در خاندان سعودی بهره برده و آنها را سر عقل بیاورد که دست از دشمنی با حمهوری اسلامی ایران بردارد. در غیر این صورت تلاش دیگر کشورها به نتیجه نخواهد رسید.

۱۳۹۴/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...