نسخه چاپی

اختصاصی نما

ائتلاف نانوشته میان اصلاح‌طلبان و هاشمی رفسنجانی

عکس خبري -ئتلاف نانوشته ميان هاشمي رفسنجاني و اصلاح‌طلبان

از دوره (محمود احمدی‌نژاد) به بعد، اصلاح‌طلب‌ها به وی نزدیك‌تر شده‌اند. اكنون ائتلافی نانوشته بین اصلاح‌طلب‌ها و رفسنجانی شكل گرفته و حتی طیف وسیعی از اصلاح‌طلب‌های میانه‌رو رهبری وی را پذیرفته‌اند

از سال ۱۳۸۴ و شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری نهم، ائتلاف نانوشته میان هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان که پیش از آن بی‌رحمانه بر هاشمی می‌تازیدند و وی را سزاوار القابی چون «عالی‌جناب سرخپوش» می‌دانستند، شکل گرفت.
در اين باره روزنامه گاردین در گزارشی در مورد علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت، نوشته است که وی در تلاش است تا بار دیگر نقشی پررنگ در عرصه سیاسی ایران داشته باشد. در این گزارش عنوان شده است که هاشمی رفسنجانی که در زمان به دست داشتن قدرت دیدگاه‌های محافظه‌کارانه در مورد آزادی‌های اجتماعی داشت، پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش به مرور در انزوا قرار گرفت، اما در سال‌های اخیر و به خصوص پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به دنبال احیای سیاسی خود است.
گاردین نوشته است: «از زمانی که روحانی در اوت 2013 به ریاست‌جمهوری رسید، رفسنجانی بار دیگر به صورت علنی درگیر سیاست شده و به وضوح اعلام می‌کند که بسیاری از دیدگاه‌های خود را تغییر داده است.»
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در اين باره می‌گوید این تنها هاشمی رفسنجانی نیست که تغییر کرده، بلکه اصلاح‌طلب‌ها نیز تغییر موضع داده‌اند. وی می‌گوید: «بسیاری از مخالفان سرسخت وی، از جمله اصلاح‌طلبان و چپ‌های سنتی به این نتیجه رسیده‌اند که راهبرد تخریب اعتبار رفسنجانی اشتباه بزرگی بوده است. وی در پایان می‌گوید: «به همین جهت از دوره (محمود احمدی‌نژاد) به بعد، اصلاح‌طلب‌ها به وی نزدیک‌تر شده‌اند. اکنون ائتلافی نانوشته بین اصلاح‌طلب‌ها و رفسنجانی شکل گرفته و حتی طیف وسیعی از اصلاح‌طلب‌های میانه‌رو رهبری وی را پذیرفته‌اند.»
ائتلافی که در انتخابات ریاست جمهوری دهم به اوج خود رسید و زمینه حوادثی شد که کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد. در همه این سال‌ها، از تیرماه ۱۳۸۴ تا این روزها که در آستانه انتخابات مجلسین قرار داریم، اصلاح‌طلبان سخنی درباره هاشمی بر زبان نراندند، مگر در ستایش وی. و در تمام این مدت هاشمی هرگز از صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های جریان موسوم به اصلاحات دور نمانده است، اما با این همه در ۱۲ بهمن ماه امسال و در مراسم گرامیداشت سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به کشور، سخنانی را بر زبان راند که هیچ جایی برای دفاع باقی نگذاشت تا اصلاح‌طلبان نیز همانند مردم به سخنان به دور از منطق و مصلحت هاشمی رفسنجانی معترض شوند. عباس عبدی، از تحلیلگران شاخص اصلاح‌طلبان با بی‌منطق خواندن سخنان هاشمی، به اصلاح‌طلبان هشدار می‌دهد که پیروی و حمایت چشم‌بسته از هاشمی رفسنجانی می‌تواند نتایج خسارت‌باری را برای آنها به همراه آورد وی همچنین تأکید می‌کند، استدلال ایشان نه تنها ضعیف و بی‌ربط است؛ بلکه نادرست است و جز به تنش سیاسی کمک نمی‌کند. محمدعلی ابطحی، مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز در انتقادی تند از هاشمی، اظهارات وی را سخنان فرد پوپولیستی می‌خواند که می‌خواهد از محبوبیت دیگران بهره ببرد و تصریح می‌کند، «انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلاً نمی‌فهمم». مصطفی کواکبیان، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم و دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز با انتقاد از سخنان هاشمی و تأکید بر این موضوع که طلبکار دانستن مردم صحیح نیست، گفته است: ما معتقد نیستیم که مباحث قانونی و نظارتی که باید در کشور انجام شود، به دلیل آنکه مردم بدهکار هستند، نادیده گرفته شود. سخنانی که مشابه آن احتمالاً از زبان دیگران نیز شنیده خواهد شد تا نشان دهد، منطق آقای هاشمی متحدان سیاسی او را نیز سخت حیرت‌زده و آشفته کرده است.

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...