نسخه چاپی

حسینی: منتقدان را به جشنواره راه ندادند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم فجر سال جاری خاطر نشان كرد: طی تماس‌های مكرری كه بنده مطلع هستم بسیاری از منتقدان جشنواره فیلم فجر را حتی راه هم ندادند. در صورتی كه باید از تمام نیروهای مستعد انقلابی و ظرفیت‌های انقلاب استفاده كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش عزت ملی که عصر امروز در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی (ره) اگر حرفی را مطرح می‌کردند با تمام وجود به آن اعتقاد و باور داشتند.

وی حرکت امام را در وهله اول فکری و فرهنگی عنوان کرد و افزود: حرکتی که امام داشتند یک انقلاب فرهنگی بود و در این میان نوع نگاه مردم تغییر کرد و باعث شد سلطه بیگانگان را قبول نکنند.هنگامی که انسان به این فهم رسید می‌تواند اقداماتی هم در خارج انجام دهد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهور انقلاب اسلامی را یک فرهنگ مقاومت و ایستایی از سوی امام خواند و تصریح کرد: این فرهنگ را امام در بین مردم ایجاد کردند در ماجرای منطقه نیز می‌بینیم که آل‌سعود و مدافعان حقوق بشر که از این جنگ‌ها حمایت می‌کنند همواره درصدد هستند که در کشور ما و انقلاب ما رخنه کرده و دخالت کنند. همچنین در رد صلاحیت‌ها حرف از حقوق بشر و دموکراسی می‌زنند و قصد دخالت دارند.

حسینی صدور انقلاب را یک فرهنگ، عزت و سربلندی برای ایران عنوان کرد که امام راحل همواره بر آن تأکید داشتند.

وی ادامه داد: برخی معتقدند مردم نمی‌دانستند در انقلاب چه می‌‌خواهند، اگر اینگونه بود چرا مردم سراغ گروهک‌های چریکی، جبهه ملی، نهضت آزادی و مانند این‌ها نرفتند؟ مردم به آرمان‌های امام اعتماد داشته و همواره ایشان را همراهی می‌کردند.

این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد:‌برخی از اول روحیه انقلابی در هیچ عرصه‌ای نداشتند معتقد بودند ما دموکرات‌ها گام به گام کشور را پیش می‌‌بریم.

حسینی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها نباید برای نیروهای انقلابی و مؤمن محدودیت و موانع ایجاد کنند، گفت: نیروهای انقلابی و مومن سر در لاک خود ندارند بلکه نسبت به مسائل جامعه، منطقه و کشور احساس مسئولیت می‌کنند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم فجر سال جاری خاطر نشان کرد: طی تماس‌های مکرری که بنده مطلع هستم بسیاری از منتقدان جشنواره فیلم فجر را حتی راه هم ندادند. در صورتی که باید از تمام نیروهای مستعد انقلابی و ظرفیت‌های انقلاب استفاده کرد.

حسینی با بیان اینکه امام همواره تأکید بر این داشتند که گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های انقلاب باید واضح و مبتنی بر فرمایش ایشان باشد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نیز روحیه انقلابی می‌خواهد عده‌ای می‌گویند برای تحقق این اقتصاد باید نظام سرمایه‌داری داشته باشیم. در صورتی که اینگونه نیست. باید از همه تکنولوژی‌های روز و ابزارها استفاده شود ولی آنچه مهم است محتوا و مضمون آن است.

وی ادامه داد:غربی‌ها معتقدند هنر برای هنر است و نباید عرصه‌های دیگر در هنر دخالتی داشته باشند اما خودشان هر ساله فیلم و فعالیت‌هایی علیه ایران، انقلاب و اسلام دارند. ولی از ما توقع دارند فیلم‌های خنثی تولید کنیم. همین روشنفکران داخلی نیز که نشان افتخار و شوالیه و همواره مورد تائید بیگانگان قرار می‌گیرند آثارشان تماماً‌ جهت‌دار است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه امام بحث را به معنای واقعی مردم‌سالاری نهادینه کردند گفت: امام مردم را در همه عرصه‌ها سهیم می‌دانستند.امام همانگونه که حافظیت نظام برایشان مهم بود حافظ مردم هم بودند.

حسینی با اشاره به فتنه سال 88 خاطر نشان کرد: در سال 88 نیز برای رأی مردم و دفاع از آنان بود که این جریان اتفاق افتاد اگر کسی منافع خود را ترجیح داد چگونه می‌تواند دم از حقوق مردم بزند. در کار هنر و فرهنگ هم باید این مسئله به معنای کلمه واقعیت پیدا کند.

وی استقلال را یک اصل اساسی برای کشور دانست و تأکید کرد: مبارزه با استکبار و زورگویی باید در هنر و سینما تجلی پیدا کند همواره باید نقش روشنگری داشته باشیم همچنین در عرصه هنر و سینما نیز باید به معیشت مردم پرداخته شود. برخی دم از اقتصاد مقاومتی می‌زنند ولی حاضرند قراردادهای آنچنانی ببندد در صورتی که این مسئله کاملاً قابل بررسی و ملاحظه است که ببینیم چقدر این قراردادها می‌تواند برای کشور مؤثر باشد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: از دهه 70 نیز هجمه‌های فرهنگی شدت گرفت برخی در داخل کشور زمینه‌ساز این هجمه شدند و از آن حمایت کردند اکنون نیز از بسیاری از نیروهای انقلابی و متعهد حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد به ویژه در عرصه هنر و سینما.

حسینی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز ظهور باشیم هیچگاه نباید دچار ایستایی و رخوت شویم اگر عده‌ای دچار استحاله شدند خودشان این راه را برای خود انتخاب کردند در صورتی که در کنار این استحاله‌ها باید رویش‌ها نیز اتفاق بیفتد این روحیه انقلابی همیشه نیاز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر به قسمت فرهنگی برنامه پنج‌ساله ششم توسعه (که متأسفانه تفکیک نشده) با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب سیاست‌هایی را در این باره ابلاغ کردند که مورد مبنا قرار گیرد در برنامه‌ای که پنج‌ساله آینده کشور را تضمین می‌کند هیچ اشاره‌ای به فرهنگ نشده است.

حسینی یادآور شد: عده‌ای می‌گویند تصدی‌گری باید به مردم واگذار شود. ولی در مواردی مسائل حاکمیتی و امور نظارتی وجود دارد که تماماً‌ بعد حاکمیتی دارد که این‌ها قابل واگذاری به مردم نیست.

وی همچنین یادآور شد:‌ در حوزه فرهنگ و هنر دو دیدگاه متفاوت وجود دارد گروه اول کسانی هستند که می‌گویند فرهنگ و هنر ما باید مضمون انقلابی داشته باشند ولی دسته دوم نسبت به این تفکر کاملا بی‌اعتنا بوده و هر مقدار سیاه‌نمایی از جامعه کنند همواره یأس و ناامیدی را در جامعه ترویج می‌دهند این افراد در نهایت سعی در ناکارآمدی نظام اسلامی دارند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه با اشاره به بحث نظارتی در انتخابات تأکید کرد: برخی می‌گفتند نظارت، رد یا تائید صالاحیت‌ها به مردم و یا احزاب بسپارید در صورتی که ما عملکرد احزاب را در سال‌های گذشته کاملا شاهد بودیم احزابی که خود را در مواردی مانند فتنه 88 و مجلس ششم کاملاً نشان دادند که البته وابسته بودند و سابقه آنها بر ما روشن است.

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...