نسخه چاپی

آیا رونق بورس تا آخر سال ادامه دارد

آخرین روز معاملاتی هفته با افت اندك شاخص همراه شد اما روند بازار به سمت تعادل در حركت است.

به گزارش نما به نقل از جهان صنعت: در این ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برگشت پویایی به معاملات، دلیل منفی شدن شاخص بورس در روز گذشته را اعلام و چشم‌انداز بازار سهام در هفته آینده و تا پایان سال را پیش‌بینی کرد.

علی یوسفیان با اشاره به افزایش پویایی معاملات در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: مدتی است شرایط بازار سهام بهبود یافته و پویایی بازار افزایش معناداری پیدا کرده است.با این حال بازار رفتار چندان قابل پیش‌بینی ندارد و مرتبا فعالان بورسی را غافلگیر می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که تحلیل‌تان از شرایط فعلی بازار سرمایه چیست و با توجه به افت شاخص در معاملات روز گذشته فکر می‌کنید بورس وارد مرحله اصلاحی شده یا خیر؟ گفت: همان‌طور که تاکید کردم رفتار بورس چندان قابل پیش‌بینی نیست به‌طوری که گاهی انتظار اصلاح وجود دارد ولی بازار رشد جدی کرده و گاهی بر عکس هنگام انتظارات مثبت بازار شروع به تعدیل می‌کند.

دلیل منفی شدن نماگر بازار

به گفته این فعال بازار سرمایه، به نظر می‌رسد هر چه بازار پویایی و رونق بیشتری پیدا کند بر پیچیدگی آن افزوده شده و کمتر می‌توان ارزیابی دقیقی از آن داشت.

یوسفیان روند معاملات آخرین روز هفته را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: روز گذشته بازار سهام شرایط متعادل‌تری را نسبت به معاملات سه روز گذشته داشت و این روند به‌گونه‌ای ادامه پیدا کرد که حتی شاخص کل منفی شد.

وی افزود: با توجه به رشد معنادار و بیش از انتظار روز دوشنبه، شرایط متعادل روز گذشته چندان دور از ذهن نبود. واقعیت این است که نباید توقع داشت پس از رشدهای جدی همچنان بازار بتواند روند مثبت خود را ادامه دهد. این درحالی است که بعد از این حرکت‌های تند مثبت، بازار چند روز شرایط ملایم‌تری را تجربه می‌کند.

تداوم روند صعودی

یوسفیان با تاکید بر اینکه با توجه به برگشت پویایی و رونق به بازار می‌توان امیدوار بود روند صعودی بورس در کنار یک دوره اصلاح قیمت‌ها تداوم داشته باشد، گفت: ناگفته نماند وضعیت متعادل روز گذشته نمی‌تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: رفتارهای یکی دو هفته اخیر بورس نشان می‌دهد که بازار سهام بعد از یک دوره آرامش مجددا با تکان‌های مثبت جدی روبه‌رو می‌شود که این ریشه در پویایی و رونق فعلی بازار دارد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت یکی از روزهای هفته آینده بازار با رشدی معنادار روبه‌رو شده و پس از آن شیب روند صعودی بورس ملایم‌تر شود.

گروه‌های پیشرو

این کارشناس بازار به گروه‌های پیشرو بورس اشاره کرد و گفت: خودرویی‌ها در حال حاضر جزو یکی از گروه‌های پیشرو هستند به طوری که بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که در این میان از گروه فلزات اساسی نیز می‌توان نام برد.

پیش‌بینی می‌شود این گروه طی هفته آینده با رشد قیمت مواجه شود. وی در ارزیابی وضعیت سه گروه پالایشی، شیمیایی و بانکی هم اظهار داشت: گرچه صنایع و گروه‌هایی مانند پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها شرایط نامشخصی را تجربه می‌کنند اما احتمال رشد در این دو صنعت نیز وجود دارد. همچنین در گروه بانکی کاهش معاملات مشاهده می‌شود که انتظار می‌رود این گروه کمی از گروه‌های دیگر عقب بماند.

شاخص 78 هزار واحدی

یوسفیان در پاسخ به این سوال که روند معاملات در بورس را تا پایان سال چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: گرچه به سختی می‌توان حتی چند روز آینده بورس را پیش‌بینی کرد اما با فرض ادامه پویایی بازار سهام می‌توان انتظار داشت این شرایط تا پایان سال البته با بالا و پایین‌ها و غافلگیری‌های زیاد ادامه یابد.

اگر فرض کنیم به طور متوسط در هر هفته یک‌هزار واحد به شاخص کل اضافه شود می‌توان پیش‌بینی کرد شاخص کل به بالاتر از مقادیر ۷۸ هزار واحد برسد.

۱۳۹۴/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...