نسخه چاپی

برگزاری دور جدید مذاكرات ایران و ۱+۵

پس از برگزاری سه دور مذاكرات ایران و گروه 5+1 در استانبول، بغداد و مسكو و برگزاری نشست كارشناسان؛ دیروز كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری دور جدید مذاكرات بین مقامات مذاكره كننده ایرانی و اروپایی در آینده نزدیك خبر داده است.


به گزارش نما به نقل از مشرق، نتيجه نشست 13 تيرماه كارشناسان ايراني و اعضاي گروه 5+1 در استانبول منجر به نشست علی باقری و هلگا اشمیت معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون در سوم مرداد ماه شد.

نشست معاونين براساس توافق قبلی، باید بین مذاکرات بغداد و مسکو برگزار می شد اما در آن زمان كار شكني هاي هلگا اشمیت در پاسخ به نامه های علي باقری عامل اصلي عدم برگزاري اين نشست شد و در آن برهه دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ ‌کننده گفتگوهای 1+5 با ایران، با اشاره به انتظار ملت ایران برای واکنش مناسب در قبال رویکرد غیرسازنده طرف غربی هشدار داده بود كه «مسئولیت هر گونه لطمه به روند سازنده گفتگوها متوجه طرفی است که ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفتگوها می کند.»

نشست كارشناسي در سطح معاونين

پس از برگزاري نشست كارشناسان در 13 تيرماه اتحاديه اروپا در بیانیه ای تاكيد كرد كه بايد نشستی در سطح معاونين برگزار شود. غربي ها پس از جلسه فنی کارشناسان در استانبول اظهار داشتند که «گروه 3+3 جزئیات بیشتری از پیشنهادهایی که این گروه در بغداد به ایران داد، مطرح نموده است و ایران هم جزئیات بیشتری از پیشنهادات خود را منتقل نموده است، ضمن اینکه کارشناسان مواضع خود را درخصوص پاره‌ای از مسائل فنی بررسی کردند. پس از این جلسه فنی در استانبول، توافق شد جلسه‌ای بین هلگا اشمیت و علی باقری معاونان جلیلی و اشتون برگزار شود.

پس از ديدار علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان مقامات ارشد مذاکره کنند ایران و اتحادیه اروپا در موضوع هسته‌ای؛ علي رغم تحليل هايي كه در فضاي رسانه اي غرب منتشر مي شد مبني بر عدم موفقيت آميز بودن ادامه مذاكرات ايران و گروه 5+1، گفتگوي هاي معاونان نتيجه بخش بود و در پايان آن خبر از تماس تلفني جليلي و اشتون با هم دادند.

آغاز دور جديد مذاكرات

به دنبال مذاكرات معاونين، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در بیانیه ای که روی سایت اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد که پس از این مذاکرات، سعید جلیلی و کاترین اشتون برای تعیین چگونگی انجام مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 با یکدیگر در تماس خواهند بود. در این بیانیه اشاره ای به محتوای مذاکرات استانبول نشده بود.

با اين حال کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظری کوتاه پس از برگزاری نشست معاونان در استانبول اعلام کرده كه مذاکرات میان مقامات اروپایی و ایرانی در موضوع هسته ای ایران بزودی برگزار می شود.

پيشنهادات متقابل ايران وغرب

ايران همواره بر پيشنهادات 5 محوري كه در مذاكرات بغداد ارائه كرد پايبند بوده؛ ادامه هدفمند گفت وگوها، برداشتن گام های متقابل، روشن بودن چارچوب و مسیر گفت وگوها و بالاخره به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران در چارچوب ان.پی.تی از مهمترین محورهای پیشنهادی ایران برای این مذاکرات بوده است.

البته اشتون نيز در كنفرانس خبري در مسكو كه به نمايندگي از سوي نمايندگان 1+5 سخن مي‌گفت، پيشنهاد‌هاي 1+5 را براي اولين بار به طور رسمي شرح داد. او گفت: ما در مذاکرات قبلی (بغداد) درخواست کردیم که ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق و سایت فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم 20 درصد را از ایران خارج کند. ما اعلام كرديم این را به عنوان اقدام اعتمادساز از ایران قبول می‌کنیم.

با اين وجود به نظر مي‌آيد همان‌طور كه كاترين اشتون در مسكو نيز اظهار كرد، آن‌ها (1+5) در مذاكرات با ايران و نيز مذاكرات كارشناسي رويكردي يك‌جانبه را دنبال مي‌كنند، مبني بر اين‌كه صرفا به دنبال شنيدن پاسخ ايران درباره پيشنهادات‌شان هستند و درباره پاسخ به پيشنهاد‌هاي ايران براي 1+5 سكوت اختيار كرده يا اهميتي به آن نمي‌دهند.

پافشاري بر حق قانوني

مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب پس از وقفه‌ای 15 ماهه در ماه آوریل در استانبول از سر گرفته شد. مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در استانبول 2، بغداد و مسکو تلاش کردند راهی برای برون رفت از بن‌بست هسته‌ای بیابند. اما پافشاری تهران بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی هسته‌ای بر اساس "ان پی تی" و لغو تحریم‌ها و تاکید غرب برای تعلیق عملیات غنی‌سازی در ایران و خودداری از تعدیل تحریم‌ها موجب کندی و عدم کسب نتیجه تا به امروز شده است.

از سوي ديگر غربي ها با وجود اينكه وارد مذاكرات با ايران شده اند اما با رفتاري دوگانه تحريم هاي بيشتري عليه ايران وضع كرده اند تا مانع ايستادگي و مقاومت كشورمان در برابر خواست نامعقول غرب شود ولي با اين حال به گفته مقام معظم رهبري دشمنان انقلاب برای بن بست نشان دادن راه ملت ایران تلاش مي كنند و آنها به صراحت می گویند باید با تشدید فشارها و تحریمها، مسئولان ایران را وادار کرد که در محاسبات خود تجدید نظر کنند اما ملاحظه واقعیات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم.

۱۳۹۱/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...