نسخه چاپی

تركیه: قصد تجاوز زمینی به سوریه نداریم

یكی از مقامات ارشد دولت تركیه اعلام كرد آنكارا هیچ برنامه ای برای آغاز كمپین نظامی یا تجاوز زمینی به سوریه ندارد.

به گزارش نما ، یکی از مقامات ارشد دولت ترکیه ضمن رد آماده سازی پنهانی برای مداخله نظامی در سوریه گفت، آنکارا هیچ برنامه ای برای تجاوز به این کشور عربی ندارد.

این مقام دولتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «ترکیه هیچ برنامه ای برای آغاز کمپین نظامی یا تجاوز زمینی به سوریه ندارد.»

این مقام ترکیه در ادامه مسکو را به تقویت حضور نظامی در سوریه متهم کرد و گفت: «ترکیه بخشی از یک ائتلاف است؛ با همپیمانانش همکاری می کند و به این کار ادامه می دهد. همانطوری که بارها گفته ایم، ترکیه به طور یک جانبه عمل نمی کند.»

ترکیه عضو ائتلاف موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا است که اوایل تابستان 1393، حملات هوایی خود را در عراق و اواخر تابستان همان سال حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد.

این در حالی است که دولت دمشق و یا شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای عملیات نظامی در سوریه به این ائتلاف مجوز نداده‌اند.

برابر گزارش ها، روسیه با اشاره به شناسایی نیروها و تجهیزات نظامی ترکیه در مناطق مرزی سوریه، آنکارا را به تلاش برای حمله نظامی به این کشور عربی متهم کرده است.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دلایل جدّی برای مظنون بودن به ترکیه داریم که این کشور در حال آماده سازی خود برای حمله مسلحانه به سرزمین یک کشور مستقل، سوریه، است.»

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «افزون بر این، ما نشانه‌های بیشتری مبنی بر روند آماده شدن پنهانی نیروهای مسلح ترکیه برای اقدام نظامی در خاک سوریه ثبت کرده‌ایم.»

مسکو می‌گوید نمونه‌های زیادی از این گونه اقدامات ترکیه در مناطق مرزی با سوریه ثبت شده است.

روسیه در عین حال ابراز تعجب کرده است که نمایندگان پنتاگون، ناتو و سازمان‌های حامی حقوق بشر در سوریه درباره این موضوع واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

تنش میان مسکو و آنکارا از تاریخ 24 نوامبر 2015 و پس از آنکه ترکیه بمب افکن سوخوی 24 روسیه را سرنگون کرد، بالا گرفت.

ترکیه مدعی است این هواپیمای روسی حریم هوایی‌اش را نقض کرده است؛ ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند.

در پی این حادثه و عذرخواهی نکردن مقامات آنکارا، روسیه همه توافق‌های نظامی با ترکیه را به حال تعلیق در آورد و تحریم‌هایی اقتصادی علیه این کشور اعمال کرد.

۱۳۹۴/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...