نسخه چاپی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

زمزمه رشد منفی اقتصادی به گوش می‌رسد

عضو اقتصاددان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان "این دولت با وعده حل مشكلات اقتصادی پای كار آمد، پس مقصر دانستن دولت قبل پس از سه سال معنا ندارد" از زمزمه رشد منفی اقتصادی در سال جاری خبر داد و گفت: مذاكره اقتصادی با خارجی‌ها از موضع ضعف كارساز نیست.

به گزارش نما پرویز داوودی با حضور در خبرگزاری تسنیم، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و در راستای حل مشکلات اساسی کشور است.

نامزد منتخب اصولگرایان تهران در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی در کشور اساسی و ساختاری است. برای حل این مشکلات باید تمام زیرساخت‌ها، راه‌کارها و برنامه‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی به‌منظور حل مشکلات به کار گرفته شود. در دولت نهم مقام معظم رهبری فرمایشات بسیاری را درباره جهتگیری حرکت دولت داشتند، در دولت نهم تمام جهت‌گیری‌ها بر اساس فرمایشات رهبری دنبال می‌شد، ولی در این دولت آنچه مشاهده می‌شود بیانگر این است که شاید دولت تمایلی به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشد اما بعضی‌ از راهنمایی‌ها و هدایت‌گری‌هایی که به دولت می‌شود، راهنمایی‌های درستی نیست.

این اقتصاددان افزود: مقام معظم رهبری رویکرد اقتصاد مقاومتی را تحت 5 عنوان ­عدالت‌­بنیان بودن، مردمی بودن، دانش‌بنیان بودن، درون‌زا بودن و برون‌گرایی بیان کردند که می‌بایست در سه مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت زمان­بندی شود.

داوودی بیان کرد: نمی‌گوییم سرمایه گذاری خارجی درست نیست، اما باید دید در شرایط فعلی سرمایه گذاری خارجی اولویت اصلی دولت است؟ آیا واردات اولویت است؟ مگر غیر از این است که بیش از 80درصد ظرفیت‌های واحدهای تولیدی خالی است. حدود 50درصد واحدهای تولیدی در کشور تعطیل و حدود 30درصد واحدهای تولیدی نیمه‌تعطیل است. چنین شرایطی نشان دهنده این است که سرمایه گذاری‌های انجام شده روی زمین مانده است. بنابراین باید این سرمایه‌ها را فعال کنیم.

عضو اقتصاددان مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: تا کنون فکر می‌کردم که رشد اقتصادی امسال صفر است اما اخیراً‌ زمزمه‌هایی را مبنی بر رشد منفی اقتصاد شنیدم. اکنون که در چنین شرایطی هستیم باید دقت کنیم، چرا که سرمایه گذاران خارجی به‌گونه‌ای تربیت شده‌اند که اگر مطمئن از سود و منفعت نباشند سرمایه گذاری نمی‌کنند. در شرایطی که ما ضعف اقتصادی داریم باید در تعامل اقتصادی با آنها دقت کنیم.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به توان داخلی تأکید دارند، گفت: ایشان تأکید دارند که باید توان داخلی را تقویت کنیم و اقتدار لازم را داشته باشیم، کنار این مورد واردات و صادرات نیز جای خود را دارد، اما اینکه تمام اقتصاد را به واردات و صادرات وابسته کنیم و تصور کنیم روش خوبی است اشتباه است.

* دولت به‌جای مقصر دانستن دیگران مشکلات معیشتی مردم را حل کند

داوودی در تحلیل اینکه چرا دولت فعلی پس از سه سال هنوز تمام مشکلات کشور را حاصل دولت قبل می‌داند متذکر شد: حتی اگر بپذیریم تمام مشکلات از دولت قبلی است، مردم در حال حاضر منتظر راهکار این دولت هستند. طرح این موضوع که، مشکلات از چه‌چیزی ناشی می‌شود دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم به‌منظور رفع مشکلات آمده است و رفع تمام مشکلات یکی از شعارهای این دولت بود. این دولت باید زیر سایه فرمایشات مقام معظم رهبری برای حل مشکلات مردم تلاش کند. مردم با اسامی کار ندارند،‌ آنچه برای مردم مهم است که قدرت خریدش تقویت شود، جوان بیکارش مشکلاتش برطرف شود.

* محرمانه‌کردن‌ها برای مجلس معنا ندارد

عضو اقتصاددان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره محرمانه سازی اخیر دولت هم گفت: در بحث محرمانه کردن آمارهای دولت نقش مجلس مهم است. مجلس نماینده مردم است، باید در تمام موارد با دقت بررسی و آن بخشی‌هایی از مسائل که ضرورت دارد برای مردم بیان شود.

وی در پاسخ به "رئیس جمهور سال گذشته با نقد تأخیر انتشار آمار در دولت گذشته به رئیس کل فعلی بانک مرکزی دستور داد نرخ رشد اقتصادی هر فصل پایان فصل بعد منتشر شد، حال چه شده که این دستور اجرا نمی شود؟" گفت: البته برخی دستورها ناشی از مشاوره‌های غلط است که داده می‌شود. کسانی که کار اجرایی نکرده‌اند، پس از ورود به اجرا مشکلات را می‌فهمند.

داوودی ادامه داد: البته هیچ مسئله‌ای برای مجلس محرمانه نیست، مجلس می‌تواند موارد مختلف را بررسی و در صورت بروز مشکل با دقت بیشتری واکاوی کند و آن بخشهایی را که بدون مشکل است و نیازی به محرمانه بودن ندارد بیان کند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...