نسخه چاپی

اختصاصی نما

چالش های امنیتی و تهدیدها در انتخابات مجلس دهم

عکس خبري -چالش هاي امنيتي و تهديدها در انتخابات مجلس نهم

در بین انتخابات گذشته، انتخابات مجالس اول، سوم، ششم، ریاست جمهوری اول و به ویژه ریاست جمهوری دهم را می توان پرتنش ترین انتخابات ها در سه دهه گذشته نام برد.

در هیچ یک از انتخابات هشتگانه پیشین مجلس، رقابت های انتخاباتی مانند انتخابات پیش روی مجلس، معطوف به آینده و دارای اهمیت مضاعف نبوده است. دو موضوع مهم زمینه ای فراهم کرده تا انتخابات آتی دارای ویژگی سیاسی- امنیتی خاصی باشد. زمینه نخست، مطرح شدن احتمال تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی در آینده است که باعث شده برخی احزاب و گروه های سیاسی به انتخابات مجلس توجه بیشتری نشان دهند. همچنین آرایش سیاسی نیروهای داخلی، انتخابات و بهار عربی در خاورمیانه و... چالش های مهمی را بر سر راه مجلس آینده قرار داده است
با وجود کار ویژه های حمایتی و تکامل بخش انتخابات در جمهوری اسلامی، برخی مقاطع انتخابات دارای چهره و کارویژه دیگری نیز بوده است که می توان آن را امنیت ستیز و تنش آفرین توصیف نمود.
در بین انتخابات گذشته، انتخابات مجالس اول، سوم، ششم، ریاست جمهوری اول و به ویژه ریاست جمهوری دهم را می توان پرتنش ترین انتخابات ها در سه دهه گذشته نام برد. گرچه از رویکردی دیگر این وجه از انتخابات را نیز می توان در چارچوب کارویژه های فرایندی و پویش سیاسی بررسی نمود ولی این وجه از انتخابات، هم در کوتاه مدت دارای چالش های امنیتی و هم در بلندمدت دارای تهدیدات امنیتی موثری برای جمهوری اسلامی بوده است. با توجه به برخی زمینه ها و قرائن، انتخابات مجلس دهم را نیز می توان جزء قسم اخیر در نظر گرفت که می تواند در بلندمدت برخی سطوح امنیت ملی را با تهدیداتی مواجه نماید که مهمترین این چالش ها عبارتند از:

 چالش رقابت انتخاباتی
 فضای رقابتی در بین جریانات سیاسی فعال در کشور و نامزدهای انتخاباتی از یک طرف و طرفداران آنها از سوی دیگر زمینه مساعدی را برای نفوذ دشمن در ابعاد مختلف سیاسی در جامعه فراهم می نماید. فضایی که دشمن از آن در میان کشورهای دیگر هم به نفع خود استفاده نموده و توانسته کشورهای میزبان را با چالش هایی مواجه نموده و به موفقیت هایی هم دست یابد.همچنانکه در کشور ما نیز در سال ۸۸ تلاش نمود تا از این طریق نظام ما را دچار مشکل کرده و انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند که هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری و هوشیاری و بصیرت مردم آنها را در اجرای کامل برنامه هایشان ناکام گذاشت.
 
سوء استفاده از اجرای برجام
 با توجه به اجرای برجام و اختلاف نظر در میان برخی از مسئولین و مردم در خصوص فرجام آن و با توجه به نظریه هزینه فایده، این امکان وجود دارد که دشمن از این امر هم در جهت تقویت دو قطبی سازی در جامعه و ایجاد شکاف در وحدت و انسجام و یکپارچگی استفاده نماید. موضوعی که با توجه به برگزاری انتخابات در کشور و فضای رقابتی آن می تواند به عنوان تقویت کننده شکاف ها در جامعه عمل نماید.
 
ایجاد فضای دو قطبی در جامعه

از جمله موارد چالش برانگیز در بعد سیاسی ایجاد فضای دو قطبی در جامعه می باشد که دشمن تلاش می کند از طریق فضای رقابتی انتخاباتی جامعه را به دو بخش موافق و مخالف،انقلابی و غیر انقلابی و حاکمان و مردم تقسیم نماید و چنین وانمود کند که بین مردم و مسئولین، بین نظام و مردم، بین مسئولین اجرایی کشور، بین مراجع دینی و مردم و یا بین مراجع دینی و مسئولین اجرایی کشور اختلاف وجود دارد تا به نوعی مردم را از نظام و انقلاب و مسئولین انقلابی کشور دلسرد نماید و نظام را از پشتوانه و حمایت مردمی خالی کند و نقشه های شوم خود را در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اجرا نماید.
 
 ایجاد بدبینی نسبت به عملکرد نهادهای قانونی

از جمله موارد و موضوعات چالش ساز که دشمن هم با توجه به فضای رسانه ای که در اختیار دارد و این روزها در حال پیاده کردن نقشه های خود در این مورد می باشد؛تلاش در جهت ایجاد شبهه در کار یک نهاد قانونی و رسمی دخیل در انتخابات آینده در میان مردم می باشد. طبق قانون اساسی کشور شورای محترم نگهبان وظیفه نظارت بر تمام مراحل انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را برعهده دارد.این روزها که نتایج تأیید صلاحیت نامزدها از سوی هیأت های نظارت استانی شورای نگهبان با هماهنگی هیأت نظارت مرکزی اعلام شده است و در آن عده زیادی رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده اند ؛ بعضی ها در داخل کشور و دشمنان نظام در خارج بدون ذکر علت آن امر سعی در به زیر سوال بردن کار یک نهاد رسمی و قانونی میکنند . با توجه به نهضت ثبت نام که از سوی برخی جریانات در موقع ثبت نام به راه افتاد که علت آن هم فشار آوردن به شورای نگهبان در تأیید نامزدهای انتخاباتی فاقد شرایط بود. می شد پیش بینی کرد که عده زیادی از این ثبت نام کنندگان با عدم احراز صلاحیت مواجه شوند ، هر چند که نظر نهایی شورای نگهبان هنوز اعلام نشده است و احتمال افزایش تایید صلاحیت ها با توجه به شواهد و قرائن وجود دارد ولی دشمن در فضای رسانه ای سعی می‌کند از این موضوع در جهت ایجاد شکاف در بین مسئولین و یا بین مردم و نظام استفاده کرده و سعی می کنند که مردم را از صندوق رأی دور نمایند. موضوعی که بصیرت سیاسی مردم ایران در طول تاریخ نقشه های آنها را نقش بر آب کرده است .


 نفوذ در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر
 با توجه به ناامیدی دشمن در پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته و شکست نقشه‌ها و تاکتیک‌های دشمن در این زمینه، امروزه با تغییرات تاکتیکی در برنامه ها ، تلاش در اجرای پروژه نفوذ در مسئولیت ها،سازمان ها و نهادها و ارکان های تصمیم ساز و تصمیم گیر دنبال می شود. بنا به تجربیات گذشته نظام، بهترین فرصت برای این امر ورود به انتخابات یا رسوخ دادن عوامل دست نشانده و یا ایجاد فضای حاشیه‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از احراز صلاحیت‌ها، تبلیغات انتخاباتی، نتایج انتخابات و ... می‌باشد. بنابراین اگر مسئولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات از جمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً در مقوله تأیید صلاحیت نامزدها دقت لازم را مبذول ننمایند، چه بسا دشمن بتواند در سایه غفلت ما در مراکز حساس و تصمیم ساز کشور نفوذ کرده و نقشه های خود را پیاده نماید.


 رواج و ترویج روحیه قبیله گرایی و رفتار قبیله ای

 دشمن در صدد است که چالش های امنیتی قومی و قبیله ای مخصوصا در شهرستان هایی که ترکیب قومیتی یکسانی ندارند را به وجود بیاورد . همچنین احتمال فعال کردن چالش های قومیتی در چهار گوشه کشور از سوی دشمن در آستانه انتخابات چه قبل از برگزاری انتخابات و یا بعد از آن توسط بدخواهان نظام وجود دارد.
دعوی ترک و فارس ، فارس و عرب ، سیستانی و بلوچی ، عرب و عجم ، کرد و ترک و یا کرد و فارس و یا وعده های استقلال قومیتی از سوی دشمنان از مواردی است که دشمنان در صددند که فضای رقابتی و یا غبار آلود منازعات انتخاباتی را تحریک کرده و بر سایر شکاف های اجتماعی دامن بزنند تا وحدت و انسجام و یکپارچگی کشور را خدشه دار نماید.


 نزاع و درگیری در رقابت‌های انتخاباتی

باتوجه به فضای رقابتی خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردم هر شهرستان معمولاً به نمایندگانی از شهر خود برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رأی می دهند،احتمال و امکان اینکه فضای دو قطبی در شهرستان های مختلف در میان دو نفر از نمایندگان با نفوذ آن شهرستان بوجود آید ،وجود دارد . مسئولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و مسئولین امنیتی شهرستان ها بایستی از قبل از برگزاری انتخابات چنین مواردی را شناسایی کرده و برنامه هایی برای کنترل چنین چالش های سیاسی که احتمال تبدیل شدن به چالش امنیتی را دارند ، داشته باشند . مخصوصاً در جاهایی که احتمال رد صلاحیت یک نفر و یا یک رقیب انتخاباتی ممکن است تبدیل به یک چالش امنیتی بشود.


راه اندازی انقلاب های رنگین
 عدم پذیرش نظرات مراجع رسمی و قانونی از جمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات از جمله مواردی است که دشمنان قسم خورده نظام بر روی آن نقشه کشیده و برنامه ریزی می‌نمایند و سعی می‌کنند انقلابهای رنگین را در ایران نیز پیاده نمایند. موضوعی که در سال ۸۸ اجرا کرده و طی ۷ ماه بعد از برگزاری انتخابات فضای کشور را امنیتی کردند و خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد کردند و باز هم به تکرار آن امید دارند. راه جلوگیری و برخورد با چنین افرادی هوشیاری مردم و مسئولین امر در تمام مراحل برگزاری انتخابات می‌باشد.


۱۳۹۴/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...