نسخه چاپی

راه اندازی شبكه "حجاب و عفاف"

مدیر كل مشاركت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از راه‌اندازی شبكه حجاب و عفاف در پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: علاوه بر آن در تلاش برای توانمند سازی تشكل‌های جوانان در حوزه‌های عمومی و تخصصی هستیم.

به گزارش نما ، محسن زارعي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: تلاش مي‌كنيم اعضاي تشكل‌ها مانند دبير تشكل را در حوزه‌هايي مانند آشنايي با ساختار و تشكيلات تشكلها و ارتباط با دستگاه‌ها توانمند كنيم؛ علاوه بر آن آموزش‌هاي تخصصي و موضوعي در زمينه حوزه فعاليت تشكل‌ها ارائه مي‌شود.
وي در ادامه گفت: هدف نهايي اجراي اين برنامه معرفي تشكل‌هاي تخصصي در حوزه‌هاي موضوعي به جامعه و دستگاه‌هاي دولتي و به ويژه دستگاه‌هاي مرجع است.
مدير كل مشاركت‌هاي اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان درمورد صدور مجوز براي سمن‌ها نيز گفت: مجوزهاي سازمان‌هاي مردم نهاد(سمن) جوانان به گونه‌اي صادرمي‌شود كه در صورت يكپارچه شدن صدور مجوز، خللي در عملكرد آنها به وجود نيايد.
وي با بيان اينكه موضوع فعاليت‌هاي جوانان متنوع است، اظهار كرد: از تشكل‌هايي كه پيش از اين زير نظر سازمان ملي جوانان فعاليت مي‌كردند درخواست كرده‌ايم كه در صورت تمايل براي ادامه فعاليت خود به اداره كل ورزش و جوانان استان‌ها مراجعه كنند و پس از تكميل فرم، نام سمن خود را ثبت كنند تا در اداره ثبت شركت‌ها نام سمن براي آنان به ثبت برسد، سپس اعتبارنامه تخصصي به آنان داده مي‌شود و پرونده سمن براي صدور پروانه دائمي ارسال مي‌شود.
زارعي در اين مورد كه آيا سمن‌هاي فعال در زمينه جوانان پاسخگوي نيازها و دغدغه‌هاي اين قشر جامعه هستند؟ گفت: بر اساس تعريف سازمان‌هاي مردم نهاد، اين سازمان‌ها بايد در تصميم گيري و تصميم‌سازي، بازوان اجرايي دستگاه‌هاي دولتي باشند، بنابراين هر كدام از سمن‌ها ساختار انتخاباتي دارند و به طور قطع مي‌توان آنها را نماينده‌اي از گروهي از جوانان تلقي كرد كه به شكل هويت يافته و نظام‌مند فعاليت كرده وخواسته‌هاي جوانان را مطالبه مي‌كنند.
مدير كل مشاركت‌هاي اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره ميزان اعتماد دستگاه‌هاي دولتي به سمن‌هاي جوانان گفت: اين امر به دو عامل بستگي دارد. نخستين عامل مربوط به تلاش سمن‌هاي جوانان در زمينه جلب اعتماد دستگاه‌هاي دولتي است و عامل دوم مربوط به فرهنگ غالب جامعه در زمينه ميزان پذيرش مجموعه‌هاي غير دولتي و اعتماد به آنان و ميزان مجال دادن به اين تشكل‌ها براي ورود به عرصه فعاليت و واسپاري كارها مي‌شود و اينكه دولت تنها به نظارت بپردازد و همزمان با آن مجري برنامه نباشد؛ البته در اين زمينه هنوز كاستي‌هايي وجود دارد.

وي افزود: لازم است تلاش كنيم تشكل‌ها و توانمندي‌هاي آنان بيشتر به دستگاه‌هاي دولتي معرفي شود تا اين دستگاه‌ها برخي از فعاليت‌هاي خود را به سمن‌ها بسپارند. هرچند كه بعضي اوقات دستگاه‌هاي دولتي سراغ سمن‌ها مي‌روند و همين امر نشان دهنده آمادگي نسبي آنان در زمينه تعامل با سمن‌هاي جوانان را دارد؛ اما بايد اين اعتماد تقويت شود و تشكل‌ها هم نسبت به اين موضوع بيشتر آگاهي داشته باشند تا اين اعتماد خدشه دار نشود.
مديركل مشاركت‌هاي اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: اعتماد دستگاه‌ها به برخي سمن‌ها پايه‌اي براي اعتماد آنها به تشكل‌هاي ديگر مي‌شود و همين امر به مرور موجب تبديل آن به فرهنگ مي‌شود.
زارعي در پايان اظهاركرد: 14 برنامه شاخص‌هاي فرهنگي تعريف شده است كه اجراي برنامه‌هاي فرهنگي به مجموعه‌هاي غير دولتي سپرده شود؛ اما گاهي اوقات دستگاهي قراردادي با مجموعه غير دولتي مي‌بندد اما در نهايت خودش به عنوان مجري وارد عمل مي‌شود و سازمان مردم نهاد تنها نقش حلقه واسط را ايفا مي‌كند.

۱۳۹۱/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...