نسخه چاپی

تیر خلاصی كه آل سعود به خود شلیك می‌كند

ورود عربستان سعودی به میدان سوریه در صورتی كه جامه عمل بپوشد، را باید به تیر خلاصی تشبیه كرد كه آل سعود به سمت خود شلیك می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «زیدون النبهانی» تحلیلگر و کارشناس امور سیاسی عراق طی یادداشتی تحت عنوان «ورود به میدان سوریه، تیر خلاصی که آل سعود به خود شلیک می‌کند» به ارزیابی مهمترین بازتاب عملی شدن اعلام عربستان برای ورود به میدان سوریه می‌پردازد.

مشروح این یادداشت در ادامه آمده است.

شکست عربستان در جنگ یمن، آل سعود را به مرز جنون رسانده، به همین دلیل به دنبال هر خار و خسی است تا آن را از طوفان سهمگین «انصار الله» نجات دهد.

نمی‌دانیم وقتی ریاض قصد خود مبنی بر حضور نظامی در سوریه را اعلام کرد، توجه داشت که سوریه خار و خسی است که تاکنون هرکه به آن توسل جسته، کمر خم کرده است.

ارتش عربستان تاکنون چه پیروزی و موفقیتی محقق کرده که تا این اندازه به خود می‌بالد؟

عربستان اخیرا آمادگی خود را برای ورود نظامی به سوریه را اعلام کرد. اگر این خواسته با موافقت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا مواجه شود، این اقدام در شرایطی رخ می‌دهد که عربستان خسارات جانی و مالی بزرگی به دلیل تجاوز نامشروعش به یمن متحمل شده است.

مبارزه با تروریسم اگرچه شعاری احترام برانگیز است، اما حکومت عربستان با آنچه شعار می‌دهد، فاصله بسیار دارد، از جمله اینکه حامی تمام گروه‌های تروریستی است که هم اکنون ادعای مبارزه با آنها را دارد. هدف اصلی در پس این اقدام براندازی نظام در سوریه و قدرت بخشیدن بیش از پیش به آنهاست.

ارتش عربستان تاکنون نتوانسته سرنوشت جنگ یمن را رقم بزند و در آینده نیز نخواهد توانست. مشکلات یمن، ریاض را وامی‌دارد تا بیش از پیش به راهکار سیاسی بیاندیشد. شاید به این طریق بتواند، به این اشتباه بزرگ خود پایان دهد.

اعلام این تصمیم در خود پیام‌های بسیاری دارد، از جمله نشان دهنده نهایت بی‌مسئولیتی و بی‌منطقی ریاض است. جنگ علیه سوریه تیر خلاصی است که عربستان به خود شلیک می‌کند، چون ارتش سوریه امکانات، مهارت‌‌ها و تجارب بسیاری دارد و تاریخ گواه می‌دهد، تفاوت‌های بین دو کشور از جمله قدرت و نیروی نظامی چقدر است.

مسیر ترکیه طولانی و برای نظامیان عربستانی بسیار سخت است و رویارویی دو ارتش تکرار سناریویی قدیمی است که هدف اصلی آن غلبه بر محور مقاومت یعنی مهمترین خواسته رژیم صهیونیستی است.

آنچه ریاض از آن سخن گفته، بسیار دور است به عمل درآید. نزدیکی به آمریکا و اسرائیل، عربستان را نجات خواهد داد، اما در عین حال به خوبی می‌داند که این کشور بسیار ضعیف‌تر از آن است که مرتکب حماقت دیگری آن هم در برابر ارتشی شود که بسیار منسجم‌تر و قدرتمندتر از ارتش یمن است که طی این 11 ماه شکست‌های سنگینی را به عربستانی‌ها وارد کرد.

تیر خلاصی که آل سعود را خواهد کشت، به دست خود آنها شلیک خواهد شد، به ویژه آنکه اختلاف و نزاع در این خاندان به اوج خود رسیده است.

۱۳۹۴/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...