نسخه چاپی

سندرز: آمریكا و انگلیس، شاه را به ایران بازگرداندند

كلینتون: من ائتلاف تحریم ضد ایران را تشكیل دادم و با این كار توانستیم برنامه تسلیحات هسته ای شان را متوقف كنیم.

به گزارش نما ، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سی‌ان‌ان نوشت: بخشی از مناظره تلویزیونی هیلاری کلینتون و برنی سندرز نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا که شبکه پی بی اس آن را پخش کرد، به سیاست خارجی آمریکا اختصاص داشت.

هیلاری کلینتون گفت: باید داعش را تعقیب کنیم البته همه گروههای تروریستی را باید هدف بگیریم اما تمرکز باید بر داعش باشد. باید در راس یک ائتلاف، مناطق اشغال شده را از داعش پس بگیریم. باید به نیروهای زمینی عرب و کرد از الرقه تا الرمادی و به عراقی ها کمک کنیم تا شهرهایشان را پس بگیرند. در داخل نیز با هماهنگی هرچه بیشتر بین نهادهای اجرایی محلی و فدرال به هدف برسیم. همچنین مسلمانان آمریکا در خط مقدم دفاع ما قرار دارند زیرا آنها بیشتر از ما می دانند که در خانواده و جامعه شان چه می گذرد. آنها باید احساس کنند که در جامعه آمریکا از آنها استقبال می شود اما کسی مثل دونالد ترامپ با اظهارات خود به ما ضربه می زند. اظهارات او نه تنها توهین آمیز بلکه خطرناک است. در خارج نیز باید همین طور عمل کنیم.وی افزود: ما باید ائتلافی از کشورهای اسلامی تشکیل دهیم. من خوب می دانم چطور ائتلاف تشکیل دهیم زیرا ائتلاف تحریم ضد ایران را تشکیل دادم و این کشور به میز مذاکره آمد و برنامه تسلیحات هسته ای شان را متوقف کردیم. وقتی یک نامزد پیشرو داریم که ضد مسلمانان صحبت می کند، نمی توانیم از کشورهای اسلامی بخواهیم با ما ائتلاف کنند.

برنی سندرز گفت: وظیفه اصلی رئیس جمهور محافظت از شهروندان و مردم است. ما باید با همکاری متحدانمان در سراسر دنیا از ارزش های دموکراتیک خود محافظت و دنیایی مملو از صلح و بالندگی بسازیم. من به جنگ عراق رای منفی دادم زیرا به دقت به صحبت های بوش و چنی گوش کردم و حرفشان را باور نکردم. بی ثباتی که من از آن می ترسیدم، بعد از جنگ به وجود آمد. درست است که ما به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی با همراهی متحدانمان قادریم دیکتاتورها را در سراسر جهان سرنگون کنیم. صدام حسین را سرنگون کردیم، از شر قذافی رها شدیم. اگر بخواهیم می توانیم بشار اسد را سرنگون کنیم.
وی افزود: اما نکته ای که در سیاست خارجی باید به آن توجه کرد، این است که بدانیم بعد از سرنگونی اینها چه اتفاقی می افتد. به عنوان مثال در لیبی دیدیم که آمریکا و متحدانش قذافی را سرنگون کردند اما خلا سیاسی به وجود آمد و داعش آن را پر کرد. اما این چیز جدیدی نیست و به پنجاه سال قبل برمی گردد. آمریکا و انگلیس با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه یک دیکتاتور وحشتناک در این کشور به قدرت بازگردد، که نتیجه آن انقلاب اسلامی بود و حالا نیز شاهد پیامدهای ناخواسته آن هستیم. من اگر رئیس جمهور شوم هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان ارتش در جنگ های خاورمیانه گرفتار شوند.

کلینتون هم گفت: باید دو نکته را یادآوری کنم و آن این که سندرز در سال 1998 به قطعنامه ای برای تغییر رژیم عراق رای مثبت داد و به تغییر رژیم در لیبی نیز رای داد. فکر نمی کنم که رای در سال 2002 طرحی برای شکست داعش در سال 2016 باشد. باید بر تهدیداتی که الان پیش رو داریم، تمرکز کنیم.

۱۳۹۴/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...