نسخه چاپی

آنچه در برنامه 90 گذشت

برنامه 90 شب گذشته به انتخاب بهترین مهاجم سایه تیم ملی فوتبال كشورمان پس از انقلاب اسلامی اختصاص داشت.

به گزارش نما به نقل از سایت رسمی برنامه نود، عادل فردوسی‌پور در ابتدای برنامه 90 شب گذشته اظهار داشت: سه ساعت در خدمت شما خواهیم بود و در ادامه اعلام کرد: حسین عسگری رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال در بستر بیماری است و برایش آرزوی سلامتی داریم.

سؤال مسابقه پیام کوتاه که درباره انتخاب بهترین مهاجم سایه بعد از انقلاب بود، پخش شد. آخرین قسمت این نظرسنجی با انتخاب مهاجم نوک در برنامه بعد انجام خواهد شد و تیم منتخب پس از انقلاب کامل می‌شود.

تیم منتخب پس از انقلاب تا پیش از نظرسنجی برنامه امشب به نمایش گذاشته شد.

فرناندو دخسوس دروازه‌بان برزیلی و رکوردشکن استقلال خوزستان میهمان ویژه برنامه نود بود.

کلیپی از آنچه در برنامه 90 خواهیم دید، پخش شد که شامل بخش‌های زیر بود:

شکست استقلال در روز پرحاشیه داوری
مصاحبه اختصاصی با دبیر کل یوفا و نامزد جدی ریاست فیفا
اولین صعود پرسپولیس به جمع سه تیم اول جدول در فصل
یادواره شهدای چوار در زمین فوتبال

مسابقه نفت مقابل الجیش در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان و ناکامی نماینده کشورمان در صعود به رقابت‌های آسیایی پخش شد.

مسابقات تیم ملی فوتسال در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا با برتری مقتدرانه ملی‌پوشان کشورمان مرور شد.

مستندی از شهدای چوار و بررسی زوایای مختلف این واقعه دردناک در بهمن ماه 65 و شهادت تعدادی از فوتبالیست‌ها با موشک ارتش دشمن بعثی پخش شد. عادل فردوسی‌پور در این باره گفت: ما این برنامه را به طور کامل به مردم استان ایلام تقدیم می‌کنیم و به شرف پدر و مادر این شهدای عزیز درود می‌فرستیم.

کلیپی زیبا از داستان هفته بیستم لیگ برتر و حواشی آن پخش شد.

«90 درجه» و مرور طنز مسابقات هفته بیستم لیگ برتر، بخش بعدی بود. گیر دادن به پوشش بازیکنان فوتبال تا شادی بازیکنان پرسپولیس و تشویق به سبک جناب‌خان از قسمت‌های جالب این بخش بود.

بازی گسترش فولاد و ملوان به عنوان اولین بازی هفته بیستم لیگ روی آنتن رفت.

پس از آن بازی استقلال اهواز و ذوب‌آهن با تساوی دو تیم در اهواز پخش شد.

آمار و افتخارات گزینه‌های نظرسنجی 90 مرور شد.

آمار بازی‌ها و گل‌های ملی سایر مهاجمانی که در نظرسنجی قرار نگرفتند هم اعلام شد.

۴۳۷۹ نفر تعداد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی 90 از خارج کشور با استفاده از اپلیکیشن پیامکی برنامه نود اعلام شد.

ترین‌های هفته بیستم لیگ برتر مرور شد که شامل بخش های زیر بود:

حرکات تکنیکی هفته: محمد انصاری(پرسپولیس) محمد رضی‌پور(ملوان) محمد اوسانی (صبا) فرشاد احمدزاده (پرسپولیس) حسن بیت‌سعید (استقلال خوزستان) مهدی ترابی (سایپا) محمدرضا خلعتبری (سپاهان) قاسم حدادی‌فر (ذوب آهن) محسن یوسفی (پدیده) فرزاد آشوبی (راه‌آهن) پیام صادقیان (صبا) وریا غفوری (سپاهان)

کار تیمی برتر هفته: پرسپولیس مقابل فولاد

اشتباه هفته: لو دادن توپ دانیال اسماعیلی‌فر مقابل دروازه در بازی استقلال اهواز

تصمیم داوری برتر هفته: آوانتاژ محسن ترکی در مسابقه پرسپولیس - فولاد

موقعیت از دست رفته هفته: لوسیانو پریرا مقابل سایپا

پاس گل برتر هفته: داریوش شجاعیان گسترش فولاد برابر ملوان

مهار برتر هفته: علیرضا بیرانوند مقابل استقلال

گل برتر هفته: پژمان نوری به گسترش فولاد

بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان با حضور 80 هزار نفری تماشاگران، بازی بعدی بود. این بازی اولین «دبل» پرسپولیس بود که موفق شد در دو بازی رفت و برگشت فولاد را شکست دهد.

محمد فنایی به عنوان کارشناس داوری به برنامه اضافه و قرعه‌کشی مسابقه پیام کوتاه هفته قبل به کمک او انجام شد.

تیم منتخب هفته نوزدهم لیگ برتر بر اساس نمرات تیم آنالیز برنامه نود معرفی شد.

تلویزیون بزرگ برنامه 90 به شکل ناگهانی خراب شد و در بررسی تصاویر و کارشناسی داوری مشکل ایجاد کرد. تکنسین‌های برنامه تلاش کردند بخشی از تصویر مانیتور را برگردانند و یک تلویزیون دیگر هم به طرف مقابل استودیو 90 آورده شد تا مشکل رفع شود.

داوری سه مسابقه پخش شده مورد بررسی قرار گرفت که فنایی درباره بازی گسترش فولاد - ملوان گفت: سرنگونی بازیکن گسترش در محوطه جریمه ملوان، پنالتی نبود چون قبل از آن مهاجم خطای هند کرده بود. سرنگونی پژمان نوری در محوطه جریمه گسترش فولاد هم پنالتی نبود و خودش پایش را گیر انداخت.

وی ادامه داد: در مسابقه استقلال اهواز و ذوب‌آهن، توپ در محوطه جریمه به دست مدافع استقلال اهواز خورد و یک پنالتی باید برای ذوب‌آهن اعلام می شد. گل ذوب‌آهن به درستی آفساید اعلام شد و مهاجم جلوتر از آخرین مدافع بود.

کارشناس داوری برنامه تصریح کرأ: در مسابقه پرسپولیس - فولاد هم کارت طارمی زرد برای لگد به سلیمی کافی بود. تکل لوبانوف روی فشنگچی خطا و پنالتی بود و دروازه‌بان پرسپولیس بی‌ملاحظگی کرد و با توجه به اینکه توپ از صحنه دور شده بود باید کارت زرد می گرفت. قبل از آن توپ به دست بایرامی ارسال کننده پاس برای فشنگچی برخورد کرد اما چون بنگر او را هل داده بود خطای هندش نباید اعلام می شد. برخورد دروازه‌بان فولاد در محوطه جریمه با علیپور خطای پنالتی نبود چون برای گرفتن توپ حمله کرد.

بازی سپاهان و سایپا با شکست خانگی شاگردان ایگور استیماچ پخش شد.

مصاحبه ویژه عادل فردوسی‌پور با جانی اینفانتینو دبیرکل یوفا و نامزد اصلی ریاست فیفا پخش شد. اینفانتینو در این مصاحبه گفت از انتخابش به عنوان رئیس فیفا مطمئن است.

ساعت 00:21 بامداد برای اولین بار نتایج نظرسنجی پخش شد که با شرکت یک میلیون و 141 هزار نفر، خداداد عزیزی با 38.8 درصد آرا عنوان بهترین مهاجم سایه را کسب کرده بود. فرهاد مجیدی با 30.9 درصد دوم و ناصر محمدخانی با 26.2 درصد سوم بود.

با پخش تصاویری از واکنش‌های فرناندو دخسوس دروازه‌بان استقلال خوزستان به استودیو آمد و گفت‌وگوی ویژه 90 با او آغاز شد. گزیده مهم‌ترین صحبت های دخسوس در 90 را در ادامه می‌خوانید:

* تلفظ درست نامم دِژِسوس هست!

* در تیم‌های خوبی در لیگ سری B برزیل بازی کرده‌ام. مقابل بازیکنان بزرگی مثل رونالدینیو، فرد و... قرار گرفته‌ام.

* درباره کاغذهایی که پشت خط دروازه مخفی کرد: نمی دانستم آن کاغذها چه هستند و گذاشتم آنجا تا صاحبش پیدا شود. من آنها را پیدا کرده بودم. هیچ وقت چنین کاری نمی‌کنم و به سحر و جادو اعتقاد ندارم.

* تافارل برزیلی گلر محبوب من است. او رهبر بزرگی درون دروازه بود.

* ویسی از نظر ظاهری خیلی شبیه گواردیولا است اما هرکدام شخصیت جداگانه‌ای دارند. او یک مربی جوان و خاکی است و خیلی خوب کار می‌کند.

* نمی‌توانم با اطمینان بگویم تا آخر فصل در رده اول می‌مانیم. شاید بتوانم بگویم مثل لسترسیتی می‌شویم و در همان رده اول می‌مانیم اما نمی‌توانم پیش بینی کنم.

* وقتی برزیل از آلمان 7 گل خورد برایم لحظه ناراحت کننده‌ای بود و هیچ کس انتظارش را نداشت. باید به تیم آلمان تبریک بگوییم چون خیلی خوب بازی کرد.

* بهترین مهاجم ایرانی شماره 9 پرسپولیس (مهدی طارمی) است و در بازی خیلی باید حواسم به او باشد.

تقویم نود و مرور اتفاقات نوستالژیک فوتبالی مصادف با هفته جاری بخش بعدی بود. تقویم این هفته شامل بخش های زیر بود:

23 بهمن 84 مسابقه استقلال - سپاهان
25 بهمن 89 مسابقه ایران یک-صفر روسیه و آخرین بازی ملی پیش از کیروش
21 بهمن 86 مسابقه جذاب و پرگل پرسپولیس 3-3 ابومسلم
25 بهمن 80 مسابقه استقلال - ابومسلم و آغاز درخشش عنایتی در فوتبال
26 بهمن 77 مسابقه ایران - کویت و آخرین بازی ملی بهزاد غلامپور
20 بهمن 85 مسابقه جالب پرسپولیس 2-یک سپاهان
18 بهمن 91 آخرین هت‌تریک فوتبال ملی توسط جواد نکونام مقابل لبنان
تولد پیر لوییجی کولینا داور افسانه‌ای و هریستو استویچکف

بازی استقلال خوزستان و تراکتورسازی در ادامه پخش شد.

پس از آن بازی پرحاشیه نفت و استقلال که با برتری شاگردان منصوریان برابر تیم مظلومی همراه بود، پخش شد.(ویدیو)

از 90 تا 90 شامل حواشی یک هفته گذشته فوتبال کشور پخش شد.

داوری مسابقات بررسی شد که فنایی درباره بازی سپاهان - سایپا گفت: خطای گردانی در آخرین نقطه خط دفاعی سپاهان روی زینالی می‌توانست با کارت قرمز جریمه شود. پنالتی تیموریان روی پریرا درست بود و او برای زدن توپ نرفت. ترابی روی گل اول سایپا دست مدافع سپاهان را گرفت و پیچاند و خطا کرد.

وی ادامه داد: در مسابقه استقلال خوزستان - تراکتورسازی، خطای پنالتی بازیکن تراکتورسازی روی مهاجم استقلال خوزستان بیرون محوطه جریمه رخ داد و پنالتی نبود. هل دادن مهاجم استقلال خوزستان در محوطه جریمه توسط اخباری دروازه‌بان تراکتور با توپ خطا نبود چون مهاجم جلوی راهش را سد کرده بود. خطای هند پنالتی استقلال خوزستان به درستی اعلام شد.

کارشناس داوری تصریح کرد: در مسابقه نفت تهران - استقلال، گل جابر انصاری به درستی آفساید اعلام شد. تکل بازیکن استقلال روی آرش رضاوند پنالتی نبود و کارت زرد به او هم برای تمارض اشتباه بود. سرنگونی محسن کریمی در محوطه جریمه نفت خطا نبود و او بدون این که کسی کارش داشته باشد، زمین خورد. ایمان مبعلی به دلیل زمین زدن توپ باید کارت زرد می‌گرفت و پس از آن داور می‌توانست به خاطر لمس خودش، کارت زرد دوم را هم به او بدهد. کارت زرد دوم فخرالدینی درست بود و لگدی که زد، کارت زرد داشت. برخورد توپ با دست جلال حسینی در محوطه پنالتی بود چون دستش باز بود.

آنالیز سه مسابقه اخیر پرسپولیس و بررسی این که چه‌طور شد پرسپولیس روند خوبی را پیدا کرد، پخش شد.

تیم منتخب هفته بیستم لیگ برتر بر اساس نمرات تیم آنالیز برنامه نود اعلام شد.

مسابقه راه‌آهن - سیاه‌جامگان آخرین مسابقه هفته بیستم بود که روی آنتن رفت.

سایت برنامه نود و بخش‌های مختلف آن بررسی شد و روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه از روی آن مرور شدند.

بررسی عملکرد لژیونرهای فوتبال کشور در هفته گذشته قسمت بعدی 90 این هفته بود.

مصاحبه‌های کارلوس کی‌روش درباره حواشی اخیر و اختلافاتش با فدراسیون فوتبال پخش شد.

افشین پیروانی، مدیر تیم ملی فوتبال روی خط تلفنی 90 آمد و درباره اختلافات کی‌روش با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش صحبت و اعلام کرد از سمت مدیریت تیم ملی استعفا داده است.

پیروانی در این باره اظهار داشت: باید دو بحث را پیگیری کنیم. یکی دعوت اینفانتینو است که دوستان گفتند کی‌روش ایشان را دعوت نکرده است. خودم دیدم که کی‌روش و اینفانتینو از طریق ایمیل با هم در ارتباط هستند و سرمربی تیم ملی از اینفانتینو دعوت کرده است اما بحث بعدی افراد حاضر بود. دوستان نباید اشتباه را با اشتباه جبران کنند. دوستان یا فراموش کرده‌اند یا کوتاهی می‌کنند. اگر قبول داریم کی‌روش مربی شناخته شده‌ای است، باید به این جلسه دعوت می شد. آیا نباید بازیکنان و کاپیتان تیم ملی، علی دایی، علی پروین، احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی‌کیا، علیرضا منصوریان، خداداد عزیزی، علی کریمی، کریم باقری، جواد نکونام و... برای جلسه با دبیرکل یوفا دعوت می‌شدند؟

وی ادامه داد: بهتر نبود چند نفر فوتبالی در این جلسه جضور داشتند؟ دوستان عنوان کرده‌اند که نمی‌خواستند در گفتگو با اینفانتینو، بحث فنی داشته باشند. ما و کی‌روش هم نمی‌خواستیم بحث فنی انجام دهیم. آنهایی که فوتبالی نبودند، باید کاری می‌کردند که اینفانتینو رابطه خوب بین اعضای تیم ملی و فدراسیون فوتبال را می‌دید. انتقاد من از رئیس فدراسیون این بود. توقعی ندارم که من یا کی‌روش را دعوت کند اما زیرمجموعه او باید از کی‌روش دعوت می‌کرد. ساعت 3 بعدازظهر از علی دایی برای این کار دعوت کرده بودند.

پیروانی در خصوص اینکه اینفانتینو گفته کفاشیان او را برای حضور در ایران دعوت کرده است، گفت: مطمئنا فدراسیون این کار را می‌کند. به هر حال کی‌روش سیگنال‌هایی داده بود که اینفانتینو به ایران بیاید.

مدیر تیم ملی درباره مشکلات تیم ملی در آستانه اردوی جدید اعلام کرد: اول باید ببینیم کی روش از نظر فنی مربی بزرگی است یا خیر. بعضی از دوستان در این چند وقت مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند و گفته اند که بردن گوام و هند، مربی نمی‌خواهد. آیا این حرف‌ها صحیح است؟ ما با کی‌روش به جام جهانی رفتیم و نیجریه را متوقف کردیم و بازی پایاپایی با آرژانتین انجام دادیم. کره‌جنوبی را در خاک خودش سه بار شکست داده و شیلی را با همه نفراتش بردیم. بیستم اسفند اردوی تیم ملی شروع می شود ولی این تیم هنوز لباسی برای تمرین ندارد. این زیاده‌خواهی نیست. وقتی به کفاشیان برای کوچکترین کارها می‌گوییم، می‌گوید پول نداریم.

وی افزود: عاشق نتیجه گرفتن تیم ملی هستم و اگر بدانم که فردی غیر از کی‌روش می‌تواند به تیم ملی کمک کند، وظیفه‌ام این است از او حمایت کنم. در این مقطع به عنوان مدیر تیم ملی باید از کی‌روش حمایت کنم. به لحاظ غیرفنی، تیم ملی نیاز به امکانات دارد. ما باید چیزهای اولیه مانند لباس، چمن خوب و... داشته باشیم. هیچ اتفاقی برای چمن کمپ تیم‌های ملی نیفتاده است و وقتی این موضوع را به کفاشیان می‌گوییم، پاسخ این است که بودجه ندارند. وضعیت لباس تیم ملی نباید انعکاس داده شود. اردوی تیم ملی از بیستم اسفند آغاز می‌شود اما هنوز لباس نداریم.

پیروانی در واکنش به این موضوع که تاریخ استعفای کی‌روش دقیقا یک روز پس از انتخابات فدراسیون فوتبال است و برخی اعتقاد دارند که سرمربی تیم ملی وارد بازی انتخابات ریاست فدراسیون شده و با کفاشیان هماهنگ شده تا مجمع تحت فشار قرار بگیرد، گفت: باید بگویم که همان روز بیست و چهارم که کی روش استعفا داد من هم استعفایم را به فدراسیون فوتبال تحویل دادم. می‌توانید از مترجم کی‌روش بپرسید که سرمربی تیم ملی از من خواست به خاطر دو بازی حساس تیم ملی در فروردین ماه به تیم ملی کمک کنم اما اعلام کردم وقتی نقایص را می‌بینم، اجازه دهد بروم تا شاید فرد دیگری بتواند کمک کند. هر کسی که تیم ندارد مصاحبه می‌کند. متاسفانه بدنامی بهتر از گمنامی شده است.

مدیر تیم ملی فوتبال گفت: بهتر است خیرینی که به تیم فوتبال امید کمک کردند، به تیم ملی هم کمک کنند. کی‌روش حمایتی از کفاشیان نکرده است اما می‌دانم که کفاشیان نمی‌تواند به تنهایی کار را جلو ببرد. برای جزئی‌ترین چیزها می‌گویند پول نداریم. اگر کی‌روش دغدغه دارد یا من استعفا می‌دهم به این خاطر است که تیم ملی با این شرایط به جام جهانی صعود نخواهد کرد. کی‌روش حتی چند روز پیش از من پرسید که می‌توانی پیش شهردار تهران بروی تا از تیم ملی حمایت کند؟ اصلا دلیل منطقی ندارد و نمی‌دانم چرا امکانات نداریم. نمی‌خواهم از وزارت ورزش و جوانان دفاع کنم اما با بودجه‌ای که این وزارتخانه دارد و بازی‌های المپیک هم در پیش است، بهتر است مسئولان بلندپایه به تیم ملی کمک کنند.

پیروانی در پایان گفت: اگر کی روش برای یازدهم اردیبهشت استعفا داده، گفته به این خاطر است که دست رئیس فدراسیون را باز بگذارم. با این شرایط هر کسی رئیس فدراسیون شود، قول صعود به جام جهانی را نمی‌توان داد.

داوری آخرین مسابقه بین راه‌آهن و سیاه‌جامگان بررسی شد و فنایی گفت: برخورد توپ به دست مدافع راه‌آهن پنالتی بود چون دستش باز بود. خطای شدید بازیکن سیاه‌جامگان با کف پا باید با کارت زرد جریمه می شد.

گل‌ها و نتایج هفته بیست‌وششم لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور به عنوان آخرین بخش 90 این هفته پخش شد.

برنامه این هفته 90 ساعت 2 بامداد با پخش آخرین آمار نظرسنجی به پایان رسید. در پایان با شرکت یک میلیون و 500 هزار نفر، خداداد عزیزی با 41.4 درصد آرا عنوان بهترین مهاجم سایه پس از انقلاب را به دست آورد و پس از او فرهاد مجیدی با 30.5 درصد دوم شد و ناصر محمدخانی و عبدالعلی چنگیز با 23.9 و 4.2 درصد سوم و چهارم شدند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...