نسخه چاپی

در نشست خبری مشترك ظریف با موگرینی چه گذشت؟

وزیر امور خارجه كشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش نما، فدریکا موگرینی مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری که در محل کمیسیون اروپا برگزار شد با بیان این که همانگونه که می دانید آمادگی ها برای دیدار از ایران در حال انجام است گفت: این دیدار در بهار انجام خواهد شد.

وی افزود: امشب سوریه یکی از نکات صحبت خواهد بود؛ اقدامات عینی که برای کاهش تنش و دسترسی به کمکهای بشر دوستانه در سوریه انجام خواهد گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اولین سفر رسمی دکتر ظریف به اتحادیه اروپایی است. این امر به نوعی نتیجه موفقیت مذاکرات هسته‌ای و روز اجرای برجام است.

وی همچنین تأکید کرد که کار بر روی اجرای برجام ادامه خواهد داشت و افزود: اکنون گفتگوی دو جانبه ابتدا درباره روابط بین ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود. ما در این ماه برای آغاز دوباره این روابط کار کرده‌ایم.

موگرینی با اشاره به دیدار گذشته خود در ماه جولای در ایران با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران از انجام مقدمات سفر خود در بهار سال آتی به ایران خبر داد و گفت: در این سفر به همراه چندین معاون کمیسیون به بررسی تمام حوزه‌های همکاری با ایران خواهیم پرداخت.

محمد جواد ظریف نیز با بیان این که بسیار خوشحالم که در ادامه گفتگوهای موفقیت آمیز ایران و اتحادیه اروپا که با نقش ویژه موگرینی در هدایت گروه 3 به اضافه 3 در مذاکرات هسته ای ایجاد کردند ما در 23 دی ماه بسیار زودتر از آنکه پیش بینی می شد روز اجرای برجام را داشتیم گفت: اکنون ما وارد مرحله اجرای طرف غربی شده ایم. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن با علاقه اجرای برجام را دنبال می کنند و روابطی خوبی که نتیجه اجرای برجام خواهد بود شروع شده است. هم در بعد اقتصادی و هم سرمایه گذاری و هم در گفتگوهای سیاسی و گفتگوهای سطح بالا که ما جلسات آن را از هفته گذشته با حضور معاون خانم موگرینی در تهران شروع کردیم و در آینده نزدیک با سفر ایشان و نمایندگان کمیسیون و کمیسیونرهای اروپایی در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در موضوعات منطقه ای زمینه برای همکاری بسیار زیاد است. معتقدیم بحران های منطقه ما راه حل نظامی ندارد و نیازمند یک راه حل سیاسی است.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ما برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه و یمن با اتحادیه اروپا گفتگو و مشورت خواهیم داشت. در مونیخ این راه حل ها در خصوص سوریه در قالب حمایت بین المللی از سوریه شکل گرفت و امیدواریم هرچه زودتر به کمک های انسان دوستانه و توقف درگیری و یک راه حل سیاسی از طریق گفتگو بین سوری ها بدون تصمیم گیری از سوی دیگران برسیم.

وی افزود: می توانیم در مورد مسایل مورد علاقه طرفین از قبیل محیط زیست مسایل منطقه ای مواد مخدر و حقوق بشر که طرفین این موضوعات را با علاقه دنبال می کنند گفت و گو کنیم و گفت و گو را جانشین تنش و رفتارهایی نامناسب گذشته خواهیم کرد.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: در مورد افعانستان و در زمینه مهاجرت نیز می‌توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: آینده مناسبی بین روابط ایران و اروپا وجود خواهد داشت.

در ادامه این کنفرانس خبری وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره پیشروی‌های ارتش سوریه به سمت حلب و همچنین فرآیند رفع تحریم‌های ایران گفت:‌ درباره سوال اول اعتقاد داریم که باید تمام شرکت کنندگان به یک توافق عمومی دست یابند که بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی بازیگران هنوز بر این باورند که موضوع سوریه راه‌حل نظامی دارد تأکید کرد: فکر می‌کنم که آنها باید این توهم را کنار بگذارند تا به آتش‌بس دست یابیم.

ظریف تصریح کرد که آتش‌بس نباید عاملی شود که متحدین برخی بازیگران منطقه‌ای دوباره سازماندهی شوند و این بسیار مهم است. ما همچنین تواق کردیم که نبرد علیه تروریسم بالاخص گروه تروریستی النصره و داعش متوقف نخواهد شد.

ظریف خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که داعش و النصره هیچ خدمتی به عنوان اهرم سیاسی به هیچ کس نخواهند کرد. به محض اینکه برخی از همسایگان منطقه ای ما این واقعیت را بپذیرند و توهم سوءاستفاده از این گروه‌ها برای پیش بردن برنامه‌های سیاسی خود را کنار بگذارند پس از آن به سمت توقف دشمنی‌ها و آتش‌بس پیش خواهیم رفت.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در زمینه تحریم‌ها در مسیر صحیح حرکت می‌کنیم، گفت‌: عناصری روانی وجود دارند که باید به آنها پرداخته شود. من اعتقاد دارم که کشورهای اروپایی باید ضمانت‌های بیشتری برای موسسات مالی‌شان فراهم کنند که ما وضعیت جدیدی داریم که همه شامل آمریکا آن را تشویق می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای تعهدات برجام از سوی ایران و نیز علاقه‌مندی اروپا برای پیشبرد اجرای برجام ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز تعهدات خود را به صورت موثر و پایداری انجام دهد.

در ادامه کنفرانس خبری موگرینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا چه فعالیت‌هایی برای پایان دادن به خونریزی‌ها در یمن و پایان بمباران مردم این کشور توسط عربستان سعودی انجام می‌دهد، گفت:‌ سؤال درباره یمن سوالی مرتبط است زیرا اگرچه در نزدیکی ما نیست جزو موضوعات منافع سیاسی ما است. ما همچنین احساس می‌کنیم که اتحادیه اروپا وظیفه دارد به حل مناقشه در یمن کمک کند. نکته این است که این اتحادیه اروپا نیست که باید نقش حیاتی یا کلیدی را ایفا کند بلکه از تلاش‌های سازمان ملل برای یافتن راه‌حلی در آنجا حمایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: بگذارید تصریح کنم همانگونه که وزیر ظریف نیز چند روز پیش اشاره کرد از طریق همکاری در منطقه حل برخی از تنش‌ها را می‌توان حل کرد. یمن دارای عناصر ویژه‌ای است که مختص خود منطقه‌ بوده و ارتباطی با دینامیک‌های منطقه‌ای و خارجی ندارند. اما ما بسیار طرفدار یک هماهنگی منطقه‌ای یا دستکم رویکرد تنش‌زایی در منطقه هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد که در برابر مسائل سخت رویکردهای همکارانه و راه‌حل‌های برد-برد می‌توانند منجر به پیشرفت شوند و مناقشه بین همسایگان راه‌حل نیست.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۱۳۹۴/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...