نسخه چاپی

اجرای احسان خواجه‌امیری و محسن یگانه در هشتمین روز جشنواره

روز هشتم سی و یكمین دوره جشنواره موسیقی فجر با چند اجرا در بخش‌های پاپ، سنتی، نواحی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از هنرآنلاین کنسرت احسان خواجه امیری، محسن یگانه، گروه کامکارها و... چهارشنبه 28 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

انزو فاواتا موسیقیدان ایتالیایی و نوازنده بسیار مشهور سبک جَز و کلاسیک در موسیقی جهان است. فاواتا 60 ساله بر سازهای ساکسیفون تنور و سوپرانو، کلارینت بأس و سازهای بادی قومی به ویژه ساردینیایی مسلط است. او حدود 2000 کنسرت در سرتاسر دنیا برگزار کرده است. فعالیت او در زمینه تلفیق موسیقی سنتی و مدرن و همچنین موسیقی نواحی مختلف دنیاست و البته از موسیقی الکترونیک نیز در موسیقی خود بهره می‌گیرد.

فاواتا نوازنده‌ای نوگراست و در مسیر کندوکاو موسیقایی‌اش همواره با فرهنگ‌های مختلف موسیقی و تلفیق موسیقی سنتی و مدرن مواجه بوده است. فاواتا تابستان امسال به ایران سفر و کنسرت‌هایی نیز برگزار کرد که با اقبال مردم کشورمان همراه شد. اجراهای بی‌نظیر این نوازنده ایتالیایی باعث شد از او برای اجرای موسیقی جَز ایتالیا در جشنواره موسیقی فجر نیز دعوت به عمل آید. فاواتا در ایران با نوازندگان ایرانی به نام‌های سهیل شایسته‌ پور (نوزانده ویولن) و ادیب قربانی (نوزانده پیانو) همکاری می‌کند.

بلکه سیسُکو - گروه کوبه‌ای تهران / چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 18:15 / تالار وحدت

بلکه سیسُکو متولد 1968، نوازنده ساز "کورا" و اهل مالی است. پدر او دِجلیمادی سیسُکو نیز از نوازندگان مشهور در قاره آفریقا است. سیسُکو سابقه همکاری با نوازندگان مشهوری از جمله "تاج‌محل" را داشته و جوایز ارزنده‌ای نیز کسب کرده که مهم‌ترین آن‌ها جایزه "ویکتوری دُو لا موزیک" است. سیسُکو ابتدا از نوازندگان آنسامبل سازی مالی بود و سپس در سال ۱۹۸۱ در کنار تومانی "دیابته" نواخت و در سال ۲۰۰۰، به تریوی "منده تبولو" پیوست. او آلبوم "تومارو" را در سال ۲۰۰۵ با همراهی نوازندگان شهیر مالی چون تومانی دیابته و فنگا دیاوارا، نوازنده‌ ویولن‌سل آنسامبل ملی سازی مالی منتشر کرد. "موسیقی مجلسی" در سال 2009، دیگر آلبوم این نوازنده است. سیسُکو در جشنواره موسیقی فجر به تک‌نوازی ساز "کورا" که سرچشمه آن آفریقای غربی است، خواهد پرداخت.

گروه کوبه‌ای تهران به سرپرستی حسین رضایی‌‌نیا برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. برای این اجرا از مرشد مهرگان دعوت شده است تا با اجرای ضرب زورخانه‌ای و شاهنامه‌خوانی، گروه را همراهی کند. وحید اسداللهی، کامبیز گنجه و همایون نصیری دیگر اعضای گروه کوبه‌ای تهران هستند.

رضایی‌نیا سرپرست و نوازنده دف گروه درباره اجرای گروهشان در جشنواره موسیقی فجر این‌گونه می‌گوید: ما پیش از برگزاری جشنواره گروه سازهای کوبه‌ای را راه‌اندازی کرده بودیم. امسال هم این گروه با این افراد اولین حضور خود را در این جشنواره تجربه خواهند کرد. در این برنامه شاهنامه‌خوانی و ضرب با همراهی ساز نقاره را خواهیم داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها این گروه ارتباط حسی میان اعضای گروه است که به پیشرفت کار کمک زیادی کرده است. از آنجایی که سازهای کوبه‌ای همیشه مظلوم واقع شده ما روی آن تعصب داریم. استارت برنامه با شاهنامه‌خوانی است. بعلاوه اینکه یکسری افکت‌ها زیر صدای این استارتر وجود خواهد داشت. بعد از آن ارکستر وارد ریتم شده و بعد از اوج‌گیری پایان خواهد یافت. مدت اجرای ما 45 دقیقه خواهد بود.

محسن یگانه / چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 18:15 / سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران

محسن یگانه خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازنده و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ است. یگانه 31 ساله و اهل گنبدکاووس است. صدای او برای اولین بار در قطعه‌ای مشترک با محسن چاوشی به نام "نشکن دلمو" منتشر شد. او پس از انتشار چند آلبوم اینترنتی، نهایتاً در سال 1387 با انتشار آلبوم "نفس‌های بی‌هدف" به جرگه خوانندگان رسمی کشور پیوست. یگانه پس از انتشار آلبوم اولش، بیش از هر کاری به برگزاری کنسرت روی آورد و به فاصله تقریباً هر دو سال نیز یک آلبوم استودیویی منتشر کرد. "رگ خواب"، "حباب" و "نگاه" آلبوم‌های بعدی محسن یگانه بودند که در سال‌های 1389،1391 و 1394 منتشر شدند.

یگانه سابقه اجرای چند تیتراژ تلویزیونی را داشته و در فصل دوم سریال "قلب یخی" که از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد نیز چند قطعه موسیقی اجرا کرد. محسن یگانه در آخرین تور خارج از کشورش در سالن تئاتر نوکیا لس آنجلس به اجرای موسیقی پرداخت که پس از آن اجرا به او تندیس معتبر سالن نوکیا اهدا شد و نام او به عنوان یکی از مشاهیر این تالار ثبت شد.

یگانه در سال‌های اخیر همواره پای ثابت اجراهای بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر بوده است. او در دوره‌های گذشته جشنواره در دو سئانس به روی صحنه می‌رفت که در این دوره اجرای او به یک سئانس کاهش پیدا کرده است. در کنار یگانه به عنوان خواننده، علی ثابت (رهبر ارکستر و نوازنده کیبورد)، حسن فراهانی (ترومپت)، مهران سراجیان (فلوت)، رامین زواری (درام)، مجتبی شکاری (گیتار بأس)، بابک مالکی فر (گیتار الکتریک)، علیرضا جعفریه (گیتار)، میثم مروستی (ویلون) و محمد شریفی (ساکسیفون) به عنوان نوازنده در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهند رفت.

گروه کامکارها / چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 18:15 / برج میلاد

گروه کامکارها گروهی در سبک موسیقی سنتی ایران است که در سال 1344 در سنندج تأسیس شد. اعضای این گروه را از ابتدا خانواده کامکارها تشکیل می‌دادند و هم‌اکنون علیرغم تغییرات چند عضو، همچنان اکثریت اعضای آن از خانواده کامکارها هستند. اولین کنسرت‌های رسمی این خانواده با نام گروه کامکارها در اوایل دوران پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در مجموعه آزادی و تالار وحدت اجرا شد که دربرگیرندهٔ سه قسمت: موسیقی فارسی، تک‌نوازی سنتور اردوان و موسیقی کردی بود. در سال ۱۳۶۸ امید لطفی، فرزند قشنگ و محمدرضا لطفی، به گروه پیوست و نوازندگی تار گروه را به عهده گرفت. کامکارها در کنسرت‌های اخیرشان برخی از استعدادهای جوان را نیز در کنار خود جای داده‌اند.

سرپرست گروه کامکارها درباره اجرای گروهشان در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر این‌گونه توضیح می‌دهد: نام اجرای ما "شادمانه"‌های کامکارهاست. این بدان معناست که ما گلچینی از بهترین قطعاتمان را اجرا خواهیم کرد. بخش اول کنسرت ما موسیقی فارسی و نه سنتی است و قسمت دوم نیز مانند همیشه به موسیقی کردی، اختصاص دارد. قسمت کردی کنسرت ما در دستگاه ماهور و چهارگاه است که در آن ارسلان با عود، اردشیر با کمانچه و اردوان با سنتور قطعات کوتاهی را به‌صورت تک‌نوازی اجرا می‌کنند. صبا و هانا کامکار هم‌خوان، نیریز کامکار و سهراب کامکار به‌عنوان نوازنده پرکاشن، در کنار ما حضور دارند، ضمن اینکه چهار نوازنده مهمان هم در کنار ما هستند که آقایان امامی، تار؛ رستمیان، کمانچه؛ امید رنجبر، کمانچه و کامران مهدوی به‌عنوان نوازنده دف، ما را همراهی خواهند کرد. امیدوارم گروه‌هایی که شرکت می‌کنند و اجرای برنامه‌ها به طریقی باشد که اعتبار این جشنواره به میزان اعتبار جشنواره فیلم فجر باشد. ما علاوه بر قطعات شاد گذشته، تعدادی قطعات جدید خواهیم داشت و همچنین اردشیر کامکار اردوان و ارسلان کامکار در میان قطعات تک‌نوازی‌هایی را خواهند داشت. امیدوارم این روش فستیوال و انتخاب به‌جا از گروه‌ها بتواند جشنواره موسیقی فجر را به رویدادهای مشابه جهانی نزدیک‌تر کند. به هر حال امسال، سالی تاریخ‌ساز برای ملت ایران است و اتفاقات مهمی در کشور در حال انجام است و امیدواریم جشنواره موسیقی فجر هم در این رویدادها مشارکت داشته باشد.

گروه مازرون / چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 19 / فرهنگسرای نیاوران

گروه مازرون از استان مازندران از جمله گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره است که در رپرتوار خود، ضمن معرفی ساز قره‌نی با هنرمندی استاد دیوسالار و محمدابراهیم عالمی به اجرای آثاری در حوزه موسیقی مازندران می‌پردازند. این برنامه بزرگداشتی برای زنده‌یاد استاد احمد محسن‌‌پور از پیشکسوتان موسیقی نواحی مازندران خواهد بود که چندی پیش دار فانی را وداع گفت.

موسیقی محلی در مازندران در مناطق مختلف این استان سرشار از شور و نغمات، آواها و نواهای دل‌انگیزی است که علیرغم تغییر نسل‌ها، گویش‌ها و لهجه‌ها همچنان در نسل‌های امروزی نیز جاری و ساری است، اما در این میان رویکرد جدید برخی گروه‌های موسیقی در مازندران به قالب‌های نوین باعث شده است فصل تازه‌ای از موسیقی محلی مازندرانی آغاز شود. برخی گروه‌های موسیقی محلی مازندران با نگاه تازه‌تری به اشعار نیما یوشیج در تلاش هستند تا آلات موسیقی‌شان در عروض‌ها و قافیه‌های شکسته نیمایی پیوند خورد و هم‌نوا شود. گروه مازرون جزو گروه‌های محلی مازندران است که نگاه ویژه‌ای به این شکل از موسیقی داشته است. اجرای این گروه مازنی نیز همچون سایر کنسرت‌های بخش نواحی جشنواره، در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

آنتونیو رِی / چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 21 / تالار وحدت

آنتونیو رِی نوازنده مشهور ساز فلامنکو، در سال 1981 در شهر مادرید اسپانیا به دنیا آمد. پدر اوتونی رِی گیتاریست و خواننده معروف اسپانیا است. جایزه نخست مسابقه ملی هنر فلامنکو دو کوردوبا، جایزه بهترین نوازنده‌ گیتار "گیرالدیلو در دوسالانه سویل، جایزه جشنواره گیتار بوردون ماینرو، جایزه رقابت بین‌المللی گیتار فلامنکو، جایزه مسابقه ملی گیتار فلامنکو ال و جایزه جشنواره بین‌المللی گیتار فلامنکو خِرِز در سال ۲۰۱۴ از جمله افتخارات این نوازنده اسپانیایی است.

آنتونیو ری برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر، به همراه پاکو وگا و جان فرانسیس کارسلن به ایران آمده است. حضور رِی در جشنواره امسال، اولین حضور این نوازنده اسپانیایی در ایران خواهد بود که تنها به همین یک کنسرت نیز محدود نمی‌شود. بلکه این نوازنده پنجشنبه 29 بهمن نیز به همراه سهراب پورناظری، تلفیقی از موسیقی ایرانی و فلامنکو را در برج میلاد به نمایش خواهند گذاشت.

احسان خواجه‌امیری / چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 21 / سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران

احسان خواجه‌امیری 31 ساله متولد تهران، فرزند خواننده مشهور قدیمی، حسین خواجه‌امیری (ایرج) است. خواجه‌امیری موسیقی را از کودکی و نوجوانی آغاز کرد، به گونه‌ای که در سن 17 سالگی، اولین آلبوم او همراه با پدرش به نام "من و بابا" منتشر شد. او در سن 19 سالگی تیتراژ سریال"برای آخرین بار" را خواند و پس از آن در سریال‌های فراوانی به عنوان خواننده تیتراژ حضور داشت.

خواجه امیری در سال 1384 آلبوم "برای اولین بار"، در سال 1386 آلبوم "سلام آخر"، در سال 1387 آلبوم"فصل تازه"، در سال 1389 آلبوم "یه خاطره از فردا"، در سال 1391 آلبوم"عاشقانه‌ها" و در سال 1393 آلبوم "پاییز، تنهایی را منتشر کرد.

خواجه‌امیری از اواسط دهه 80 خورشیدی، تورهای مختلفی را در تمامی شهرهای کشور و در شهرهای بزرگ در سراسر جهان برگزار کرده است. حضور وی در ادوار اخیر جشنواره موسیقی فجر نیز همواره ثابت بوده است که البته او هم در دوره فعلی جشنواره برخلاف دوره‌های پیشین، به مانند محسن یگانه تک‌اجرایی شده است.

اعضای گروه خواجه‌امیری برای اجرا در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را هومن نامداری به عنوان رهبر ارکستر، تنظیم‌کننده و نوازنده ساکسیفون، هومن غفاری (درامز)، مهراد هزارخوانی (گیتار باس)، محمد کاظمی (کیبورد)، سیامک کریم پور (ترومبون)، علی ضرابی (ترومپت)، کامیار ماندگاریان (ترومپت)، احسان نی زن (ویولن) و همایون نصیری (پرکاشن و سازهای کوبه‌ای) تشکیل می‌دهند. خواجه‌امیری در این کنسرت قطعات آلبوم "پاییز، تنهایی" و برگزیده‌ای از قطعات دیگر آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های منتشر شده خود را می‌خواند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...