نسخه چاپی

از یك ساز عجیب تا چند ساز كوبه‌ای

گروه كوبه‌ای تهران و نوازنده‌ای از كشور مالی در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش نما به نقل از هنرآنلاین: در هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر کنسرت مشترکی برای دو نوع موسیقی متفاوت برگزار شد. بخش اول این کنسرت به اجرای "بلکه سیسُکو" از کشور مالی اختصاص داشت و در بخش دوم گروه کوبه‌ای تهران به صحنه رفت.

بلکه سیسُکو نوازنده ساز "کورا" است و جوایز ارزنده‌ای نیز کسب کرده که مهم‌ترین آن‌ها جایزه "ویکتوری دُو لا موزیک" است. او که چندین آلبوم موسیقی منتشر کرده است در کنسرت شب گدشته به تک‌نوازی کورا پرداخت.

این کنسرت از همان ابتدا برای مخاطب ایرانی جالب بود. سیسکو با لباس ملی سفید در حالی که ساز غریب خود را در دست داشت به صحنه آمد و آن را روی پایه‌ای در مقابل خود نهاد و به شیوه‌ای غیرمعمول به نواختن پرداخت. صدای زیبا و دلنشین کورا از همان نت‌های ابتدایی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و حاضران در سالن را مجذوب اجرای سیسکو کرد.

کورا سازی متعلق به آفریقای غربی است که کاسه آن از یک کدوی بزرگ نصفه ساخته می‌شود و روی آن با پوست گاو پوشیده می‌شود. این ساز دارای 21 سیم است و فقط با انگشت شصت نواخته می‌شود، در حالی که سایر انگشتان پشت میله‌هایی در کنار سیم‌ها قرار می‌گیرند تا ساز را نگه دارند.

بداهه‌نوازی سیسکو در فضایی دلنشین ادامه داشت و جملات ملودیک حول یک محور می‌گشتند یا با گسترش یافتن به فضایی دیگر وارد می‌شدند. همچنین در لحظاتی از اجرا، بداهه‌نوازی سیسکو یادآور موسیقی بلوز بود.

صدای کورا شبیه چنگ است و به ویژه زمانی که نوازنده انگشتان خود را روی سیم‌ها می‌سراند کاملاً یادآور صدا و شیوه نواختن هارپ بود. اجرای پر احساس و مسلط سیسکو به خوبی با تماشاگران ارتباط برقرار کرد و تشویق‌های حاضران در سالن نشانه رضایت آن‌ها از این برنامه بود.

بخش دوم کنسرت چهارشنبه به اجرای گروه کوبه‌ای تهران به سرپرستی حسین رضایی‌‌نیا اختصاص داشت. این گروه که به تازگی شکل گرفته است برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخت.

حسین رضایی‌نیا نوازنده دف و دایره، همایون نصیری نوازنده کاخن، کامبیز گنجه‌ای نوازنده تنبک و وحید اسداللهی نوازنده نقاره این گروه بودند ضمن اینکه مرشد مهرگان گرامی حقیقی نیز با اجرای ضرب زورخانه‌ و شاهنامه‌خوانی گروه را همراهی کرد.

سازهای کوبه‌ای که معمولاً برای اجرای ضرب‌آهنگ در گروه‌ها به کار می‌روند این بار هویتی مستقل یافتند و تعدادی از برترین نوازندگان کوبه‌ای ایران دور هم جمع شدند تا گردشی در ریتم‌های مختلف داشته باشند.

برنامه با زنگ زورخانه آغاز شد و مرشد مهرگان همراه با زدن ضرب، شاهنامه‌خوانی را آغاز کرد. پس از آن سایر سازها به او پیوستند و به آرامی افکت‌هایی را در زیر صدای این ساز و آواز ایجاد کردند. پس از آن همه ارکستر به اجرای ریتم پرداختند و با اوج‌گیری صداها کار خود را پایان دادند.

پس از آن نوبت به تک‌نوازی‌های اعضای گروه رسید. حسین رضایی نیا تک‌نوازی دف را آغاز کرد و دقایقی را به اجرای ریتم‌های مختلف پرداخت. سپس همایون نصیری نواختن کاخن را آغاز کرد و با اشاره‌ای به جمعیت حاضر در سالن از آن‌ها خواست با دست زدن او را همراهی کنند. ضرب زورخانه و آوازی با موضوع ایران توسط مرشد مهرگان اجرا شد و بعد نوبت به کامبیز گنجه‌ای رسید تا چند دقیقه‌ای به نواختن تنبک بپردازد. وحید اسداللهی دایره به دست گرفت و پس از آن کم‌کم همه سازها به صدا درآمدند تا ریتم‌های مختلف را تکرار کنند.

اجرای گروه کوبه‌ای با انرژی زیادی که نوازندگان صرف کردند و هیجانی که در سالن به وجود آوردند ادامه یافت و اعضای گروه بارها مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...