نسخه چاپی

رخ صفت با اشاره به هشدار رهبری در مورد واردات میوه خارجی:

امید تدبیر هست ولی خودش نیست

عکس خبري -اميد تدبير هست ولي خودش نيست

اگر تدبیر باشد، نتیجه می‌گیرد. ولی تدبیر نباشد شعار است و امید تدبیر هست؛ ولی اصلش نیست.

امیر زینلی- به گزارش نما اوضاع کشاورزی در کشور ما به گونه‌ای شده است که حتی مقام معظم رهبری به طور مستقیم به آن اشاره می‌کنند. نکته‌ای هم که اشاره فرمودند آن است که خجالت می‌کشند به کشوری با این عظمت میوه خارجی وارد ‌شود. با علی اصغر رخ صفت فعال اقتصادی در این زمینه گفتگو کرده‌ایم.

 ***

کمی راجع‌به بخش کشاورزی صحبت کنیم. نکته‌ای که آقا هم اشاره فرمودند که خجالت می‌کشند به کشوری با این عظمت میوه خارجی وارد می‌شود. چه اتفاقی در کشاورزی افتاده است که ما مجبوریم میوه خارجی وارد کنیم؟
وقتی با اینها هم حرف می‌زنند می‌گویند به صورت قاچاق وارد شده است. حالا چه کسی باید جلوی قاچاق را بگیرد؟ اینها بی لیاقتی آنهایی است که مسئولیت دارند؛ ولی دنبال مسئولیت‌های خود نمی‌روند.
 
 این همه محصولات کشاورزی ما در انبارها می‌ماند تا گندیده شود و دولت هم رسیدگی نمی‌کند. چه احتیاجی است که از خارج وارد شود. نمی‌شود جلوی این مسئله را راحت گرفت؟
 اگر تدبیر باشد، نتیجه می‌گیرد. ولی تدبیر نباشد شعار است و امید تدبیر هست؛ ولی اصلش نیست.


یعنی فکر می‌کنید اصلا ما نیازی به واردات میوه نداریم؟
 نه. چه احتیاجی هست؟ آنهایی که مسئول هستند می‌گویند ما برای صادرات هم میوه داریم. همین الان سیب‌زمینی‌هایی که کیلویی فلان قدر به مردم می‌فروشند، در خاک دفن می‌کنند. اینها حاصل بی‌لیاقتی است. لیاقت می‌خواهد. باید برنامه‌ریزی کنند و به نظر من خیلی دلسوزی ندارند.
 
 یعنی به طور خاص در بخش کشاورزی، مثلا کشاورزان اهمیت ندارند یا مثلا قراردادهای خارجی این وسط اهمیت پیدا می‌کند؟ ماجرا چیست؟
 نه. مثلا پرتقال، مگر ما پرتقال نداریم؟ ما حتی می‌توانیم پرتقال صادر کنیم؛ ولی می‌بینید وارد هم می‌شود. خب چه کسی باید جلوی اینها را بگیرد؟ وظیفه مسئولین است. آن کسی که مسئول کشاورزی یا وزیر کشاورزی است، کسی که مسئول تدارکات کار کشاورزی است، آن باید مسئولیتش را قبول کند. وقتی هم با ایشان حرف می‌زنیم می‌گویند قاچاق وارد می‌شود. قاچاق وارد می‌شود چیست؟ باید بایستند و جلویش را بگیرند.
 
 آیا فکر می‌کنید در کشاورزی هم رانت‌هایی وجود دارد که مثلا وابستگی داشته باشند و منافع آنها درخطر باشد که جلوی قاچاق میوه گرفته نمی‌شود؟

اینکه صد درصد است. آخرین حربه اینها این است که می‌گویند قاچاق است. چه کسی باید جلوی قاچاق را بگیرد؟ مسئولیتش با خودشان است. باید بروند معلوم کننند. ان‌شاالله خداوند گوش شنوایی به مسئولین بدهد که از رهبر حرف شنوی داشته باشند و اگر هم از رهبر حرف شنوی نداشته باشند نه خیر دنیا و نه خیر آخرت داریم نه فقط ما، بلکه همه ملت. باید از کسی که خیرخواه ملت است حرف گوش کنند که متأسفانه گوش نمی‌کنند.

۱۳۹۴/۱۱/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...