نسخه چاپی

ضریح اهل‌بیت(ع) در معرض خطر

با اعلام انتخاب یك سلفی تكفیری وهابی به عنوان وزیر جدید اوقاف مصر استقلال‌خواهان الازهر، صوفیان و شیعیان از این امر ابراز نگرانی كرده و اعلام كرده‌اند كه ضریح اهل‌بیت(ع) در مصر در معرض خطر است.


به گزارش نما به نقل از فارس، نخست وزیر جدید مصر که اخیرا توسط محمد مرسی رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است، «محمد یسری ابراهیم» را به عنوان وزیر اوقاف برای دولت جدید معرفی کرده است.

معرفی «محمد یسری ابراهیم» که به جریان سلفی در مصر وابسته است موجب نگرانی جریان‌های متفاوتی در الازهر و در میان جریان‌های اسلامگرای دیگر مصر شده است.

مهمترین گروه‌ها در این بین گروه‌های حامی استقلال الازهر و همچنین گروه‌های شیعی و صوفی در مصر هستند که ابراز نگرانی خود در اینباره را ابراز داشته‌اند.

جنبش مردمی استقلال الازهر: اجازه تسلط سلفی‌ها بر الازهر را نمی‌دهیم

عبدالغنی هندی، رئیس «جنبش مردمی برای استقلال الازهر» به نوشته روزنامه الدستور مصر، انتخاب یک سلفی برای ریاست بر اوقاف مصر را بحران دانسته و گفته است: «یسری ابراهیم» به جریانی تعلق دارد که افراطی است و تعدد مذاهب و ادیان را رد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یسری ابراهیم پیش از این اندیشه اشاعره را تکفیر کرده، افزوده است: وی اشاعره را که توسط الازهر اهل سنت تلقی می‌شوند را تکفیر کرده حال چگونه می‌خواهد با صوفیان مصر و با 3 هزار مسجدی که در آنها ضریح بزرگان [شیعی و صوفی] قرار دارد، برخورد کند.

رئیس «جنبش مردمی برای استقلال الازهر» هیچ رابطه‌ای بین انتخاب «محمد یسری ابراهیم» و وزارت اوقاف مصر نمی‌بیند و تاکید می‌کند که «اگر جریان سلفی بر الازهر تسلط پیدا کند جریان معتدل اسلامی حاضر در این دانشگاه بزرگ اسلامی از بین می‌رود و تاریخ پربار الازهر را از بین می‌برد».

وی تاکید کرده است که الازهری‌ها در برابر اعلام این فرد به عنوان وزیر اوقاف دست بسته نخواهند نشست و از آن در برابر کسانی که بخواهند جریان معتدل الازهر را از بین ببرند ایستادگی خواهند کرد.

هندی همچنین خواستار اعتصاب در برابر وزارت اوقاف مصر شده و گفته است که مصر نیازی به وزیر اوقاف وابسته به اخوان و یا وابسته به جریانی افراطی ندارد.

صوفیان و شیعیان مصر: هر دست‌درازی به ضریح اهل‌بیت(ع) پاسخ خونین خواهد داشت

در همین حال رهبران صوفیه مصر و شرفای این کشور از اینکه پست وزارت اوقاف مصر را یک وابسته به جریان سلفی در اختیار بگیرد انتقاد کردند و از هرگونه توهین و امکان تخریب ضریح‌های مقدس اهل بیت(ع) در مصر ابراز نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه مصری محیط، آنها با اشاره به حمله به صوفیان در لیبی و مالی توسط جریان‌های سلفی، وزیر احتمالی اوقاف مصر را وهابی خوانده و تاکید کردند: هرگونه دست‌درازی به ضریح‌های مقدس صوفیان و شیعیان در مصر با پاسخ خونین مواجه خواهد شد.

در همین حال الطاهر الهاشمی از رهبران شیعه مصر و رئیس انجمن شرفای منطقه البحیره مصر گفت: در صورتی که «یسری ابراهیم» وزارت اوقاف را به دست بگیرد اجازه نمی‌دهیم به ضریح اهل بیت(ع) در مصر دست‌درازی شود ولو اینکه صدها شهید در راه دفاع از این ضریح‌ها تقدیم کنیم.

وی افزود: اگر آنها فکر می‌کنند که صوفیان و یا اتباع اهل بیت(ع) در برابر هر تصمیمی برای تخریب ضریح اهل بیت(ع) در مصر سکوت می‌کنند در اشتباه هستند و باید بدانند که اوضاع با گذشته فرق کرده است.

همچنین «شیخ محمد الشبراوی» شیخ طریقه صوفیه الشبراویه هر گونه دست‌درازی به ضریح اهل بیت(ع) در مصر را عاملی برای به راه افتادن رود خون خوانده و گفته است: این سخنان تبلیغاتی نیست بلکه واقعی است و صوفیان و شرفای مصر آماده دفاع از ضریح اهل بیت(ع) در مصر هستند.

وی دولت این کشور را از ایجاد بحران در مصر چون تونس، لیبی و مالی برحذر داشته و گفته است: سلفی‌ها خوارج این عصر و زمان هستند.

۱۳۹۱/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...