نسخه چاپی

داوداغلو: نمی گذاریم سوریه لبنان شود/

عکس خبري -داوداغلو: نمي گذاريم سوريه لبنان شود/

وزیر خارجه تركیه اظهار داشت: نمی گذاریم سوریه به لبنان دیگری تبدیل شود.

به گزارش نما از سایت ترکیه ای تودی زمان، داوداغلو در نشستی خبری با موضوع اتفاقات سوریه، ضمن هشدار نسبت به تبدیل شدن سوریه به یک لبنان دیگر اعلام کرد، ترکیه هرگز اجازه این کار را نخواهد داد.

داوداغلو که کشور متبوعش ضمن دخالت در امور داخلی سوریه، به تروریست های چندملیتی مخالف سوریه کمک لجستیک و عملیاتی می کند، نسبت به حضور کردهای سوری مخالف ترکیه در شهرهای شمالی سوریه واکنش نشان داده و نسبت به ایجاد یک کشور مشابه با وضعیت لبنان در کنار مرزهای ترکیه اعلام خطر کرد.

گفتنی است، بشار اسد که از دخالت های آشکار ترکیه در امور این کشور خشمگین است اخیرا تاکتیک جالبی را در پاسخ به این دخالت ها به اجرا گذاشته و با خارج کردن نیروهای ارتش از برخی نقاط شمالی این کشور، کنترل این نقاط را به کردهای مخالف ترکیه واگذار کرده است.

داوداغلو همچنین در این کنفرانس، ضمن کم اهمیت شمردن گزارش اخیر رویترز مبنی بر ایجاد مرکز فرماندهی سه جانبه با قطر و عربستان در آدانا علیه سوریه، اعلام کرد: سلاح های مخالفان سوری از خارج وارد نمی شود، بلکه آنها سلاح هایی هستند که یا ارتشی های جدا شده از نظام با خود آورده اند و یا در حمله به ارتش سوریه غنیمت گرفته اند!

در تحولی دیگر، رسانه های خبری ترکیه با اشاره به حملات شب گذشته به یک محله علوی نشین در شهر سورگون استان مالاتیا از آغاز درگیریهای قومی مذهبی در این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از انتشار گزارش روزنامه حریت درباره سوء استفاده حزب عدالت و توسعه از اقلیت های مذهبی، یک رسانه ترک گزارشی را درباره حمله به چند خانواده علوی در مالاتیا منتشر کرد که این موضوع نشان دهنده آغاز درگیریهای قومی و اقلیتی در این کشور است.

"حسن اویل" یکی از علوی هایی که به خانه اش حمله شد، می گوید: چندین سال است که در این شهر به صورت مسالمت آمیز و دوستانه زندگی می کنیم و به هیچ مشکلی برخورد نکردیم. همسر حسن اویل نیز صحنه هایی از این حملات را فیلمبرداری کرده و در اختیار نیروهای امنیتی قرار داده است.

وی با اشاره به سر دادن شعارهایی علیه اکراد و علوی ها توسط این افراد می گوید: هدف این افراد سنگ اندازی نبوده بلکه می خواستند علوی ها را به قتل برسانند.

حمله به خانواده علویان در مالاتیا درحالیست که هم اکنون 15 تا 20 میلیون علوی در ترکیه زندگی می کنند. علوی های ترکیه اثنی عشری هستند و از نظر عقیدتی با شیعه شباهت بسیاری دارند.

در پی این حملات "اولوی ساران" استاندار مالاتیا خطاب به خبرنگاران و رهبران هر دو طرف خواستار پایان درگیریهای قومی و اقلیتی شد و گفت: برای سرکوب چنین نا آرامی هایی از همه توان نظامی و امنیتی خود استفاده می کنیم و اجازه ادامه درگیریها میان سنی ها و علویان را نمی دهیم.

رسانه های ترکیه همچنین از دیدار گروههایی از احزاب عدالت و توسعه، صلح و دموکراسی و جمهوری خلق با خانواده های محله علوی نشین به منظور دلجویی از خاندان اولی خبر می دهند. این درحالیست که مقامات و سران ترکیه در این باره اظهار نظر نکرده اند.

این خبر پس از آن منتشر می شود که روزنامه حریت گزارشی را تحت عنوان دیدار رئیس جمهوری ترکیه با اقلیت های مذهبی در استانبول به رشته تحریر در آورد.

۱۳۹۱/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...