نسخه چاپی

سلیمانی در گفتگو با نما:

رونق اقتصادی، محور كار اصولگرایان در مجلس دهم خواهد بود

عکس خبري -رونق اقتصادي، محور کار اصولگرايان در مجلس دهم خواهد بود

این لیست بر اساس محور اقتصادی چیده شده؛ اقتصاددانان باتجربه و كسانی كه در سطوح مدیریتی بالا كار كرده اند در این لیست حضور دارند. تقریبا بیش از یك سوم لیست، از كسانی هستند كه در حوزه های مختلف اقتصادی خبره هستند

اشاره: هرچه به7 اسفند نزدیک می شویم، ضرورت شناخت لیست های انتخاباتی و برنامه ها و دیدگاه هایشان بیشتر می شود. در تهران، اصولگرایان پس از حدود 2 سال جلسه و همفکری نهایتاً لیست واحدی را منتشر کردند. دکتر محمد سلیمانی که یکی از منتخبین این لیست است، می گوید اولویت اصلی لیست اصولگرایان سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی است، مخصوصاً که دولت در این زمینه تنبلی و سستی نموده است. او همچنین معتقد است همین که 3 تن از علمای بزرگ در رأس این ائتلاف هستند و برای تنظیم لیست، فرآیندی طولانی و حساب شده طی شده، قوت قلبی است برای مردم که به آن اعتماد کنند. در ادامه، مشروح گفتگوی خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی نما را با وزیر اسبق ارتباطات و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی آمده است.


 به نظر شما آن چیزی که ضرورت رأی دادن به شکل لیستی را موجب می شود چه چیزی می تواند باشد؟

ببینید؛ معمولا کسانی که در عرصه سیاسی حضور دارند سوابقشان قابل دسترسی است و در رسانه ها موجود است و مردم هم با آنها آشنا هستند؛ ولی برخی دیگر هستند که این فرصت را پیدا نکرده اند که خودشان را به مردم عرضه کنند. لذا وقتی گروه های معتمدی وجود داشته باشند و در فرصت کافی افراد را بررسی بکنند و سوابق و توانایی های افراد را از جنبه های گوناگون مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهند- چون ویژگی ها و توانایی های مختلفی باید در افراد وجود داشته باشد؛ از نظر توانمندی، سوابق، تخصص و نیز کارآمدی در مجلس و مسائلی از این قبیل- این خیلی مفید است که گروه هایی این موضوعات را بررسی بکنند و افرادی را به جامعه معرفی بکنند. مردم هم طبیعتا خودشان تصمیم می گیرند که به چه کسانی رأی بدهند. مردم با توجه به اعتمادی که به گروه های ارائه دهنده ی لیست ها دارند و اطمینان از اینکه کاندیداها توسط آنها مورد بررسی قرار گرفته اند، هر گروهی که مؤمن تر و با تقوا تر و معتمد تر باشد لیست آنها بیشتر به دل مردم می نشینند. یکی از فواید حضور به شکل لیستی این است که هزینه ها را کاهش می دهد. اگر کسی بخواهد به تنهایی خودش را به مردم معرفی کند، هزینه های زیادی را باید متحمل شود. مزیت دیگر این است که تا مقداری مانع از این می شود که افراد و گروه ها وعده های غیرقابل اجرا به مردم بدهند.


در خصوص لیست ائتلاف اصولگرایان، بفرمایید که آیا این لیست، لیستی هست که مردم و جامعه انقلابی کشور بتوانند به آن اعتماد کنند؟

اصولگرایی طیف های گسترده ای را شامل می شود. این طیف ها دور هم جمع شده اند و بیش از 15 ماه با هم صحبت کرده اند؛ اشتراکات شان را روی میز گذاشته اند، نقاط تفرقشان را مورد بحث قرار داده اند و آن ها را کاهش داده اند. همچنین زیر نظر 3 تن از آیات عظام؛ حضرات آیات محمد یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی به عنوان داور و حکم کارشان را پیش بردند. در ابتدا از بین اصولگرایان گروهی از افراد برجسته انتخاب شدند و آنها از بین حدود 200 نفر از کسانی که برای شهر تهران کاندیداها شده بودند، به 120 نفر رسیدند. در مرحله بعد حدود 70 نفر را از میان آنها انتخاب کردند و سپس به لیستی 45 نفره رسیدند که نهایتاً از بین آنها 30 نفر را انتخاب کردند. این مقدار بررسی و وقت گذاشتن، خودش قوت قلب و اطمینان بیشتری را برای مردم ایجاد می کند. از طرفی، این ساز وکاری که اصولگرایان مورد استفاده قرار داده اند، ساز و کار بدیع و جدیدی است؛ چون 3 تن از آیات بزرگ، به عنوان حَکَم بر این کار نظارت کرده اند و این به اعتماد مردم کمک می کند. حالا که این لیست ارائه شده، خب شرایط کشور هم شرایط حساس و خطیری است و همه باید دست به دست هم بدهند و به آن کمک کنند. حالا که گروه های اصولگرایی به وحدت رسیده اند، می طلبد که مردم هم به این وحدت لبیک بگویند و مؤمنین و کسانی که به دنبال تعالی و پیشرفت نظام و نیز اصلاح امور اقتصادی هستند می توانند به این لیست اعتماد بکنند و به آن رأی بدهند.


به نظر شما سایر کاندیداهای اصولگرا چه وظیفه ای در قبال این لیست دارند؟ آیا ضرورت دارد در حمایت از لیست انصراف بدهند؟
 از آنجایی که شرایط کشور، شرایط حساس و خاصی است، و برای جلوگیری از شکسته شدن آراء، و مخصوصاً اینکه افراد میثاق نامه را هم امضاء کرده اند و هرگونه تکروی موجب صدمه زدن به اصولگرایی می شود، اولاً به همه ی لیست رأی داده بشود و آنهایی هم که اسمشان در لیست نیست، با خدا معامله کنند و انصراف بدهند و توانایی های خودشان را نگه دارند برای دوره بعد.
 
 لیست تهیّه شده، آیا از چنان وزن و غنایی برخوردار هست که بتواند پاسخگوی مسائل و مشکلات حال حاضر کشور باشد؟ تخصص و دانش های گوناگون، به چه نحو در آن لحاظ شده است؟

این لیست بر اساس محور اقتصادی چیده شده؛ اقتصاددانان باتجربه و کسانی که در سطوح مدیریتی بالا کار کرده اند در این لیست حضور دارند. تقریبا بیش از یک سوم لیست، از کسانی هستند که در حوزه های مختلف اقتصادی خبره هستند. به بخش بانوان توجه ویژه ای صورت گرفته است. 4 تن از روحانیون بزرگوار و خوشنام در لیست حضور دارند. در حوزه های فرهنگی این لیست حرف برای گفتن دارد، در حوزه اجتماعی افرادی در لیست حضور دارند که با تجربه و صاحبنظر هستند در این مسائل. در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی افراد برجسته ای در لیست هستند. جوانان هم در لیست حضور دارند و به همراه افراد باتجربه، در کل ترکیبی را شامل شده که به نظرم همه جوانب را پوشش می دهد.
 
 اولویت های اصولگرایان برای مجلس دهم چه چیزهایی است؟

اولویت اصلی همانطور که اعلام شده اقتصاد و سر و سامان دادن به وضعیت رکود است. امروز معیشت مردم با مشکل مواجه است و دولت در این حوزه سستی و تنبلی به خرج می دهد و صرفاً شعار می دهد. بنابراین، ایجاد رونق اقتصادی محور کار اصولگرایان برای مجلس دهم است؛ در عین اینکه کشور نیاز به پیشرفت در زمینه های علمی، فرهنگی و صنعتی دارد که این ها نیز از اولویت های اصلی به شمار می روند. امروز کشور ما از امنیتی برخوردار است که در منطقه بی نظیر است. تمام کشورهای منطقه مشکل امینتی دارند به جز ایران. حفظ این امنیت و حضور در منطقه برای دفع مشکلاتی که گروه هایی چون داعش ایجاد کرده اند و دور کردن خطر از مردم ایران، این هم یکی از محورهای کاری مجلس آینده است.

۱۳۹۴/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...