نسخه چاپی

رییس بانك مركزی:

برای افزایش سرمایه‌گذاری مستلزم آرامش اقتصادی هستیم

ولی الله سیف گفت: یكی از بحث های جدی برای تشویق سرمایه گذاری آرامش اقتصادی است. در یك اقتصاد ملتهب سرمایه گذار افق دید محدودتری دارد و سرمایه گذاری اش متناسب با این افق دید كوتاه مدت است.

به گزارش نما به نقل از برنا، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همایش تبیین برنامه ششم توسعه گفت: هدف گذاری اصلی در رابطه با سیاست های اقتصادی دولت بحث انضباط پولی، مالی و تمرکز روی کاهش تورم تا رسیدن به مرحله تورم تک رقمی است. همچنین بحث بعدی که باید به آن توجه شود ایجاد ثبات و آرامش در بازارها و تامین مالی سالم در اقتصاد است. در این رابطه نتایجی که در دو سال و نیم گذشته حاصل شده نتایج خوبی است و زمینه مثبتی برای رشد اقتصادی فراهم می کند.

وی افزود: شاهد این بودیم که از نرخ تورم بالای 40درصد به 13درصد رسیدیم نرخی که در خرداد 92، 45درصد بود در حال حاضر به 6/9 درصد رسیده است. که این دستاورد زمینه را برای ایجاد آرامش فراهم کرده است.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: یکی از بحث های جدی برای تشویق سرمایه گذاری آرامش اقتصادی است. در یک اقتصاد ملتهب سرمایه گذار افق دید محدودتری دارد و سرمایه گذاری اش متناسب با این افق دید کوتاه مدت است. اگر اقتصاد ثبات داشته باشد سرمایه گذار پیش بینی های بلند مدتی می کند و پیش نیاز آن آرامش و ثبات است. یکی از ضرورت های تغییر این وضع منتقی شدن و تثبیت نرخ تورم است. پیش بینی می شود در آینده نرخ تک رقمی را تجربه کنید در حال حاضر مقدار تورم به 13درصد رسیده است. آن چیزی که سبب این دستاورد شده بحث هماهنگی در دستگاه های اقتصادی است. که این هماهنگی اهمیت زیادی در دولت تدبیر و امید دارد. آن چیزی که این دستاورد را حاصل کرده است کنترل رشد نقدینگی است. که از این طریق انضباط پولی حاصل شده است. جهت دادن به تسهیلات اعطایی با هدف تحریک بیشتر بازار است.

وی در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی اولویت را برای تامین تسهیلات، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار داد و خوشبختانه این جهت گیری باعث شد از سهم 53درصد به بالای 60درصد در سال 93 و در 11 ماهه سال 94 به بیش از 63درصد از تسهیلات اعطایی در جهت گیری به سمت سرمایه در گردش برسیم. که این امر تحرک بیشتری را به اقتصاد داد. در کنار آن بحث رشد نقدینگی مطرح است.

وی با بیان این که در رابطه با رشد نقدینگی بحث های زیادی وجود داشته است گفت: حجم نقدینگی موجود در حال حاضر 950هزار میلیارد تومان است را با حجم نقدینگی در ابتدای کار دولت یازدهم مقایسه می کنند. اما توجه به این نکته ندارند که از آن زمان تا کنون 6 موسسه اعتباری و 4 بانک زیر چتر پوشش آماری بانک مرکزی قرار گرفته است. که قبلاً در نقدینگی محاسبه نمی شدند.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: رشد نقدینگی در سال 94 در پایان دی نسبت به زمان مشابه سال قبل 2/27 درصد بود. این در شرایطی بود که بانک مرکزی در سال 94 سیاست انبساطی را در پیش گرفته است و تا حدودی حجم سپرده قانونی بانک ها را کاهش دهد یعنی آن را از 5/13 درصد به 13درصد در یک مرحله برساند و اخیرا هم از 13درصد به پایین تر کاهش داده است. در رابطه با تحریک تقاضا قبل از اجرای برجام بانک مرکزی ورود داشت.

در رابطه با تحریک تقاضا و تحرک بخشی به اقتصاد در چند ماه قبل از اجرای برجام بانک مرکزی ورود جدی به بازار داشت و سعی کرد مشکلات و تنگناهای مالی آن ها را برطرف کند و از آن طرف هم رقم و عددهایی را برای بانک ها تعریف کرده است و نهایتاً تحت تاثیر همه این عوامل رشد نقدینگی خودش را نشان داد.

وی با بیان این که رشد نقدینگی تحت کنترل است افزود: عمده این رشد نشات گرفته از افزایش ضریب نقدینگی در کشور است. رشد نقدینگی در گذشته عمدتاً بر مبنای پایه پولی بود. با تنوع بخشی به استفاده از خدمات بانک داری الکترونیک توانسته این ضریب وضعیت مناسب تری را پیدا کند.

رییس بانک مرکزی در ادامه نکاتی پیرامون نرخ ارز بیان کرد و گفت: قیمت نفت بشکه ای 110 تا 119 دلار بود اما شکی که در آذر ماه 93 به قیمت نفت وارد شد در خیلی از کشورها آثار عمیقی ایجاد کرد. در بعضی کشورها تورم به 180درصد رسید. اما در همین وضعیت ما در کشور نهایت ثبات را داشتیم و تکانه ها را خنثی کردیم. نرخ برابر دلار در طول 11 ماه سال 94 در مقایسه با سال گذشته فقط 5/5 درصد افزایش داشته است. نوسانات قیمت دلار در این دوره به شدت کاهش پیدا کرده است قیمت ارز توانست علیرغم تمام محدودیت ها نوسانات کمتری داشته باشد. در این دوره نرخ برابری یورو و دلار به شدت تغییر کرده است. 5/10درصد نرخ برابر یورو با دلار بود و دلار قوی تر شده است اگر ما مقایسه کنیم برابری نرخ یورو با ریال حدود 12درصد قیمت یورو کاهش پیدا کرد. البته ما اعتقاد نداریم نرخ ارز باید کاملا ثابت شود این موضوع با توجه به متغیرهای اقتصادی باید تغییر کند.

وی ادامه داد: مبحث دیگری که باید به آن توجه شود رشد اقتصادی است در سال 92 رشد اقتصادی 9/1- بود. سال 91 8/6- درصد بود اما سال 93، به 3 درصد رشد مثبت رسیدیم. فصل آخر سال 93 به دلیل آن شک نفتی رشد کاهش پیدا کرد. اما در فصل بعد بالای 6/3 درصد رسید. پیش بینی ما برای سال 95 رشد بین حداقل 5 تا 7 درصد است.

۱۳۹۴/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...