نسخه چاپی

محمّد سلیمانی در گفتگو با نما:

برجام 2، شعاری تو خالی است برای اهداف انتخاباتی/ سیاست دولت در قبال عربستان قابل فهم نیست

عکس خبري -برجام 2، شعاري تو خالي است براي اهداف انتخاباتي/ سياست دولت در قبال عربستان قابل فهم نيست

برجام 2 چیزی نیست جز یك حرف توخالی. هدف دولت از طرح این موضوع، انحراف افكار عمومی است. می خواهند مردم را سرگرم كنند و استفاده تبلیغاتی خودشان را از آن انجام بدهند.

اشاره: پس از عبور از مذاکرات هسته ای و رسیدن طرفین مذاکرات به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، رئیس جمهور اصطلاح جدیدی تحت عنوان «برجام 2» را به فضای سیاسی کشور وارد کرده است. وی اخیراً به صراحت اعلام کرد که باید برجام 2 را در داخل کشور عملی کنیم. برای کندوکاو پیرامون این مسئله، و نیز اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر برادر خواندن دولت سعودی، پایگاه اطلاع رسانی نما ، گفتگوی کوتاهی را با دکتر محمّد سلیمانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می خوانید:


 رئیس جمهور اخیراً گفته اند که باید برجام 2 را در داخل کشور عملی سازیم. به نظر شما برجام 2 چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

 متأسفانه دولت عمدتاً به گفتار درمانی مشغول است. سوال اول این است که اصلاً برجام 1 به کجا رسید؟ بالاخره ابتدا باید برجام 1 پاسخ بدهد و چیزی از داخل آن بیرون بیاید یا خیر؟! به نظر می رسد که دولت برای فرار از پاسخگویی درخصوص نتیجه برجام، چنین شعاری را مطرح کرده است و همه نیز می دانند که شعاری توخالی است. دولت اگر می خواهد کار بکند خب اقتصاد را سامان دهد. الان بیش از 30 ماه از عمر دولت سپری شده، ببینید وضعیت اقتصاد کشور چگونه است؛ در همین 30 ماه گذشته نزدیک به 15 هزار کارخانه و صنعت متأسفانه تعطیل شده اند. الان شما ببینید در کشور جاده سازی و راه سازی و مسائلی از این قبیل تقریباً تعطیل است. کار عمرانی در سطح کشور واقعاً تعطیل شده است. مسکن کاملاً به رکود کشیده شده است. صنایع سیمان و فولاد به دلیل عدم رونق حوزه مسکن، انبارهایشان پر شده است و دارند به سمت ورشکستگی می روند. خب اینها را باید حل کرد؛ اینکه ما بیاییم هی حرف بزنیم و شعار بدهیم و فرار به جلو بکنیم خب واقعاً در شأن دولت نیست و صحیح هم نیست. دولت باید صادقانه با مردم حرف بزند؛ بیاید بگوید برجام 1 چه دستاوردی داشته است. اصلا آیا پولی آزاد شده یا نه؟ اگر شده چرا خرج معیشت مردم نمی شود و وارد چرخه اقتصاد نمی شود؟ اگر وارد شده پس چرا اثری نمی گذارد؟ دولت باید بیاید به اینها جواب بدهد.


 به نظر شما چیزی که دولت از طرح برجام 2 در ذهن دارد چیست؟ اصلاً برجام 2 چه برنامه هایی را می تواند دنبال کند؟

 اصلاً برجام 2 چیزی نیست جز یک حرف توخالی. هدف دولت از طرح این موضوع، انحراف افکار عمومی است. می خواهند مردم را سرگرم کنند و استفاده تبلیغاتی خودشان را از آن انجام بدهند. چون دولت در 30 ماه گذشته کار چندانی برای مردم انجام نداده و متأسفانه محور کارش بیشتر تبلیغات برای اثرگذاری در انتخابات بوده است.
وزیر امور خارجه اخیراً از لفظ برادر، در ارتباط با دولت عربستان سعودی استفاده کرده است. شما علّت به کارگیری اینگونه ادبیات از دولت یازدهم را چه می دانید و چه پیامدی می تواند داشته باشد؟ مخصوصاً اینکه مذاکرات تعیین سرنوشت سوریه نیز در جریان است.
این واقعاً جای تأسف دارد. دولت عربستان شمشیر را از رو بسته است. دولت حقیری که در داخل کشور خودش با هزاران مشکل مواجه است. امروز اگر از مردم دنیا بخواهیم 5 دولت دیکتاتور را اسم ببرند، حتما عربستان سعودی یکی از آنها است. این دولت الان دارد برای ایران شاخ و شانه می کشد و می خواهد ملت ایران را تحقیر بکند. خب وزیر امور خارجه ما باید جواب دندان شکن به اینها بدهد که طمع نکنند حرکت خاصی علیه مردم ایران انجام دهند. حادثه منا که آن همه افراد شهید شدند را دولت آنگونه سست برخورد کرد و پیگیری نکرد، به دو نوجوان ما تعرض شد و پیگیری نشد. کوتاه آمدن دولت یازدهم در مقابل عربستان برای مردم ایران اصلا قابل فهم نیست.

۱۳۹۴/۱۲/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...