نسخه چاپی

نیاز دولت به تدابیر ویژه برای خروج از ركود در پسابرجام

عکس خبري -نياز دولت به تدابير ويژه براي خروج از رکود در پسابرجام

مرضیه وحید دستجردی خروج از ركود در دوران پسابرجام را نیازمند تدابیر ویژه دولت به منظور صیانت از دستاوردهای كشور در دوران تحریم دانست و گفت: حضور شركت‌های خارجی باید به گونه‌ای طراحی شود كه برای اقتصاد فرصت ایجاد كند نه تهدید.

به گزارش نما؛ مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله زنان فعال کشور است که طی سالیان طولانی در کنار تحصیل و کسب تخصص در رشته پزشکی با گرایش زنان به عنوان یک چهره شاخص در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور داشته است.

اگرچه اشتغال وحید دستجردی عمدتا در حوزه بهداشت و درمان و عرصه‌ سیاسی است، اما کمتر سیاست‌مداری است که در شرایط بغرنج کنونی اقتصاد فارغ از رویکرد و دغدغه اقتصادی باشد. او معتقد است رکود عیمق در حال حاضر بزرگترین معضل کشور است که باید برای آن به ویژه در فصل جدیدی که در تاریخ کشور گشوده شده فکر اساسی کرد.

متن گفت و گوی خبرنگار ما با وحید دستجردی را بخوانید.

اقتصاد در پسا برجام وارد دوران جدید شده است. به نظرتان مهمترین اولویت اقتصادی که باید در شرایط جدید کشور مورد توجه قرار گیرد چیست؟

وحید دستجردی: بدیهی است که در حال حاضر رکود به بزرگترین معضل اقتصاد تبدیل شده است و تمام امکانات کشور باید برای خروج از این بحران که تداوم آن می تواند حتی امنیت ملی را دچار مخاطره کند بسیج شود.

متاسفانه در حال حاضر اغلب بنگاه های تولیدی کشور با 30 تا 40 درصد ظرفیت کار می کنند و با مشکل دپو محصولات تولیدی و عدم وجود تقاضا مواجه اند. این در حالی است که در رفت و آمد هیات‌های خارجی نگاه ها بیش از آنکه معطوف به سرمایه گذاری مشترک و انتقال دانش فنی و تکنولوژی باشد، به بازار بزرگ 75 میلیونی ایران است.

بر همین اساس نیز به نظر می رسد نگاه دولت در شرایط پسابرجام برای خروج از رکود باید نگاه ویژه ای باشد، بدین معنا که ظرفیت ها و توانمندی های کشور در عرصه اقتصاد مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و در عین حال خلاء ها و نیازمندی ها شناسایی شود تا ضمن حمایت از دستاوردهای فعالان اقتصادی کشور به خصوص دستاوردهای ارزشمند دوران تحریم، از توانمندی شرکت های خارجی برای تامین مالی، سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و دانش فنی به منظور نوسازی و روزآمد کردن صنایع، توسعه فعالیت‌ها و ایجاد اشتغال در داخل کشور استفاده شود.

به بیان دیگر دولت باید اولویت‌های کشور برای سرمایه گذاری خارجی را شناسایی کرده و اعلام کند، از طرف دیگر نیز صنایع و تولید داخل را با سیاست گذاری و نظارت دقیق مورد حمایت جدی قرار دهد.



اولین گام دولت در این رابطه یعنی خروج از رکود چه می تواند باشد؟

وحید دستجردی: متاسفانه اغلب بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی هم اکنون با مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی مواجهند که یکی از گشایش های پسابرجام می تواند استفاده از تامین مالی خارجی برای رفع تنگنای مالی بنگاه ها باشد، در این رابطه بازپرداخت بدهی 380 هزار میلیارد تومانی دولت به بانکها و افزایش سرمایه بانک‌ها برای تقویت قدرت تسهیلات دهی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

علاوه بر این مسکن یکی از مهمترین بخش های اقتصادی است که طی سال های اخیر در رکود عمیقی بسر می برد و خروج این بخش از رکود می تواند قریب به 120 صنعت را فعال کند. بخش مسکن متاسفانه در حال حاضر با مشکل فقدان تقاضا روبروست و این مشکل ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است. بنابر این لازم است طی سال های اتی نسبت به ترمیم دستمزدها و بازگرداندن قدرت پس انداز و خرید مردم اقدام کرد.

مسکن مهر نیز از طرح هایی است که در سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است در حالی که اجرای پروژه های نیمه تمام آن می توانست علاوه بر تحرک صنایع مرتبط با بخش مسکن ، ضمن بازگشت سرمایه از محل بازپرداخت اقساط متقاضیان، طرح های دیگر دولت مانند مسکن اجتماعی را فعال کند.

علاوه بر این عنایت دولت به عنوان کارفرمای بزرگ اقتصاد به اجرای پروژهای عمرانی نقش موثری در خروج از رکود خواهد داشت.

دولت برای تحریک تقاضا اقدام به اجرای بسته‌ای موسوم به خروج از رکود کرد، این اقدامات چقدر در کاهش مشکلات موثرند؟

وحید دستجردی: این اقدامات اگرچه لازم هستند، اما کافی نیستند، دولت باید برای مشکلات ساختاری اقتصاد به برنامه های میان مدت و بلند مدت نیز فکر کند.

در هر صورت دولت در همگرایی با مجلس آینده باید تمام هم خود را برای رفع مشکلات اقتصادی به کار گیرد.

۱۳۹۴/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...